lördag 12 april 2014

Alla bilder i bloggen borta

Som ni ser så är alla bilder i min blogg borta. 

Detta hände i samma stund som jag fick veta att mitt g-mailkonto var fullt. Jag är riktig duktig på att städa i mailboxen så jag förstod inte vad som var felet. Det visade sig att autobackup-funktionen för bilder i Google+ som jag för några månader sedan har börjat använda tog allt minne.

För att frigöra minne så att min mail fungerade igen tog jag bort dom 4000 senaste bilderna i Google+ backup. Jag har ju backup privat också och bilderna finns i datorn och på Picasa, så jag trodde absolut inte detta skulle vara ett problem. Jag fick ingen varning när jag tog bort bilderna att det skulle påverka mina bloggar. Som duktig städerska tog jag även och raderade soptunnan (waste-bin) för jag har lärt mig att det skall man göra för att verkligen frigöra minne. Så nu hittar jag inte ens bilderna där och kan inte återkalla dom.

Jag skriver detta för att varna er andra - gör inte samma misstag som mig.

När jag hade problem med mitt g-mail kontaktade jag Telia för jag trodde problemet låg där. Det gjorde det ju inte, men Telia hjälpte mig otroligt mycket, både på telefon och följde upp med mail efteråt. Det var Telia som visade mig att problemet låg på Google. Supportkillen på Telia var även så schyst att säga att jag kunde kontakta han direkt utan att gå vidare i kön om jag fick problem igen. Snacka om service!

När jag försöker nå Google eller Blogger är det absolut omöjligt. Jag skickade ett mail men fick automail om att dom inte kunde svara då det är så många som kontaktar dom och att jag fick söka på nätet efter lösning på problemet. Det finns inga att maila - det är endast i forum man kan lägga in sitt problem. Är inte det skrämmande, så säg! Det här är ett av världens största bolag som vi inte kan nå. "Storebror ser dig" men kommer inte att hjälpa dig.

Hoppas Google eller Blogger på något sätt kan hjälpa mig via sina forum. Om inte så är detta mitt sista inlägg på Vita Drömgården. Jag har ingen möjlighet att ägna min tid att ladda upp bilderna igen från min dator. Det skulle ta veckor att göra och dessa veckor måste jag ägna åt mina kunder.

Jag hoppas nästa inlägg är positivt och att bloggen fylls med färgrika bilder på gården och mina uppdrag. Jag förbereder mig på det värsta med hoppas på det bästa. 

Tills dess må bäst.

19 kommentarer:

  1. Det er jo helt forferdelig at noe slikt kan skje!!! Skjønner du må være helt fortvilet og frustrert, og sikkert skikkelig f....
    ... Men jeg håper du fortsetter å lage nye innlegg, jeg ELSKER nemlig bloggen din!!! Du bor jo midt i en drøm, og jeg elsker å lese bloggen din, og se på de fantastiske bildene dine. Stakkars deg, jeg føler så med deg. Er helt utrolig at Google ikke prioriterer å hjelpe kundene sine!!!
    Vet ikke hva jeg kan si for å trøste, men håper du får energi til å fortsette å blogge, vi er mange som er spendte hver dag til å "besøke" deg....
    Wenche

    SvaraRadera
  2. Men fy vad ledsamt! När jag kikade in i fredags (tror jag det var...) så saknades några bilder men jag trodde det var ett tillfälligt problem. Hoppas verkligen nu att det går att lösa så vi kan fortsätta att kika in här på din fina blogg och se alla vackra inspirationsbilder!!
    Stor kram Suss

    SvaraRadera
  3. Usch, vad jobbigt! Jag hoppas verkligen inte detta är ditt sista inlägg! Jag ska kolla med sonen om han har nån idé.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Så utrolig frustrerende! Jeg er stadig innom her, og elsker bildene dine - både fra gården, og å lese om dine kundeprosjekter - håper virkelig dette ordner seg for deg. Masse lykke til!
    Lise

    SvaraRadera
  5. Det var rent ut sagt det j***igaste! Fyyyy så tråkigt. Jag håller tummar och tår för att det ska gå att lösa, för av alla i min Bloglovin'-feed skulle jag sakna din blogg mest. Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Lena på Ekerö13 april 2014 06:17

    Det var verkligen otroligt tråkigt att höra!!! Din blogg med alla vackra bilder är rent ut sagt en själslig medicin och en härlig inspiration! Hoppas innerligt att du ska få något bra tips på hur du ska göra för att kunna återskapa alla underbara foton i bloggen. Håller tummarna och hoppas att det ska lösa sig och att du fortsätter att blogga :-) !!!
    Kram och lycka till
    Lena på Ekerö

