tisdag 15 april 2014

25 kvadratmeter bygglovsfritt

Från och med den 2 juli kan det bli tillåtet att bygga ett 25 kvadratmeter stort bostadshus som kan användas som permanentbostad utan bygglov. Det kallas för Attefallshus.

Det krävs dock att man gör en anmälan och att huset är ett komplement till ett befintligt bostadshus som har bygglov. Det kan också bli tillåtet att utan bygglov bygga ut sitt hus med 15 kvadratmeter eller inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus, enligt lagrådsremissen. Beslutet är inte fattad än. Mera om dom nya föreslagna reglerna kan du läsa hos Regeringen.

Här är mitt bidrag till 25 kvadratshuset i New England stil.


Egentligen är det ju ett klassiskt litet hus. Enligt remissförslaget skal huset endast vara 4 meter högt. Personligen hade jag gärna sett det högre så att sovloften på det lilla huset kunde vara en aningen rymligare. Även proportionerna på huset skulle sett snyggare ut och det vore vackrare att kunna bygga komplementhus i samma stil och med samma taklutning som huvudhuset på tomten.
Men regler är regler - och om det blir beslut på detta så välkomnar vi extrahus på tomterna.

Här är Attefallshuset med ett litet verandatak:



Utan verandatak



Jag har ritat huset så att det är fullt isolerad så man kan bo där året om.


Här finnes det plats med ett fullt utrustad litet kök. Här kan man sitta vid köksön.


Köket är som sagt fullt utrustad. Jag tänker mig även en diskmaskin för det lilla hushållet. Badrummet rymmer toa, dusch och handfat. Det är även handikapps anpassad så man kan komma in med en rullstol. 


Det finns plats med både kök, vardagsrum och badrum på plan 1. Man kan ha en bäddsoffa, men jag har valt att även rita in ett sovloft:


På sovloftet får man krypa in. Här är utsikten ned från sovloftet:


25 kvadratshuset kan både användas som ett litet sommarhus, gäststuga eller varför inte ett boende för en yngre vuxen som önskar sin egna lya.


Det finnes flera alternativ på 25 kvadratmetershuset. I mitt bidrag har jag valt att göra det så att det kan vara ett komplementhus till ett klassiskt hus, gärna ett New England hus. Man kan välja att ha vikdörrar på hela fasaden eller kanske bara på gaveln. Det är en fråga om tycke och smak - och även pengar. Ju mer finesser och dyra fönster - ju dyrare blir bygget.

Nu väntar vi på det slutliga beskedet. 
Skall man få bygga ett bygglovsfritt 25 kvadratsmetershus eller inte?
Jag skulle gärna kunna ha haft ett sådant Attefallshus här på gården.

Önskar er en riktig skön påsk!
Här är det jobb fram till fredag, men just nu skiner solen så gott så jag tror jag tar en ridtur med tjejerna som har påsklov. Här är en bild från gårdagen när jag hade ridsällskap av yngsta dottern och lillponnyen på min morgonpromenad med hunderna.


Glad Påsk!

11 kommentarer:

  1. Hej!
    ÅÅhhhhhh vad jag saknar dina fina kort härute!! jag brukar titta på dem ofta och njuta! hoppas att du orkar att ladda upp dem här igen! förstår så klart att det tar tid att återställa...

    Ja det ska verkligen bli spännande att se om det blir så att vi kan få bygga 25 kvm, och jag gillar huset mycket du lagt upp här!

    Önskar dig och din härliga familj och alla djur en Glad Påsk!
    /Kram Nettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nettan!

      Jag kommer inte att ladda upp alla bilderna igen på bloggen. Jag kommer ladda upp bilder på vissa inlägg som har med arkitektur att göra och som folk söker mest på. Dom andra lite lätt meningslösa inlägg som jag tidigare gjort kommer jag ta bort helt. Men det är lugnt - dagarna går och nya inlägg dyker upp. Troligen inte så ofta, men lite nu och då. Livet går vidare och jag kommer fokusera mera på att blogga via mitt företags blogg som jag nyss har startad: http://dreamsandcoffee-arkitekt.blogspot.se/ Där är fokuset endast arkitektur och inredningsinspiration.

      Glad Påsk!
      Heidi

      Radera
  2. Önskar er också en glad påsk!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Jättefina hus och trevlig blogg.

    En fråga: Om Attefallsreglerna går igenom, ingår inte storleken på en veranda också i de 25 m2? Hur påverkar det isåfall din design?

    Mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej P!
      Du har rätt - verandatak påverkar byggytan, men det finns regler som säger att man kan bygga bygglovsfritt verandatak om 15 kvadratmeter. Jag hoppas detta också kommer att gälla verandatak på Attefallshusen. Isåfall påverkar det inte min design om huvudhuset inte har använt sig av det bygglovsfria verandataket. Ofta när jag ritar hus och tillbyggnader och vi överskrider byggytan p g a olika verandatak tar vi ofta bort något verandatak på 15 kvadratmeter när vi skickar in bygglovshandlingar så att vi håller oss inom gällande regler (ibland har vi dom med för att berätta hur vi vill bygga, men meddelar att just detta taket är bygglovsfritt). Olika stadsbyggnadskontor agerar olika gällande detta. Vissa tycker det är OK att dom är med på bygglovshandlingarna. Andra föredrar att vi jag tar bort taket som är bygglovsfritt och endast skickar in bygglovshandlingarna med det man kan få bygglov på.
      Hoppas detta ger svar på frågan. Avvaktar med 100% svar innan reglerna är beslutade av regeringen.

      Bästa hälsningar
      Heidi

      Radera
  4. Supersnyggt hus Heidi. Gillar verkligen en ny variant på 25 kvm och att du tänker i lite New Englandstil. Har sett både modernt och klassiska hus men aldrig några roliga klassiska så den här känns riktigt bra. Däremot skulle jag vilja få ihop huset med sovrum på nedre plan och inte på ett loft men då missar man ju så klart mkt av ytan /Johanna

    SvaraRadera
  5. Hej Heidi.
    Det här är ett otroligt fint och charmigt hus! Hel rätt planerat och underbart vackert! I love it!
    Jag har långtgående funderingar på att bygga ett Attefallshus, och kan mycket väl tänka mig att bygga ditt hus.
    Om jag bestämmer mig för att sätta igång, finns det någon möjlighet att köpa ritningar till ditt hus? Och isf, till vilket pris?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke!
      Vad kul att du gillar det. Jag återkommer om en vecka ang pris på ritningar (arkitekt & konstruktion). Må så gott tills dess!
      Heidi

      Radera
  6. Hej, Heidi.
    Jag gillar ditt lilla hus med och gärna tittar på priserna.
    MVH Ludmila
    artwool@live.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ludmila!

      Jag säljer endast kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar till Attefallshusen. Mer information om detta hittar du på mitt företags hemsida: http://www.dreamsandcoffee.se/attefallshus-37122
      Du är välkommen att köpa ritningar av mig och be vilken byggare eller hustillverkare som helst att bygga upp det. Du kan även bygga det själv om du är intresserad.
      Attefallshus AB erbjuder nyckelfärdiga Attefallshus enligt mina ritningar. Du hittar dom här: http://www.attefalls.se/?page_id=641
      Modulhus AB erbjuder också nyckelfärdiga Attefallshus enligt mina ritningar. Här är länken till dom: http://www.mittmodulhus.se/attefallshusen/

      Du är välkommen att kontakta dom för pris på hus.

      Må så gott!
      Heidi

      Radera