lördag 6 september 2014

Ännu mera vitt i köket

När sommarlovet är slut och jobbet börjat för fullt känns det som om man vill ha förändring hemma också. Tänkte inte helt byta ut allt, men nya kuddar och pläder hjälper till att få just den ändringen som önskats. Normalt byter jag från blått till brunt, men denna gången går jag till vitt. Känns inte som om sommaren är helt över än och då blir det lite mörkt med brunt som jag brukar ha om hösten och vintern.


Här i köket har vi gått från blått till vitt.
Blått i inredningen är också snyggt, men det känns som det hör mera vår och sommaren till:


Det bruna känns ombonad och varmt - såhär blir det när hösten och vintern slår till och öppna spisen tänds med knastrande ved. Sofforna kommer ifrån Slettvoll och soffbordet från Mio.


I kökshörnan väljer jag ljusa möbler och mörka detaljer.


Många av detaljerna i huset är från Thailand där vi har bott om vintrarna i mååååånga år. Lyktorna är dock Marockanska. Vi har ingen anknytning till Marocko, men jag gillar deras lampor.


Bevarar minnet om sommaren med snäckfynd på bord och i lyktor.


Soffhörnan i köket:


Soffhörn och matbord. I mitten står den stora öppna spisen som värmer hela huset om det skulle behövas. Guld värd om strömmen går.


Även kuddarna vid matplatsen är i ljusa och vita nyanser:


Den härligt mjuka kökssoffan kommer från Slettvoll medan stolarna är från IKEA. Matbordet är från franska Antix.


Nu är det helg och vi skall njuta av sensommaren här på landet utanför Enköping. Kolla denna vy när jag rullade upp gardinerna nu på morgonen.

Dimman lättar över fälten:


Det blir en fin dag. Ljuvligt när solen går upp i växthuset.
Växthuset heter Spira och kommer från Bossons.


Ha en underbar helg!