lördag 17 januari 2015

Dukar med fynd från Thailand

När jag är och reser gillar jag att köpa med mig något hem - något som jag gillar och kan använda. Denna gången blev det vinglas av kokosnötträ.


Jag är ju lite svag för den bruna färgen, så vinglasen var bara ett måste. Inte kostar dom så mycket hellre - ca 60 kronor styck. Det går säkert att få tag i dom billigare om man går på någon marknad, men jag hatar att pruta och betalar gladeligen dom extra kronerna.


Mitt andra "fynd" var dom små vattenflaskorna. Vi satt ett gäng i Thailand och åt middag och jag pillade bort etiketten på sodavattenflaskan. Men oj vad snygg den blev. Jag bestämde mig genast att ta hem 8 stycken. Alla var överens om att dom var läckra. En trend kanske? Blir som ett något extra när man dukar. Och billigt är det om man inte räknar med flygbiljettspriset - isåfall blir dom superexklusiva ;-)



Hela familjen tog en ridtur ut idag. Det var första ridturen på över en månad. Det kändes rätt bra. Lite isigt är det, men vi har ju broddar på hästarna och vi tog det lite lugnt nu i början. Lite galopp fick vi, men jag skulle helt klart vilja ha lite mer. Det är det som jag tycker är roligast!



När vi kom hem från ridturen blev det lyxlunch med ett glas vin för oss vuxna och cola för barnen i träglasen. Färsk pasta med pestosås och lite bacon på toppen serverades. Enkelt och snabbt men gott!


Brunt i olika nyanser!
Tallrikarna köpte jag på loppis i somras. Är ju som sagt väldigt glad i brunt och dessa tallrikar hade själ. Hon som jag köpte dom av berättade att det var henne och hennes mans första service. Tänk vad många roliga måltider dessa tallrikarna har varit med om! Om tallrikar ändå kunde tala ......
Nu skall tallrikarna få hänga med vår familj ett tag.


Lyktorna i brunt där i mitten av borde köpte jag också på loppis av en kvinna som bytte ut allt sitt bruna i hemmet mot vitt och svart. Hos mig passar dom perfekt!

Dom små ljushållarna har jag köpt för många år sedan i Thailand. Jag tycker det är roligt med minnen. Det är nog därför jag aldrig kan bli minimalistisk i min stil. Det finns inte plats med det i mitt liv. Jag gillar att omge mig med trevliga saker som minner mig om det liv jag levt och lever.


Och när vi pratar minnen. Klockan som hänger på väggen där bak köpte jag åt min mamma och pappa när jag bodde ett år i Californien som 16-åring. Den är av California redwood. När jag flyttade hemifrån fick jag den tillbaks. Det är jag glad för. Ett härligt minne. Jag kommer till och med ihåg affären jag köpte den i. Den låg bredvid ett trä som man kunde köra bil igenom.
 

Önskar er en riktig härlig helg!


9 kommentarer:

  1. Hej! Brukar regelbundet titta in på din blogg för att kolla inredning, FINA hus och senaste rapporterna från mysiga livet med all djuren. Gillar även inläggen från Thailand eftersom även vi är helt sålda på detta land och av en slump just Koh Lanta. Misstänkte att ni var iväg igen då nytt inlägg dröjde :) Vi har de senaste tre året tillbringat påsken där. Lanta Animal Welfare får alltid flera besök av oss. Vi tar även med utrustning/material till deras fantastiska verksamhet. Kanske inte det vanligaste att man betalar övervikt på väg till Thailand men, men... Har flera veterinärer, tandläkare och djurbutiker som sponsrar. Brukar även försöka sälja lite egenpysslat till vänner o arbetskamrater för att få med lite kontanter oxå. Vi umgås m katterna vid klinimen. Går rundvandringen, och tar så många promenader som vi hinner och hundarna orkar. Gärna ner till stranden för att bada (med vissa!) och jaga krabborna som ju är populärt! Tvingades tyvärr ta bort vår älskade tik för ca 6 v sedan. Har inte riktigt bestämt oss för att skaffa en ny kompis ännu. Men övertalningskriget är i full gång då jag önskar ta m en speciell hund fr Animal Lanta. Denna gång åker vi troligen dit i månadsskiftet feb-mars. Så då hoppas jag att vi har bestämt oss :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra från dig, Nellie!

      Visst är LAW fantastiskt? Hoppas ni hittar en hund som kan passa er när ni åker dit. Det finns ju hur många sköna individer som helst som behöver ett nytt hem. Ta gärna en tur längst ned på Klong Dao (vid Time for Lime) och besök den underbara tiken med underbett. Hon är så charmig. Hon går runt på stranden med ett halsband där det står "Adopt Me". Hon får mat från Time för Lime och är redo att åka till en ny familj. Sedan har dom ju jättemånga sköna individer på Lanta Animal Welfare.

      Lycka till med funderingarna. Önskar er en riktig skön vistelse i februari.

      Heidi

      Radera
  2. Hej Heidi!

    Jag hittade till din blogg för ca en vecka sedan via kommentarsfältet på Elaine Eksvärds blogg. Elaine skrev om sina husdrömmar och fick tips om ditt företag via kommentarsfältet. Nu har jag läst både din privata och ditt företags blogg. Roande läsning, härliga bilder, vackra hus och underbart liv! Jag blev imponerad av dina ritningar. Jag är själv byggnadsingenjör. Min tidigare arbetsgivare hade AutoCAD (det gillade jag) men min nuvarande arbetsgivare har Microsoft Visio som jag INTE tycker om. Därför håller jag på att leta ett annat CAD-program och blev nyfiken på Chief Architect som du använder.

    Jag har några frågor som jag hoppas du har möjlighet att svara på:
    Vet du hur det är att arbeta i Chief Architect jämfört med AutoCAD? (Fördelar, nackdelar..)
    Har du köpt programmet via sidan http://www.chiefarchitect.com/ och fungerade det i så fall bra?
    Jag är även nyfiken på hur du kom i kontakt med Chief Architekt. Jag har googlat runt lite men det verkar inte vara så många i Sverige som använder programmet.

    Med vänlig hälsning
    Ulrika

    PS: Jag hade själv en blogg, den finns kvar men jag har inte uppdaterat den på ett par år. Om du vill kan du besöka min blogg på fjallkansla.se och titta i arkivet under "Inredning och design" eller "Stugor". Kanske finns det något där som kan ge inspiration. Det är inga New England hus men ett hus är lite "New England med fjällkänsla" det finns på
    http://fjallkansla.se/2012/09/17/ljust-och-vitt-i-bjornen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!

      Vad trevligt att du hittat mig och gillar det jag gör.

      När det gäller jämförelse med Chief Architect och AutoCAD måste jag säga att jag är dålig på det. När jag själv letade ett bra arkitektprogram som kunde presentera snygga och realistiska 3D bilder hittade jag Chief Architect. Det är 10 år sedan och jag är fortfarande jättenöjd. Programmet har utvecklats en hel del under året och varje gång det blir en uppdatering blir man bara mer nöjd.

      När jag tittade på AutoCAD för 10 år sedan var det inte mycket att hänga i julgranen om man jämför med 3D presentationerna. För mig är det väldigt viktigt att kunna presentera realistiska 3D bilder för kund. För 10 år sedan kunde inte AutoCAD jämföras med Chief. Jag vet inte hur det är nu, men jag misstänker att det inte är bra nog (enligt mina preferenser). Jag tycker jag ser få arkitekter som presenterar snygga 3D presentationer. Nackdelen med Chief Architect för en svensk är nog språket, men det går fort att komma in i det. Programmet är lätt att jobba med, men jag rekommenderar dig att köpa med utbildningsmaterialet och sätta dig någon vecka eller två och bara jobba med utbildningsmaterialet. Det lönar sig i längden. Se det som en investering. Det är viktigt att leka fram kunskapen.
      Det är så otroligt många finesser att även om programmet är användarvänligt så måste man lära sig hur det fungerar. Supporten är super - man får hjälp dygnet runt. Jag är jättenöjd och hade köpt programmet igen om jag stod inför val av arkitektprogram.

      När jag ritar till kund jag dom ladda ned en gratisversion och själv göra en 3D walk-through i förslaget jag gjort. Just nu när jag jobbar med Schweiz är det guld värd. Kunden kan själv "gå" runt i huset och "känna efter" hur det upplevs. Jag kan även göra videos där jag gör en walk-through åt dom.

      Jag är iallafall mer än nöjd och kan rekommendera programmet. Jag köpte programmet genom deras hemsida http://www.chiefarchitect.com/

      Önskar dig lycka till med val av arkitektprogram.

      Må så gott

      Heidi



      Radera
  3. Hej igen Heidi!

    Tack för att du tog dig tid att skriva svar på mina frågor, och vad fort du svarade :-) Jättebra svar med mycket information! Jag kommer att börja med att ladda hem gratisversionen av Chief Architect och prova mig fram den vägen. Sedan får jag se hur jag går vidare efter det.

    Med vänlig hälsning
    Ulrika

    SvaraRadera
  4. Hej! Undrar hur det gått med hästen som ni tog er an, Wille tror jag den hette? Kan du inte skriva lite om honom? Tack för en fin blogg!

    Mvh Lilly

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går jättebra med Wille och alla andra hästar också för den delen. Det är en riktig mysig flock med 8 hästar som vi har och unghästarna Wille och Luna är riktiga gosegrisar. Så himla mysiga. Nu har vi ju varit i Thailand en hel månad och hästarna har haft semester dom med. Vi sätter igång så smått ridningen nu och än så länge har vi bara hunnit med några turer i skog och mark. Ser fram emot våren och ridhus.

      Må så gott!

      Heidi

      Radera
  5. Jag älskar också att fylla hemmet med minnen från livet. Tänk att vissa saker följer med och har hedersplats genom livet. och som man blir lycklig bara av att se på och minnas. Härligt!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar också att fylla hemmet med minnen från livet. Tänk att vissa saker följer med och har hedersplats genom livet. och som man blir lycklig bara av att se på och minnas. Härligt!

    SvaraRadera