fredag 13 september 2013

Räcke till groventré och veranda

Äntligen klar med räckerna till groventrén och verandan. Nu känns det alltmer ombonad:


Groventrén är ofta något man inte tänker på, men vi som har hästar och hundar och är ute mycket använder groventrén hela tiden. Jag tyckte den var för öppen med bara pelare och så saknade jag att kunna lämna kvar leriga stövlar ute istället för att trampa in med allt.


Nu finns det både räcken och bänkar.
Man kan sätta sig på bänken och ta på stövlar och lämna stövlar under bänkarna.
Nu ser det ut såhär på vår baksida.


Med plats för lite pynt och mycket praktiskt.
Just nu finns det inte så många leriga stövlar då det har varit oerhört tort i naturen, men bara vänta - snart kommer hösten med lera och gegga. Jag skall nog köpa några korgar att ställa under bänken så vi det ser lite mera städat ut när hösten och kaoset börjar.

Jag valde att göra ganska enkla räcken som passar till ett stort men enkelt New Englandhus.


Även vid solnedgångsterassen med "American Porch" vid huvudentrén har vi gjort räcken på ena sidan. I början hade vi tänkt ha utomhus spaet bredvid verandan, men vi flyttade det till ett ställe med bättre utsikt så då kändes det bart utan något räcke på ena sidan. Men nu har vi löst det!




Snart skall jag gå och sätta mig här och ta ett glas vin. Basse ligger här redan och solar sig i eftermiddagssolen.



Räcket på framsidan är likadant som räcket vid groventrén.


Det är skönt att kunna ticka av sommarens "att göra lista".
Det känns som om huset är klart nu ...... fast det har jag ju sagt förut ...... snart hittar jag nog något projekt att ta tag i. Precis när jag skrev det kom jag på något nytt. Hmmmm!

Önskar er alla en riktig skön helg!
Men innan det måste jag bara visa er hur vackert det blommar på stubbåkern bredvid gården. Det är så ljuvligt - i mitten av september! Och bina har fest där - det bara surrar och surrar - sista droppen nektar skall samlas in. Känns som sommarens sista fest och jag är bjuden!



I helgen blir det trevligt umgänge och ridning på gården!
Livet leker!


Men betet är tort - vi får fodra ut hästarna ordentligt. Det växer knappt någonting i våra hagar. Fast painthästen Diva verkar inte bry sig - hon försöker tugga i sig det som tuggas kan.

Nu skall jag ut och vattna innan det där glas vinet som jag skrev om tidigare.

Må bäst och ta hand om er!






10 kommentarer:

  1. Jag är väldigt fascinerad över hur ni hinner med allt på er fina gård. Här har vi inte ens lyckats plantera gräsfröna ännu och då flyttade vi in i december 2012. Har dock stora förhoppningar om att allén skall vara på plats innan snön kommer, den är iaf beställd :) Mvh 'hästgårdgranne' i Veckholm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket som skall hinnas med när man bygger ny gård - ni vet!
      Vi är sådana som älskar att skapa och ha snyggt runt oss och jobbar gärna mycket. Sedan tävlar vi inte med våra hästar och kvällar o helger är lediga. Hästar för oss är bara en hobby och livsstil. Då hinner man en hel del. En ridtur på hemmaplan tar ju inte så mycket tid. Skulle vi varit i tävlingssvängen och varit borta om helgerna så hade nog inte ens hälften varit gjord.
      Huvudsaken är att man är lycklig över dom livsbeslut man tar och det är viktigt att inte jämföra med andra för mycket. Man prioriterar olika och kan inte ha allt! Det är mycket vi inte gör och vi är väldigt nöjda med det lugna livet på landet.

      Lycka till vidare med utvecklingen av er gård!

      Må bäst
      Heidi

      Radera
  2. Kikat runt lite här och säger bara ... HÄRREGUUUUU så vackert !
    Det är som att det inte kan vara sant att folk bor så.
    Lägger till sidan i min lista för hit vill jag titta in ofta.
    Ha en skön lördag !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillar bloggen om vår gård!
      Ja, här är det gött att leva - det kan jag lova!
      Tack för trevlig kommentar!

      Ha en skön höst!
      Heidi

      Radera
  3. Stötte på din blogg när jag sökte efter produkter att eventuellt utöka vårt sortiment med. Vilka fantastiskt fina räcken och bilder! Får man fråga hur du byggde, eller var du köpte dessa räcken?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättelätt att bygga! Allt material är inköpt på XL-bygg. En ledstång som är infräst i mitten för att ställa in plankorna. Sedan brädor på båda sidorna av räckesplankorna. Jag valde brädor med en enkel profil (det var faktiskt en golvlist), men man kan även välja kraftigare virke och hyvla dom snett också. Att bygga tog ingen tid - det som tog tid var att grundmåla och måla två strök färg innan man satte upp dom.

      Kul att kunna inspirera till framtida sortiment. Jag letade själv inspiration på nätet, men hittade inget färdig lösning så jag hittade på en egen.

      Må bäst!
      Heidi

      Radera
  4. Hej! Jag och min man har helt förälskat oss i din/er grov entré! Finns möjlighet att köpa ritningen för denna? Vad kostar dessa? Kan man få ritningarna efter våra mått? Med vänlig hälsning, Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie!
      Vad trevligt att du gillar vår groventré. Jag kan tyvärr inte hjälpa er med ritningar då jag är fullbokad med projekt framöver. Det är dock jättelätt att rita upp och har ni fasadritningar på ert hus så kan ni lätt rita upp en entré med inspiration till denna.
      Lycka till!
      Heidi

      Radera
  5. Hej Heidi! Tack för all inspiration och alla fina tips som du ger i din blogg! Vi bygger hus och jag har bland annat tagit till mig av dina tips gällande färger på väggar och snickerier inne :) vi valde en easy-uptapet från Boråstapeter som heter 37750 Papper, med närmare NCS-kod s1505-y40r. Den blev bra, dock syns det att den är liiiite rödare än er väggfärg.

    Nu funderar vi på fasadfärgen. Vi vill ha vitt! Du har skrivit att er fasadfärg är s0502-y, men gäller det hela fasaden med knutar och allt? För på bilden av groventrén ser det ut som om knutar och foder är en smula vitare än den liggande panelen. Är det en synvilla? Väldigt snyggt är det i alla fall!

    Ha det fint! /Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofia!

      När det gäller fasadfärg på vårt hus har vi valt NCS S0502-Y på hela fasaden - panel, knutbrädor och allt! Dörrar och fönster levereras som standard i NCS S0502-Y och jag tycker det är snyggast om all vit färg är likadan. Det ser kanske olikt ut på en av bilderna, men det beror nog på att trästrukturen ligger olika och ljuset reflekterar på det. Den liggande panelen ser mörkare ut, men så är det inte i verkligheten. Allt är lika vitt - eller brutet vitt som det också kallas.

      Även inomhus har vi valt NCS S0502-Y på alla snickerier inklusive tak. Även här tycker jag att det är snyggast med samma vita färg på allt och dörrar/fönster levereras ju som sagt i samma kulör.

      Lycka till med era val!

      Heidi

      Radera