måndag 14 juli 2014

Folk och djur på gården

Jag har tidigare visat bilder som duktiga Lena Holmgren från tidningen Lucky Rider tog när hon var och hälsade på här på gården. Nu har jag fått några fler bilder från henne som jag gärna vill visa er. Några av bilderna finns i reportaget som är om oss just nu i tidningen. Önskar du läsa reportaget är det bara att köpa tidningen. Riktig trevlig läsning.


Det är extra roligt att få bilder av hela familjen. 
Att Lena även lyckades fånga gården och familjen på samma bild är bara jackpot. 
Här är Linnea med sin Welsh Mountain ponny Solo, Louise på sin quarterhäst Tuffie, Filippa på sin quarter JJ, Painten Classy som är både min och Håkans, Håkan på sin quarterhäst Fjolle och jag på min paint Diva. 

Det är vi som bor här på gården tillsammans med våra tre hundar.


Hundarna Russin och Pepsi är hittehundar från Thailand. Deras historia och hur man kan ta hem hundar från Thailand hittar du HÄR. 

Alla i familjen rider western - några tränar mer, andra mindre, men alla  gillar vi hästar och rider mycket.
För er som reagerar att vi inte har hjälm på bilderna vill jag berätta att det har vi alltid. Just här blev det reportage-bilder och vi hade inte hjälmarna på. 
Ja, ja - jag vet - man skall vara ett gott föredöme. Inte alltid lätt att vara perfekt och snygg samtidig ;-) 

I övrigt är bilden nedan en favorit. Jag vet inte vad det är, men jag gillar bilden starkt!
Jag är fascinerad över vilket fokus bilden har. Allt är nära även om jag vet all Lena stod långt borta. Måste nog skaffa ny lins till min kamera. Detta är ju helt galet läckert!


Att få en bild på både mig och Håkan hör till ovanligheten då det oftast är jag som står bak kameran.
Häromdagen firade vi 22 års bröllopsdag och 25 års förlovning. Vi har hängt ihop ett tag .... och vi lär hänga ihop ett bra tag till. Vi har det gott tillsammans! 


Här är Håkan med sin häst Fjolle! Egentligen heter hästen Wass a smart Colonell, men när vi fick honom var han nykastrerad, ovan med uteritter och rädd för vattenpölar och stenar. Ja, då fick det bli Fjolle. I övrigt är han en sagohäst. Världens snällaste och otrolig duktig.


Själv har jag min häst Diva. Diva är den första hästen jag såg på annons när jag letade häst för 3 år sedan, men Håkan sa att hon var för ung och oerfaren. Kanske det, men vi åkte och provred henne och 3 andra hästar på Okna Ranch. Vi köpte alla fyra!
Av någon anledning valde jag inte Diva, men den andra painten Classy, men Diva har alltid varit en favorit hos mig och vi passar så gott ihop. När vi gjorde en rockad bland hästägeriet hos oss nyligen fick jag äntligen Diva och lyckan är totalt. Kärlek vid första ögonkast - gäller både för man, häst och hund när det gäller mig


Bilden som Lena tog av mig när jag satt med Diva är så bra att det fick bli min profilbild på Facebook. Den bilden skall jag ha läääääänge!


En gång i månaden bjuder vi den duktiga reiningryttaren tillika tränaren Waldemar Wass hit till gården. Då kommer också andra westernryttare med sina hästar och tränar för Walle. 
För att det inte skall bli för mycket jobb kör vi knytkalas. Några gör lunch, andra fika - och så varvar vi mellan dom olika dagarna. Det är riktigt trevlig - god mat, trevlig folk och mycket ridning.


Här är Waldemar Wass med sin hund Bandit som alltid följer med.


Håkan är den i familjen som rider mest för Walle
Här är han med quarterhästen JJ (Jesse James).


Håkan på American Paint Hästen Classy.


Vår äldsta dotter Louise tränar också en hel del. Här tränar hon spin med sin quarter Tuffie. Tuffie var en utbildad cutting häst (en som vallar kor), men Louise har nu tränat henne inom Reining som är westernridningens fartfyllda dressyrgren. Det går riktigt bra och det är roligt att se utvecklingen.


Lilla Solo slipper spektaklet. Han går mest på tur i skog och mark då hans unga ägarinna gillar det mest. Men han kan hoppa och är en duktig körponny också.


Just nu har vi semester här på gården med både lata dagar med poolhäng och mindre lata dagar med småprojekt.


En hel del ridning blir det också.
Önskar er en riktig trevlig semester!