tisdag 10 januari 2012

Tvättstugan klar!

Äntligen är julens projekt klart - tvättstugan!
Tvättmaskin, torktumlare, torkskåp och hundbadkar var installerade när vi flyttade in och allt har fungerat, men nu är tvättstugeinredningen monterat och sorteringsfunktionerna klara. Riktig skön känsla!

 

Vi valde Ikeas kökslucka Ädel i melaminfolie. Den är i off-white (tror det är NCS S0502Y) och passar alla lister, fönster och dörrar som är i samma färg. Perfekt för vår tvättstuga. Bänkskivan är i bok och den har vi betsat i samma färg som golvet (färgen black valnut). 

Jag använde mig av IKEAs planeringsverktyg på nätet för att planera tvättstugan. 

Jag valde andra handtak när jag stod där på IKEA och plockade ut köket. Lite mera moderna och passade det kromade på fönsterhandtagen och duschen i hundbadkaret.


Nu fungerar groventrén med klädförvaring, tvättstuga och hundbadkar. Måste säga att hundbadkaret som egentligen är ett sittbadkar är vår absolut bästa investering. Våra hundar springer ut och in hela tiden (dom följer oss överallt när vi pysslar omkring på gården) och nu när det inte har varit snö och bara en massa lera utanför har tassarna blivit extra smutsiga. Lätt att bara doppa hundarna i badkaret och skölja av tassarna före dom får gå in i resten av huset.


Även klädförvaringen i groventrén är IKEAs. Skjutdörrsystemet PAX Tonnes. 
Måste nog starta en hyllnings-sida till IKEA. Dom är så himla bra! Allt finns till ett bra pris! 
OK - helt ärligt skulle jag lätt kunnat ha Lumis skjutdörrar även i tvättstugan (vi har det i resten av huset) men det är en prisskillnad på över det dubbla så här fick IKEA fylla behovet.


I ena skåpet kommer tvätten ned från ovanvåningen där vi har ett tvättnedkast. Sedan får man bära det några meter till sorteringsbackarna. Nu har jag massor med sorteringsplats. 
I lådan brevid finns ihopfällbar strykbräda.


Äntligen fungerar groventrén med förvaring!




På hyllorna får mina egengjorda skulpturer i lera plats.


I korgarna finns högtalare och småsaker som man alltid behöver tillhands. 


Ja, nu är julen slut och julens projekt avklarade. Nu välkomnas vardagen med rutiner och jobb......
Näh - nu var jag inte helt ärlig - välkomnar och välkomnar. Det är ju så himla skönt med lediga dagar; sovmorgon, långa fikapauser, kompisar på besök, sena middagar,  hästridning när solen skiner och lite projekt bara för att det är lustfylld. 
Fast vågen säger att jag behöver lite rutiner - så jag får nog välkomna vardagen ändå. Har ett hus som väntar på att ritas och det skall bli jätteroligt! Låter kanske som en klyscha, men jag säger det ändå; Jag älskar mitt jobb!

Önskar er alla en underbar vardag!
Här några bilder från min morgon när jag utfodrade hästarna. 



Vardagslycka!

7 kommentarer:

  1. Vilken snygg, bra,och praktiskt tvättstuga! Du har verkligen lyckats få med alla måsten. Kul att se att inte jag är den ända som både vill ha torkskåp och torktumlare. Önskar att våran blivande tvättstuga också kunde inrymma det fantastiska hundbadkaret, hade jag sett det tidigare hade jag definitivt försökt få plats med ett. Bävar för inflyttningsdagen med våran hund och en totalt oplanerad leråker utanför dörren....... God fortsättning på det nya året, ser fram emot att fortsatt få följa din blogg när gården växer fram.
    Anne

    SvaraRadera
  2. Hej Helena!

    Jättefin tvättstuga! Bit för bit betar du av ert hem och lämnar perfektion efter dig... det är roligt att följa! Vi har också valt Ädel till vår tvättstuga, men den är inte i närheten så "piffad" som er...

    Jag måste även säga att jag tycker mycket om dina skulpturer. Imponerande bra! Nakna, tjocka kvinnor är så vackert.

    En fråga: På stallet så har ni någon slags skjutdörr som går på en skena (den verkar upphängd i överkant) - vart får man tag på en sådan lösning? Vi har ett bygglov för ett litet gästhus på 25 kvm där jag tänker mig en stor fönstervägg som man ska kunna stänga för när huset inte används. Har sett denna lösning utomlands och i New England-inspirerade bloggar men aldrig i Sverige, mer än på stall på... Vart är den köpt och är det en kostsam historia?

    Hälsningar, Anna (gamla I väntan på Alfred)

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!

    Kul att du tycker det är roligt att följa bloggen. Just nu händer det inte så himla mycket - mest vardagsliv med jobb, familjeliv, djurliv - ja, allt som tillhör vardagen här på landet. Dock ser jag fram emot våren med trädgård, växthus och allt det där roliga. Jag är en riktig trädgårdsfreak och jag hade bestämt mig för att ta det lite lugnt där, men ju närmare vi kommer våren ju större planer finns det ;-)

    När det gäller skjutdörren i stallet är det en riktig billig och enkel historia. På Granngården finns allt; www.granngarden.se Kolla deras hemsida så ser du vilken dimension du behöver. Det kan både beställas eller hämtas i butik. Granngården var helt nytt för oss före vi flyttade ut till landet och fick djur. Nu är vi storkund.

    Må bäst - och Anna, ni har ett fantastiskt vackert hus! Riktigt, riktigt vackert - gillar detaljerna på utsidan. Även insidan har du fått till väldigt smakfullt! Me like!

    Heidi

    SvaraRadera
  4. hej. jätte fint allt ihopa :) jag sitter o letar färg till tvättstuga o fann dig.. ;) vad har du för färg? tycker det e så svårt men eran ser ju väldigt behaglig ut!!

    ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Vi har färgen NCS 1505-Y30R på alla väggar i huset och NCS 0502-Y på alla listverk, dörrar, fönster, luckor till kök och tvättstuga. För mer färg-inspiration - kolla ett av mina tidigare inlägg om färgväl: http://vitadromgarden.blogspot.se/2011/06/vaggarnas-farg-tillsammans-med-ncs.html

      Lycka till med ditt färgval. Jag vill bara säga att vi är jättenöjda och kommer inte att måla om. Det blev mitt i prick!

      Heidi

      Radera
  5. hej vart köper man hundbadkaret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annonym!
      Hudbadkaret är ett vanligt badkar - det minsta sittbadkaret som finns på marknaden.

      Heidi

      Radera