lördag 18 april 2015

Reining clinic med Waldemar Wass

 Vår och sol! Hästhov och hästhovar!
I helgen är det mycket häst på gården när Waldemar Wass har clinic hos oss.



I dagarna två har vi western clinic med Waldemar Wass. Egentligen är det en reining clinic då alla ryttare som är på gården just denna helgen tränar inför nästa helgs stora reiningtävling. Reining är en fartfylld dressyrgren inom westernridningen. 


Själv rider jag bara för skoj skull och tänker inte ställa upp i någon tävling och förstöra min harmoni med hästar och ridning. Jag orkar faktiskt inte ens träna även om vi har sveriges bästa tränare här.

För mig räcker med att ta sin frukost ute och titta på träningen för att inse hur mycket man måste träna för att bli duktig. Och även om man är duktig kan man alltid bli bättre. Det krävs mycket träning om man vill bli bäst!


Personligen har jag så mycket prestation i jobbet som arkitekt att när jag är ledig vill jag bara ha det skönt och rida ut i skog och mark. Jag har kommit på att jag tycker det är urtråkigt att rida på ridbanan. Jag älskar att galoppera och känna mig fri. Jag gillar känslan av "Thjohooo"


Här är vi alla olika och det är bra det - bara alla är lyckliga!

Jag tycker det är trevligt när dom andra tränar. Kul att följa med och lyssna. Härligt att se deras utveckling. Otroligt vad alla ryttarna och hästar utvecklas!

Här instruerar Walle när Louise rider. Kolla stilen - han sitter och "rider" på planket. Vet inte om Louise ser vad han gör, men lyssnar gör hon.


Det gäller att hålla tungan rätt i munnen:


Sådär ja:


Som sagt - det är inte alla som tränar. Mellandottern Filippa och jag tog en skogstur. Sedan valde hon att köra lilla welsch mountain ponnyen Solo.
Duktig ponny - och duktig kusk!


Alltid lika trevlig med folk på gården. Någon rider, någon tittar, någon pratar.



Detta är vårens första clinic med Waldemar Wass här på gården. Varje månad kommer han upp till oss och vi samlar ihop ett gäng ryttare som vill träna. Vädret har inte varit så bra under vintern så tidigare har man hyrt sig in i ridhus. Men nu är det utesäsong och nu kan vi ha träningarna här.

Det blir många timmar stående för Walle. Här tränas Jessica och Wilma.


När den ena är klar tar den andra vid och så varvas det för att slippa vänta en hel dag.



Och när den ena avlutar värmer den andra upp:


Ibland får man vänta. Då kan det vara skönt att slappna av i sadeln:


Allra mest rider Håkan. Bara idag har han ridit 7 (!) hästar. Jisses vad han var trött på kvällen - men lycklig.


Vi har många sköna stolar för utomhusbruk - och man kan flytta dom var man vill. Kan någon förklara hur man kan välja sätta sig på planket och hur länge som helst? Ser riktigt oskönt ut - men där satt dom - Walle och Emma. Hårt virke i ryttarna!



Nästa helg är det som sagt stora tävlingen och utifrån humöret på ryttarna tror jag det kommer gå riktigt bra för dom alla! Håller tummarna!


Lördagen började med sol och slutade i moln - söndagen däremot började med moln och slutade med en fantastisk solig och varm eftermiddag och kväll.
Blir inte alls sugen på att jobba på måndag med en sådan helg. Absolut ljuvligt har det varit.


Det vankades nybakad fika med hästunderhållning. Yngsta dotterns stora hobby är att baka. Jag tackar!



Även ryttarna fick fika - här avnjutas den till häst!


Som belöning till alla duktiga hästar släppte vi ut dom i trädgården så dom fick smaka på det friska vårgräset. Mycket uppskattat.


Nu har djuren det bra. Nytt gräs, sol, varmt och inga flugor eller andra flygfän.



Hoppas ni också har haft en absolut ljuvlig helg!