fredag 1 mars 2013

Jobbar, jobbar, jobbar - med världens roligaste jobb

När någon säger att dom har "världens roligaste jobb" så tänker jag faktiskt "sure".
Undrar på vad världens roligaste jobb är? Är säkert väldigt individuellt på vad man tycker är roligt.

Jag tycker det är otroligt roligt att rita hus åt andra - att jobba tillsammans med människor och försöka förverkliga deras boendedrömmar. Just nu tycker jag faktiskt jag har "världens roligaste jobb" . Tycker det är så roligt att jag av och till jobbar alldeles för mycket. Försöker hitta en balans - ibland lyckas jag riktigt bra, ibland grottar jag ned mig i jobb till sena kvällar. Men när jag har ett kreativt flyt så vill jag bara skapa.

Nu har jag jobbat en hel del. Jag jobbar med flera roliga projekt samtidigt. 
Senaste är ett nybyggt New England hus.


Kunden önskade sig ett tvåvånings New Englandhus med hela 3,10 meter i takhöjd på plan 1. Kravet var också att det inte skulle finnas för mycket vinklar och vrån på utsidan för att minska byggkostnaderna. Dock önskades en mindre glasutbyggnad i söderläge. American Porch var också ett önskemål. Efter många olika förslag har vi kommit fram till detta. Allt som kunden hade på sin önskelista fick vi med.


När jag jobbar presenterar jag olika typer av idéer. Ett problem kan ha 1000 lösningar. Det gäller bara att hitta det optimala som tilltalar kund. Jag jobbar bl a genom att presentera arkitektritningarna med 3D bilder. Det är mycket lättare för kund att förstå hur det blir i slutändan.

Mina första "skisser till kund så såhär ut"

New England hus - förslag 1

New England hus - förslag 2


Slutresultatet blev såhär:




Lägg märke till hur olika ett hus ser ut med olika fönsterluckor, verandatak och med/utan spetsigt tak i fronten:




Kunden hade först en idé med platt tak, men efter att ha visat alla alternativ blev valet ganska självklart. Vi är överens - detta är vackrast:



När jag jobbar provar jag olika lösningar. 
Kolla bara här hur olik entrén kan se ut med olika färger och fönster.

Entré med grå dörr och grå fönsterluckor:


Entré med svart dörr och stora fönster på sidan:


  Entré med vit dörr och stora fönster. Vita fönsterluckor.


Entré med svart dörr och fönster runt dörren. Svarta fönsterluckor.
Detta blev entrén som vi valde till slut.


Köket är ett av dom rum som man verkligen kan grotta in sig i. Det är viktigt att tänka på hur man vill ha köket. Hur man jobbar i det. Är man matintresserad, gillar man hänga och umgås, öppen, stängd, köksö eller inte? Många frågor.

Första förslaget på köksutformning blev denna med fast soffa kopplad till köksön:



Men efter att ha tänkt lite extra och kunden önskade sig både ett skafferi kopplad till köket, ugn i arbetshöjd och en förhöjd köksö så man slipper se disk och annan oreda kom vi fram till denna lösningen: 



Hur det blir i slutändan när man har haft kontakt med köksleverantör och kanske fått nya infallsvinklar får vi se. Vi har nu gjort grovplaneringen så vi vet att vi får plats med allt som önskas. Fönstren är placerade på rätt ställe. Nu vet vi var vatten och avlopp skall skall ligga. Det kan planeras för eldragningar likaså.

Plan 1 över kök och vardagsrum kommer att se såhär ut:



Köket är något som tar tid att planera. Trappan är också en sådan sak.
I detta projektet provade vi massor med olika trappor före vi fastnade för denna lösningen.
Kolla gärna mitt tidigare inlägg TRAPPOR FÖR NEW ENGLAND HUS

Visar här lite olika lösningar som vi provade när det gäller trappa och hall:

Glasdörrar mot hallen?


U-svängd trappa?



Trappa med olika vinklar?


L-formad trappa?


Som ni ser, så finns det otaliga lösningar. Huvudsaken är att välja något som är praktiskt, behagligt att gå i, vackert och som kunden gillar. Det finns inget facit.


Projektet är inte klart förrän familjen har flyttat in.
Ritningarna är iallafall klara. 
Nu lämnar jag projektet och kunden får ta vid; bygglov, upphandling av hus, materialval och byggandet. 
Det är en spännande resa dom har framför sig. 
Det skall bli jättekul att följa.

Kolla gärna mitt företags hemsida om du vill se flera arkitektjobb som jag gjort:




14 kommentarer:

  1. jeg sier bare W O W !