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Neeej!!!....detta är helt otroligt!....jag håller tummarna allt vad jag kan för att de ska ordna detta åt dig! det är ju helt otroligt, det kan inte vara sant!? Jag håller med ovanstående att din blogg och dina bilder är ju verkligen en själslig medicin och verkligen meditativ läsning!!
    Hoppas hoppas!!! dom mååååste ordna detta!!
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  8. Så hemskt att detta kunnat hända! Jag hoppas verkligen att du får hjälp med att ordna upp det igen! Jag följer din blogg för att du har en drömgård med hästhållning precis som jag skulle önska att jag hade. Din blogg är unik i sitt slag och jag, som hästmänniska, älskar att följa ert arbete på gården!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Neeeej! Fy vad trist!!! Det måste ju gå att återskapa! Som föregående talare säger, dun blogg är verkligen unik i sitt slag

    SvaraRadera
  10. Å, blev så ledsen när jag upptäckte att alla bilder var borta! Upptäckte din blogg för några veckor sedan och har verkligen uppskattat den. Du ger mig inspiration- något jag sannerligen behöver, då jag har en hästgård i behov av piff, och för lite ork. Din blogg gav mig luft under vingarna. Snälla, ge inte upp lätt! Jag tror vi är många som vill fortsätta följa dig.

    SvaraRadera
  11. Jaha! De va ju typiskt, brukar alltid kika in på din blogg på måndagarna till morronkaffet. Vi bor uppe i Jämtland och har en liten ranch där med quarterhästar, kossor och andra smådjur :) Vi har precis för ett par veckor sedan haft Walle Wass här uppe hos oss. Såg att ni brukar träna för honom. Hoppas nu att allt ordnar sej till det bästa så vi får fortsätta läsa din fina blogg. Mycket fina bilder och inspererande läsning då jag älskar inredning. Ha en underbar vår // Carina K Persson. Jämtland

    SvaraRadera
  12. Jag är också en som följer din blogg sedan en tid tillbaka och får mycket inspiration, idéer och energi av det du skriver. Hoppas innerligt det löser sig med bilderna så denna blogg kommer att fortsätta länge till! /Helena Forsberg, Kristinehamn

    SvaraRadera
  13. nej vad tråkigt! jag inspireras så av din blogg. Jag och min sambo ska snart köpa hus och total renovera hela huset. Ditt kök har speciellt inspirerat mig så hoppas du kan få tillbaka bilderna till blogginlägget " Äntligen! Köket klart! "
    Så himla fint har ni det, och jag älskar verkligen färgen på erat golv så himla fint! Hoppas allt löser sig med bilderna för den här bloggen vill jag aldrig sluta följa. / Emelie

    SvaraRadera
  14. Nej, fy vad tråkigt :( Jag brukar gå in här flera gånger i veckan för inspiration.
    Ni har ju det verkligen så hemtrevligt och mysigt och inte bara svart och vitt.
    Kram Anki

    SvaraRadera
  15. Tyvärr är det så att alla bilderna är borta! Jag återskapar själv vissa inlägg, men måste tyvärr ta bort dom flesta inläggen på bloggen då jag inte vill visa dom utan bilder. Mycket ledsamt då det är mycket tid jag lagt på bloggen under flera år. Det värsta är nog ändå att jag inte får tag i varken Blogger eller Google för att få hjälp. Mycket tråkigt!

    SvaraRadera
  16. Hittade din blogg då jag googlade efter anledningen till att mina bilder var borta från min blogg. Jag har nog råkat ut för det samma, fast jag har inte raderat något ännu, så jag får se om jag kan klara mig undan med blotta förskräckelsen....
    Mycket synd om dig och din fina blogg. Men tur för mig som hittade hit - för nu har jag en blogg med massor av underbar inspiration att följa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lider med dig! Man blir så jädrans förbannad. Hoppas du inte var lika effektiv som mig och raderade bilderna i Google+ och sedan raderade alla i soptunnan, för då är det kört! Önskar dig lycka till att få ordning på din blogg igen. Man skulle ju tycka att en varningstext vore på sin plats när man raderar. Jag skulle vilja haft en varning om att detta även påverkar din blogg. Tro mig - då skulle jag aldrig raderat.

      Må bäst - det är bara att andas djupt och tänka att det är tur man är frisk!
      Heidi

      Radera
  17. Ah, då är det det som har hänt mig också. Jag städade också för jag fick meddelande om att det var fullt. Fick INGEN signal om att mina bilder skulle försvinna från bloggen om jag tog bort dem från Google+. USELT! Vad är en matblogg utan fotografier? Blott intet. Helvete.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helvete är rätt kommentar. Hoppas du inte var lika effektiv som jag och raderade trash bin också. Om du inte raderade Trash Bin kan du gå in där och återställa bilderna. Om du har även raderat soptunnan får du ta djupa andetag och intala dig själv att det finns viktigare saker i livet. Varva det med några "helvete" så blir det bra till slut. Någon hjälp från Google kan du inte räkna med. Ett av världens största företag har inte tid med sånt. Lycka till / Heidi

      Radera