tisdag 11 juni 2013

Ritar stall med lösdrift till kund

Känns orättvist när djuren bara ligger och slappar medan jag jobbar inne vid datorn.


Fast å andra sidan känns det som jag gör en god gärning samtidigt som jag gör mitt jobb. 
Har precis avslutat uppdraget att rita ett stall eftersom kundens gamla stall brann ned i höstas. Som tur var såg hunden i huset att det började brinna och hon förde ett sånn himla liv så att grabben i huset tittade ut. Där stod stallet i lågor och han hann precis få ut dom två hästar som stod där inne. 

Som tur i oturen hadde dom kvällen innan tagit ut unghästarna i sin nya lösdrift. Hade alla hästar varit inne i stallet hade det varit svårt att hinna med att få ut alla. Usch vilken tanke.

Nu står det här - det nya stallet - i mitt 3D arkitektritningsprogram. Nu är det bara för dom att bygga.



Stallet skall byggas på en röd och vit gård i dalarna. Då passar det bra att bygga med NCblock med vit puts på nederdelen och överdelen i falurött trä panel. 
 

Utanför varje box i fronten önskas en liten hage så att hästen kan stå där ett kortare tag inför t.ex tävling då man har gjort klar hästen och vill låta den vara ute och vänta istället för inne boxen. Kan också vara bra om man har en sjuk häst som inte kan röra sig så mycket men ändå låta den få lite frisk luft. Så här ser hela planlösningen ut i 3D:



Nu sitter jag här och håller precis på att skriva ut och avsluta stallprojektet. Visst blir det läckert? Sex boxar, sko och spolspilta, foderkammare, tvättutrymme, toalett och en gigantisk sadelkammare med plats för både sadlar, pyssel och fika. I anslutning till stallet finns en lösdriftsdel för 7 hästar.


Länsstyrelsen rekommenderar att man skall ha ingång åt en sida, men nu efter jag noggrant har studerat våra hästar som går på lösdrift året om så är jag hundra procent säker på att det är en fel rekommendation. Man borde ha ingångar åt flera håll så att det i alla lägen finns skydd mot vind och blåst samtidigt som att låg-rangade hästar har möjlighet att komma undan när hög-rangade hästar domderar och kommer in.
Med denna lösningen finns det skydd för vind oavsett åt vilket väderstreck den kommer ifrån.
För att verkligen tänka på dom låg-rangade individen har vi satt till ett veranda tak som skydd utanför lösdriften. Skyddar inte så väl mot vind om det kommer rakt på, men dock mot regn.



Det blev så bra att nu tänker även jag göra en liten ändring i min egna sadelkammare. Det var genom egna stallerfarenheter tillsammans med kundens stallönskemål som vi fick till detta. 
Återigen tänker flera hjärnar bättre än en. 
Visst blir det läckert?



Här vore det trevligt med en fika efter ridturen!


Och hästarna har gott om utrymme i stallet med både fölboxar och vanliga stora boxar. 
Här är vyn från ytterdörren mot sadelkammaren:


Här är vyn från sadelkammaren:


Ja, som sagt - nu blev jag sugen att göra om vår sadelkammare.
Fast det får vänta till hösten. Har några sommarprojekt som skall avklaras först;  som grind till gården (har fått den men skall måla och bygga grindstolpar), göra räcke till uteplatsen och ingången på baksidan, bygga plank vid parkeringen och plantera ännu mera! 

Än så länge får jag njuta av det snygga stall och sadelkammare som vi ändå har.


Även vi har gott om plats till alla våra sadlar!


Vår stallinredning kommer från LRS och heter Pegasus Star.
Har sett att den numera finns hos Myrby.



 Medan jag har bloggat är utskriften klar att slänga på posten.
Är du intresserad av att titta på fler bilder av mina arkitektuppdrag, kolla då mitt företags hemsida; Dreams & Coffee AB

Skall bli spännande att se det klart!