    Jeg vet hvem jeg skal kontakte hvis vi skal bygge nytt hus! Et New England hus hadde passet sååå fint på gården vår :)
    Nydelig historie om hunden fra Thailand! Jeg leste med tårer i øynene.. er alltid veldig lettrørt når det gjelder dyr..
    Det er alltid så hyggelig å lese innleggene på bloggen din :)
    Ha en flott VÅRHELG!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar :-) Så arti att du liker mine innlegg.
      Jeg tegner gjerne et hus til deg noen gang om du tenker bygge. Men nå har du jo en fantastiskt hus og gård.
      Neste måned skal jeg faktiskt til Norge for et nytt oppdrag - Ett New Englandhus. Det skal bli kjempespennende. Mitt förste Norge-oppdrag. Må trene på Norsk igjen. Nesten 30 år i Sverige setter sine spor.
      Ha en koselig helg!
      Heidi

      Radera
  2. Utrolig flott hus, du er helt utrolig flink! Hadde jeg visst om deg for noen år siden når jeg regna huset hadde tatt kontakt;) vi skal ha 3 meter under taket og har gått for 250 høye dører i 1. etasje. Blir spennende å se hvordan det blir. Så veldig flott ut med vinduer rundt hele hoveddøren. Nydelig:) vet du om huseieren kommer til å blogge;)

    Gooood helg:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk for koselig kommentar. 3 meters takhöjde kommer til å bli kjempebra - så luftig og lyst. Skal bli spennende å se resultatet.
      Når det gjelder huseieren til huset jeg akkurat har tegnet er jeg usikker på om de kommer til å blogge. Tror ikke det, men man vet jo aldri. Kommer til å oppdatere på bloggen om det kommer til å skje.
      Ha en flott vårvinter tid!

      Heidi

      Radera
  3. Oh så härligt ni har med snö och allt!! Vi fick inte mycket i vinter och nu är jag bara så redo för våren att komma!!
    Ha en bra helg!
    Anette i MD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en härlig vårvinter vi har - bara att njuta av det ljusa och fräscha. Med hundar i huset vet man att det blir mycket tass-tvätt när våren kommer. Njuter av det smidiga med att bara släppa ut och in hundarna som dom vill utan att behöva bry sig om tassavtryck i soffa och golv.
      Må bäst
      Heidi

      Radera
  4. Hela din blogg andas harmoni så jag antar att du lever ett harmoniskt liv. Det ser så mysigt ut med hästgård men självklart förstår jag att de är mycket jobb också... lite bulleby myskänsla över eran gård. jättebra och fin blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, harmoni är något jag eftersträvar. Jobbar gärna mycket, men ogillar stress. Gillar att ha tid att leva, att andas och att umgås med dom jag älskar.
      Tack för trevlig kommentar.

      Önskar dig en härlig vårvinter tid!

      Heidi

      Radera
  5. Hejsan!

    Jättefint hus. Hur tänker du med fönster på New England-hus? Med antal spröjs och storlekar. Sitter just nu och skissar på vårt hus, där arkitekten gillar 90-fönster (säger det är mer klassiskt med avlånga). Men jag gillar mer 100 eller 110 fönster som är mer kvadratiska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja, det där med fönster är ganska viktigt överhuvudtaget när det gäller hus. Ofta är det fönstren som sätter prägeln på huset.
      Tar man strikt New England-hus (som egentligen är ett sekelskifteshus från amerikas norra ostkust) så är fönstren avlånga med delning på mitten så man öppnar upp nedersta delen på fönstret. Dessa fönster är ofta smårutiga, och inte dom klassiska avlånga rutorna som vi här i Sverige använder och som jag tror din arkitekt påpekar. Själv har jag fönster som är 140 breda och 190 höga, men dom är inte klassiska New England. Blir som en egen variant då jag ville ha höga fönster med mycket ljusinsläpp. Detta är ju inte precis vanligt i sekelskifteshus (varken på amerikas ostkust eller här i Sverige). Till vårt hus tyckte jag inte det passade med små spröjs - proportionerna blev fel enligt mig. Jag provade olika fönstertyper, med spröjs på hela, med spröjs bara på ovansidan m.m. Mitt tips är att prova olika förslag och känna efter vad ni tycker är snyggast. Det är ju ändå ert hus. För mera inspiration rekommenderar jag er att googla på "New England Houses" eller "Cap Cod houses". Sedan har ni ju även frågan om fönsterluckor eller inte.

      Lycka till! Prova er fram - det finns ingen facit!

      Ha en fortsatt trevlig helg!

      Heidi

      Radera
  6. Hej Fint hus måste jag säga:) En fråga vart får man tag i fönsterluckorna du har på ditt hus? Mvh Joel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joel!

      Just detta hus jag presenterar i inlägget är inte mitt hus utan ett som jag ritat åt kund. Tillverkningen av fönsterluckor står vald husleverantör för och jag vet inte var dom köper eller tillverkar fönsterluckor. Jag ritar bara husen - tillverkningen får husleverantören stå för.

      På mitt eget New England hus har jag dock inga fönsterluckor alls.

      På det sekelskifteshus jag tidigare bodde i hade vi fönsterluckor. Dessa tillverkade vi själva av spontad virke och gjorde träutskärning på enligt originalritningar. Inte alls så svårt. Beslag finns att köpa på olika ställen.

      Lycka till med dina fönsterluckor!

      Ha en underbar sommar!

      Heidi

      Radera
  7. Fantastiskt snyggt new england hus i ditt kundprojekt. Hur stort är det? Byggyta boyta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Byggytan på detta projektet är 194 kvm utan terrasstaken. Boytan på hela huset är på 313 kvadratmeter varav på plan 1 är den 162kvm och på plan 2 är den 151kvm. Det är ett stort hus, men då den är på landet med stora ytor runtom så blir det väldigt snyggt. Huset är under uppbyggnad och tak är på. Jag väntar med spänning hur det utvecklas framöver.

      Heidi

      Radera