onsdag 16 april 2014

Ännu ett 25 kvadratmeters hus

Jag har tidigare skrivit om att det till sommaren kan bli möjligt att bygga en 25 kvadratmeter stor stuga utan bygglov - ett så kallad Attefallshus - Klicka på inlägget HÄR om du vill se den stugan. 

Nu har jag ritat ett nytt hus på 25 kvadratmeter. Även detta lilla hus är i New England stilen, eller den klassiska stilen om man hellre vill kalla det. Jag gjorde detta huset lite smalare och fick därmed möjlighet att få en brantare takvinkel vilket jag personligen tycker är vackrare. Fortfarande är huset endast 4 meter högt - precis enligt byggreglerna.


Här har verandan fått plats på sidan av huset. Då huset är långsmalt får man en rymlig veranda framför.


På detta huset har jag valt att sätta in vikdörrar så att man om sommaren kan vika upp dörrarna så att ute blir inne.



Här kan man väl bo?


Från och med den 2 juli kan det bli tillåtet att bygga ett 25 kvadratmeter stort bostadshus som kan användas som permanentbostad utan bygglov. Det kallas också för Attefallshus. Det krävs dock att man gör en anmälan och att huset är ett komplement till ett befintligt bostadshus som har bygglov. Det kan också bli tillåtet att utan bygglov bygga ut sitt hus med 15 kvadratmeter eller inreda ytterligare en bostad i ett enbostadshus, enligt lagrådsremissen. Beslutet är inte fattad än. Mera om dom nya föreslagna reglerna kan du läsa hos Regeringen.



I denna 25 kvm stuga finns plats med både kök, vardagsrum, stort badrum och sovloft. På ena sidan finns ett sovloft - på andra sidan finns ett loft för förvaring.
Viker man upp vikdörrarna upplevs rummet ännu större. Perfekt för ett sommarställe!



Köket är fullt utrustad med kyl, frys, diskho, diskmaskin och ugn. Här kan man lätt bo.
För att komma upp till sovloften tänker jag mig en stege som man kan skjuta undan när man inte behöver den.



Planlösningen på 25 kvadratsmeter huset:


Kompletta arkitekt och  konstruktionritningar på detta hus går att köpa för kr 4.900,- Då får du även med en U-värdes beräkning på huset. På ritningarna har jag tagit bort verandan som du kan lägga till själv. Kolla mitt företags hemsida för mer information -  Dreams & Coffee AB. Detta Attefallshus kallas Filippa.

Japp - då är det bara att bygga! Fast vänta först till beslutet som beräknas komma från Regeringen i början av juni.

Jag har även bloggat om detta på mitt företags nya blogg där jag endast skriver om arkitektur, mina projekt, inspiration och liknande.

Önskar er alla en riktig härlig påsk. Här blir det strålande väder, så det skall njutas på gården med hästridning och fix.


Glad Påsk!