fredag 23 september 2016

Kvadratiskt eller runt soffbord?

Nu när det är höst har jag som vanligt bytt kuddar i köket från blått och vitt till brunt. Det känns rätt varje gång jag ändrar. Om sommaren är det trevligt med ljusa och blå kuddar medan nu när det blir mörkare om kvällarna och stearinljusen tänds så känns det mer rätt med murrigare färger som brunt och beige.


Jag har tagit bort det stora soffbordet jag hade tidigare och ersatt med två brickbord från Artwood, men när betongborden från Living Story kom igår (Obs! - Artwood har liknande) kunde jag inte låta bli att prova även dessa i köket. Vad tycks?


Nu blev det svårt! Tja, svårt och svårt - detta är ett så himla litet i-landsproblem att det knappt är värt att prata om, men när jag nu håller på och fixar hemma i min lilla värd så blev just nu frågan;
Kvadratiskt eller runt soffbord?

Jag själv kommer att klicka fram och tillbaks på dessa bilder tills jag tar ett beslut.
Jag gillar båda och ibland är nyhetens behag dominerande.

Thaihunden Patrick verkar inte bry sig - han vill bara sitta i centrum:


Eller så väntar han på att det blir lite lugnt så han får sova i soffan!


Bara det att ändra möbleringen och byta soffbord från ett stort till två mindre tyckte jag var ett stort lyft för rummet. Egentligen gillar jag inte stora soffbord, men när vi flyttade hit till detta stora hus var jag lite sugen att ha ett stort bord med plats för "Coffe Table books", lyktor och sånt. 
Det är läckert, men det tar mycket plats. Nu när jag har bytt ut bordet till två mindre blev det så mycket mera rymd.

Såhär såg det ut innan - fint det med:


Sofforna är från Slettvoll och heter Dorian. Jag gillar dom så mycket då man kan flytta runt dom och skapa nya miljöer med samma möbler. 
Nu har jag haft dom i så många år att det är dags att klä om dom.
Kvaliteten på soffan är fantastisk, men efter 10 år som barn- och hundfamilj är tyget slitet och missfärgad.


I helgen skall betongbordet få stå som soffbord - sedan skall jag besluta vad det blir.

Kvadratiskt i trä?


Runt i betong?


Som ni förstår så är detta ett ytterst litet i-landsproblem men jag ville ändå dela med mig av olika soffbord i samma miljö.

Kvadratisk eller runt?


Betong eller trä?


Betongen är hård men samtidig slät och mjuk med sin runda form. Betongen hämtar också upp färgen på stenarna i den öppna spisen:


Träet är mjukt och full av liv men upplevs hårdare med sin kantiga form:


Oavsett vad jag väljer så blir det bra.
Här skall jag njuta av ett glas vin ikväll!


Önskar ni ett sådant betongbord till ett rimligt pris så håller just nu Living Story att avvecklas och säljer ut sina möbler och trädgårdsdetaljer till kraftigt reducerade priser.

Bara ett tips!


Ha en riktig trevlig helg.
Förutom att dricka ett glas vin som kommer jag i helgen att njuta av ridturer .....


..... och lyssna på kluckandet av den nyinköpta fontänen från Living Story.


Må bäst!