lördag 7 juni 2014

Fritt fram för Attefallshus - 25 kvm bygglovsfritt

Nu är beslutet om Attefallshuset äntligen fattat. På regeringens hemsida går att läsa:

"Den som vill bygga ett komplementbostadshus på högst 25 kvadratmeter på sin tomt ska inte längre behöva bygglov. En- och tvåbostadshus ska kunna byggas till med högst 15 kvadratmeter och förses med högst två takkupor utan bygglov. Det ska också bli tillåtet att utan bygglov inreda enbostadshus med ytterligare en bostad. Detta gäller även om åtgärderna strider mot detaljplanen. Man måste dock fortfarande göra en bygganmälan till kommunen, utom för takkupor. 
Lagändringarna gäller från den 2 juli 2014"

Nedan finns mitt 3:e förslag till 25 kvadratmeters bygglovsfritt Attefallshus.
Dom andra förslagen hittar du HÄR och DÄR.


Läs mera hos REGERINGSKANSLIET om vad och hur man får bygga. Där finns svar och frågor om man kan bygga på prickad mark, om man kan bygga 15 kvadratmeter i två plan m.m. 
Detta förslaget är glädjande för många, men jag är även rädd för att vi får se en del tråkiga lösningar och grannkonflikter. Hoppas bara människor väljer att samarbeta och kommunicera med varandra.

Jag har nu ritat några förslag på Attefallshus och tänker göra färdiga ritningar med konstruktionsritningar som man kan skicka till kommunen. Bygganmälan krävs förtfarande och dom vill se både planlösning, fasader och konstruktion samt placering på tomten.
Om ni är intresserade av mina ritningar tänker jag erbjuda kompletta ritningar för en liten summa pengar. Men först måste jag bli klar med handlingarna. Ge mig någon vecka.

Extra info 2014-08-19!

Nu kan du köpa arkitekt- och konstruktionsritningar på mina Attefallshus. All information finns på mitt företags hemsida: Dreams & Coffee AB

Välkommen!

Här är flera bilder på mitt 3:e förslag:



Jag tänker mig här att vardagsrumsdelen är som i en glasveranda med vikdörrar. Om sommaren kan man välja att öppna dörrarna helt och ute blir inne.


Här finns plats med allt; badrum, hall, fullutrustad kök, vardagsrum och sovloft.


Visst kan man bo här?


Planlösningen i 3D:



"Mina" Attefallshus passar bra som komplementhus till traditionella och klassiska hus. Jag tog förslag 2 och gjorde några olika färgexempel. Vad med ett rött hus? Tegel eller svart tak?


Beige eller svart?


Eller mera mot sekelskifte - beige med mörkare knutar eller gul med vita knutar.


Planlösningen på förslag 2 ser såhär ut:


Önskar du ser fler bilder på förslag 2 - klicka HÄR för tidigare inlägg.

Önskar du se mer av husen jag ritar. Kolla på mitt företags hemsida:


Önskar er en skön helg!