tisdag 15 april 2014

25 kvadratmeter bygglovsfritt

Från och med den 2 juli kan det bli tillåtet att bygga ett 25 kvadratmeter stort bostadshus som kan användas som permanentbostad utan bygglov. Det kallas för Attefallshus.

Det krävs dock att man gör en anmälan och att huset är ett komplement till ett befintligt bostadshus som har bygglov. Det kan också bli tillåtet att utan bygglov bygga ut sitt hus med 15 kvadratmeter eller inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus, enligt lagrådsremissen. Beslutet är inte fattad än. Mera om dom nya föreslagna reglerna kan du läsa hos Regeringen.

Här är mitt bidrag till 25 kvadratshuset i New England stil.


Egentligen är det ju ett klassiskt litet hus. Enligt remissförslaget skal huset endast vara 4 meter högt. Personligen hade jag gärna sett det högre så att sovloften på det lilla huset kunde vara en aningen rymligare. Även proportionerna på huset skulle sett snyggare ut och det vore vackrare att kunna bygga komplementhus i samma stil och med samma taklutning som huvudhuset på tomten.
Men regler är regler - och om det blir beslut på detta så välkomnar vi extrahus på tomterna.

Här är Attefallshuset med ett litet verandatak:



Utan verandatak



Jag har ritat huset så att det är fullt isolerad så man kan bo där året om.


Här finnes det plats med ett fullt utrustad litet kök. Här kan man sitta vid köksön.


Köket är som sagt fullt utrustad. Jag tänker mig även en diskmaskin för det lilla hushållet. Badrummet rymmer toa, dusch och handfat. Det är även handikapps anpassad så man kan komma in med en rullstol. 


Det finns plats med både kök, vardagsrum och badrum på plan 1. Man kan ha en bäddsoffa, men jag har valt att även rita in ett sovloft:


På sovloftet får man krypa in. Här är utsikten ned från sovloftet:


25 kvadratshuset kan både användas som ett litet sommarhus, gäststuga eller varför inte ett boende för en yngre vuxen som önskar sin egna lya.


Det finnes flera alternativ på 25 kvadratmetershuset. I mitt bidrag har jag valt att göra det så att det kan vara ett komplementhus till ett klassiskt hus, gärna ett New England hus. Man kan välja att ha vikdörrar på hela fasaden eller kanske bara på gaveln. Det är en fråga om tycke och smak - och även pengar. Ju mer finesser och dyra fönster - ju dyrare blir bygget.

Nu väntar vi på det slutliga beskedet. 
Skall man få bygga ett bygglovsfritt 25 kvadratsmetershus eller inte?
Jag skulle gärna kunna ha haft ett sådant Attefallshus här på gården.

Önskar er en riktig skön påsk!
Här är det jobb fram till fredag, men just nu skiner solen så gott så jag tror jag tar en ridtur med tjejerna som har påsklov. Här är en bild från gårdagen när jag hade ridsällskap av yngsta dottern och lillponnyen på min morgonpromenad med hunderna.


Glad Påsk!