onsdag 15 april 2015

"Kristina" - ett nytt bygglovsfritt Attefallshus med brutet tak.

 Här är hon - "Kristina" - den nya medlemmen i Attefallsfamiljen.
Ett bygglovsfritt hus på 25 kvadratmeter med en nockhöjd på 4 meter.


Jag har tidigare ritat dom populära 25 kvadrat meter stora Attefallshuset Filippa och Linnea. Många har frågat om en kombination där dom gillar planlösningen på Filippa, men önskar det brutna taket som Attefallshuset Linnea har. Kristina är kombinationen.


Jag har valt att välja dubbeldörrar i glas istället för vikdörrar som Attefallshuset Filippa har. Visst är det läckert att kunna vika upp dörrarna så att ute blir inne, men i ärlighetens namn så tror jag att det räcker med att kunna öppna upp dubbeldörrarna. Priset för ett par dubbeldörrar och fasta fönster på sidan är billigare än ett vikdörrsparti. Det var lite med tanke på ekonomi som jag gjorde ändringen.
Ljuset kommer ändå att flöda in i rummet.


Klicka HÄR för att komma till min hemsida där du kan beställa kompletta arkitekt- och konstruktionsritningar. Du får även med en U-värdesberäkning på bygget.
Kompletta handlingar utskrivna i A3 format (4 exemplar av 9 sidor) får du för endast
kr 5.900,- inkl moms.
Önskar du göra mindre ändringar såsom att flytta någon vägg eller ändra fönster och dörrar kostar det kr 3.000 extra.


Skillnaden i planlösningen mellan Filippa och Kristina är att jag har lagt dörren till badrummet i mitten och möjliggjord att få riktig bra plats med både handfat och tvättmaskin/torktumlare samtidigt som badrummet är rymligt och handikappsanpassad.


Här finns plats med ett rymligt kök och önskar man sovplats på nedre plan rekommenderar jag att man införskaffar en bäddsoffa. På sovloftet finns plats med en dubbelsäng. Höjden från golv till nock på sovloftet är 103 cm - precis så man kan krypa upp i sängen. Det är ingen ståhöjd att prata om, men det kan nog vara rätt så mysigt att ligga där och ha koll på hela huset.


Observera bilderna som hänger på väggen. Dom kommer från Magdalena Martin som tar fantastiska fotografier från Paris. Jag personligen är alldeles tagen av bilderna. Dom har en härlig känsla. Varför inte köpa ett stort fotografi och bara drömma sig bort till romantikens stad. 
Beställning av tavlor gör du HÄR.

Husets front:


Husets baksida ser såhär ut:



Planlösningen på det 25 kvadratmeter stora Attefallshuset Kristina presenteras här i 3D. Yttermåtten på huset är 7,15 m  x  3,5 m.

Nedre plan:


Sovloft:


Huset är tänkt att passa som komplementhus till ett 20-talshus med brutet tak eller ett modernare hus med brutet tak. Med denna planlösning kan det lätt användas som både fritidshus och ungdomsboende. 

Nedan visas Attefallshuset Kristina i olika fasadkulörer och takbeklädnader:

Falurött med röda tegelpannor

Svart fasad med vita detaljer och röda tegelpannor
Svart fasad  med vita detaljer och svart tak

Vitt hus med liggande panel och svart tak
Här är en bild på dom andra Attefallshuset som jag har ritat och som du kan beställa kompletta arkitekt och konstruktionsritningar till. Klicka HÄR för att beställa ritningar.
Du kan välja att bygga det själv eller be en byggare bygga ditt Attefallshus.



Jag får ofta frågor om pris på husen och jag får endast säga att det varierar stort beroende på materialval och hustyp. Bygger du själv beror det på vilka rabatter du har hos byggvarufirman och vilka leverantörer du väljer av golv, fönster, dörrar. Detsamma gäller för din byggare.

Önskar du Attefallshuset nyckelfärdigt kan Attefallshus AB leverera nyckelfärdiga lösningar för dom klassiska Attefallshuset "Filippa", "Linnea" och "Louise".
Besök hemsidan för priser och mer information.



Husföretaget Modulhus AB erbjuder att leverera dom moderna Attefallshusen "Leonor" och "Estelle" i nyckelfärdigt skick. Dom har även två klassiska Attefallshus som jag har ritat och kan vara av intresse. Jag har inte lagt ut dessa hus på min hemsida. Det är endast Modulhus som har dessa.
Klicka HÄR för att komma till deras hemsida.


Välkommen att besöka min eller mina samarbetpartners hemsidor.
Vi ser fram emot att höra ifrån er!

Må bäst och njut av våren!