fredag 1 mars 2013

Jobbar, jobbar, jobbar - med världens roligaste jobb

När någon säger att dom har "världens roligaste jobb" så tänker jag faktiskt "sure".
Undrar på vad världens roligaste jobb är? Är säkert väldigt individuellt på vad man tycker är roligt.

Jag tycker det är otroligt roligt att rita hus åt andra - att jobba tillsammans med människor och försöka förverkliga deras boendedrömmar. Just nu tycker jag faktiskt jag har "världens roligaste jobb" . Tycker det är så roligt att jag av och till jobbar alldeles för mycket. Försöker hitta en balans - ibland lyckas jag riktigt bra, ibland grottar jag ned mig i jobb till sena kvällar. Men när jag har ett kreativt flyt så vill jag bara skapa.

Nu har jag jobbat en hel del. Jag jobbar med flera roliga projekt samtidigt. 
Senaste är ett nybyggt New England hus.


Kunden önskade sig ett tvåvånings New Englandhus med hela 3,10 meter i takhöjd på plan 1. Kravet var också att det inte skulle finnas för mycket vinklar och vrån på utsidan för att minska byggkostnaderna. Dock önskades en mindre glasutbyggnad i söderläge. American Porch var också ett önskemål. Efter många olika förslag har vi kommit fram till detta. Allt som kunden hade på sin önskelista fick vi med.


När jag jobbar presenterar jag olika typer av idéer. Ett problem kan ha 1000 lösningar. Det gäller bara att hitta det optimala som tilltalar kund. Jag jobbar bl a genom att presentera arkitektritningarna med 3D bilder. Det är mycket lättare för kund att förstå hur det blir i slutändan.

Mina första "skisser till kund så såhär ut"

New England hus - förslag 1

New England hus - förslag 2


Slutresultatet blev såhär:




Lägg märke till hur olika ett hus ser ut med olika fönsterluckor, verandatak och med/utan spetsigt tak i fronten:




Kunden hade först en idé med platt tak, men efter att ha visat alla alternativ blev valet ganska självklart. Vi är överens - detta är vackrast:



När jag jobbar provar jag olika lösningar. 
Kolla bara här hur olik entrén kan se ut med olika färger och fönster.

Entré med grå dörr och grå fönsterluckor:


Entré med svart dörr och stora fönster på sidan:


  Entré med vit dörr och stora fönster. Vita fönsterluckor.


Entré med svart dörr och fönster runt dörren. Svarta fönsterluckor.
Detta blev entrén som vi valde till slut.


Köket är ett av dom rum som man verkligen kan grotta in sig i. Det är viktigt att tänka på hur man vill ha köket. Hur man jobbar i det. Är man matintresserad, gillar man hänga och umgås, öppen, stängd, köksö eller inte? Många frågor.

Första förslaget på köksutformning blev denna med fast soffa kopplad till köksön:



Men efter att ha tänkt lite extra och kunden önskade sig både ett skafferi kopplad till köket, ugn i arbetshöjd och en förhöjd köksö så man slipper se disk och annan oreda kom vi fram till denna lösningen: 



Hur det blir i slutändan när man har haft kontakt med köksleverantör och kanske fått nya infallsvinklar får vi se. Vi har nu gjort grovplaneringen så vi vet att vi får plats med allt som önskas. Fönstren är placerade på rätt ställe. Nu vet vi var vatten och avlopp skall skall ligga. Det kan planeras för eldragningar likaså.

Plan 1 över kök och vardagsrum kommer att se såhär ut:



Köket är något som tar tid att planera. Trappan är också en sådan sak.
I detta projektet provade vi massor med olika trappor före vi fastnade för denna lösningen.
Kolla gärna mitt tidigare inlägg TRAPPOR FÖR NEW ENGLAND HUS

Visar här lite olika lösningar som vi provade när det gäller trappa och hall:

Glasdörrar mot hallen?


U-svängd trappa?



Trappa med olika vinklar?


L-formad trappa?


Som ni ser, så finns det otaliga lösningar. Huvudsaken är att välja något som är praktiskt, behagligt att gå i, vackert och som kunden gillar. Det finns inget facit.


Projektet är inte klart förrän familjen har flyttat in.
Ritningarna är iallafall klara. 
Nu lämnar jag projektet och kunden får ta vid; bygglov, upphandling av hus, materialval och byggandet. 
Det är en spännande resa dom har framför sig. 
Det skall bli jättekul att följa.

Kolla gärna mitt företags hemsida om du vill se flera arkitektjobb som jag gjort: