måndag 16 februari 2015

Mitt kontor har högt i tak

Jag fortsätter uppdatera bloggen där bilder försvann. Denna gången presenterar jag kontoret; rummet jag tillbringar mest tid i vårt hus måndag till fredag.

Både jag och min man jobbar mycket hemifrån. Jag är arkitekt och ritar hus och tillbyggnader åt privatpersoner i mitt egna företag DREAMS & COFFEE AB. Min man är konsult.

Jag påbörjar rit-projekten med kundbesök på plats där tillbyggnaden eller huset skall ritas. Sedan sitter jag hemma och jobbar förutom när vi har arbetsmöten då vi antingen är hos kund eller här i mitt kontor.

Och vilken utsikt jag har! Just nu är det snö, men ÅH vad jag längar till våren och sommaren!



På mitt kontor är det högt i takt! 


Kontoret består av både skrivbord och fåtöljer/chaiselong. Jag sitter helst vid skrivbordet och jobbar medan min man alltid sitter i en fåtölj med datorn i knät.
Skrivbordet kommer från INDISKA, fåtöljen och chaiselongen heter Justus och kommer från Sits, kistor, bord, pall och mörka skåp kommer från INDISKA. 


Trappan upp leder till sovavdelningen tillika gästrummet.


På sovloftet finns det plats till en hel familj; skön dubbelsäng och två enkelsängar. Överkasten och kuddarna kommer från Linum. Oftast har vi gäster om helger och på lov, och då passar det perfekt att kombinera sitt kontor med gästrum. När vi har gäster jobbar vi inte!
När jag ritade huset tänkte jag att det vore onödigt att ha ett helt rum stående för gäster. Att kombinera rummen spar yta. 


Precis brevid gästrummet/kontoret finns en egen toalett. Det är skönt för gästerna att ha sitt eget krypinn  med egen toalett när dom är på besök.


Badrumsmöblerna har jag designat själv och fått dom tillverkade via Baazar.


Observera att vi endast har kakel på golv och i dusch-ytan. Resten av väggarna är målade.



6 kommentarer:

  1. Hej,

    Vilket underbart fint hus ni har! Är ofta inne och tittar på din blogg för inspiration.
    Bygger just nu själv ett New England hus och jag vet att du skrivit det innan men jag kan inte hitta det inlägget nu. Vad är det för färgkod på väggarna i kontoret och vad har ni valt för färgkod på tak och fönsterfoder/lister?

    Vi har också mörkt golv som ni och jag tycker er väggfärg bryter fint mot det vita och mot golvet.

    Är det matt färg ni har valt?

    Tack på förhand och ha en go dag!

    Hälsningar Malin Tolwers
    P.S Min blogg om husbygget finns på Myresjöhus hemsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin!

      Vad trevligt att du gillar vårt hus. Kul att kunna inspirera. När det gäller väggfärg har vi valt samma väggfärg i hela huset inklusive badrummen. Färgen heter NCS 1505Y-30R. Färgen passar bra till mörka golv, naturmaterial och även till golven i ljus travernit som vi har i badrummen.
      Lycka till med ditt fargval!

      Ha en skön dag!

      Heidi

      Radera
    2. Hej igen Heidi!

      Tack för att du tar dig tid att svara på alla frågor.
      Jag är lite förvirrad nu med färgkoden, jag tror att jag fick fel från färgbutiken eftersom jag upptäckte att den jag provmålat med heter
      NCS S1505-Y30R, d.v.s med ett S innan 1505. Jag tyckte att denna var lite "gulaktigare" än den ser ut på dina fina bilder.
      Så då köpte jag en till burk med 1505-y30R (utan S), eftersom jag såg att det var det du angett i din kommentar. Den är mer åt grå hållet - stämmer det, är det den ni har?
      Vilket märke använde ni på färgen?
      Jag försökte hitta ditt tidigare inlägg om just färgkoder men det fanns inte längre antar att det försvann då du olyckligt förlorade flera inlägg.
      Vore super om du orkar svara mig och hjälpa mig reda ut detta! :-)
      Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig kväll!
      Hälsningar en färgförvirrad Malin :-)

      Radera
    3. Hej Malin!

      Ja, det där med färg är inte lätt. En kompis till mig valde samma färg som vi och hemma hos dom tycker jag den är mera beige än hemma hos mig. Dom har furugolv - vi har mörka ekgolv. Omgivningen och ljuset kan påverka upplevelsen av färgen rejält. Kanske även märket på färgen och på vilken affär färgen är blandad i. Det skall inte påverka, men det vet jag av erfarenhet att det gör.
      Vi valde iallafall Alcro helmatt väggfärg och koden är NCS S1505-Y30R. När jag tittar på bilderna i inlägget tycker jag att färgen ser ut som jag uppfattar den.
      Hoppas du hittar rätt för dig. Lycka till!

      Heidi

      Radera
  2. Hej, jag skulle gärna vilja läsa ett inlägg om din karriär som arkitekt.
    Hur började allting? Varför valde du just detta yrke? Vad har du studerat?
    Din blogg är absolut en av mina favoriter!

    / Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Julia!

      Vad trevligt att du gillar min blogg.

      Jag har valt att blogga lite enkelt och mest presentera inspirerande bilder från gården tillsammans med lite New England inspiration. Då jag jobbar som arkitekt presenterar jag även några av mina projekt. Någon djupare personlig presentation om mitt liv och mina livsval kommer jag nog inte att göra. Det är inte den typ av blogg och så personlig jag önskar vara.

      Må bäst!
      Heidi

      Radera