onsdag 23 november 2016

Julkransar till ytterdörren

Nu när det är mörkt på kvällarna är det trevligt att hitta på något mysigt pyssel. Gårdagens kvällspyssel och DIY var att göra egna dörrkransar. Både enkelt och kul!


Jag går en tur med hundarna i skogen varje dag och där finns så mycket mossa av alla dess slag så på gårdagens skogspromenad tog jag med mig en påse och fyllde den med skogsfynd.


Jag hade några gamla halmrinkar som jag köpt för länge sedan och med en liten sydtråd knåpade jag ihop dessa egentillverkade dörrkransar.


Det är hur enkelt som helst att göra egna dörrkransar. Det är bara att lägga mossan på halmrullarna (som kan köpas på massor av olika ställen - mina är köpta på Blomsterland) och sedan snurrar runt med en sytråd så att mossan och grenarna håller sig kvar.


Jag var även och plockade på mig lite rönnbär i trädgården och några grenar från både tall och furu.
Sist letade jag fram några gamla torkade sädesvippar och stack in i mossan.


Jag hade tänkt att ha helt naturliga kransar, men när jag tittade i en av jullådorna som min dotter precis hade plockat fram låg det två små tomtenissar högst upp. Jag visste inte ens att vi hade sådana och jag tyckte dom var så söta att dom fick pryda kransen.


Det är ju ändå snart jul och vad passar inte bättre än en gullig tomtenisse?
När julen är över kan jag ju bara ta bort den och kransen ser naturlig ut igen.


Nissarna snurrade jag fast med en ståltråd.


Nissarna är olika, men har liknande kläder på sig. Den ena sitter och den ena ligger på magen.



Välkommen till oss!
Snart är det jul i vårt hus!


Par ytterdörren kommer från Schöns snickeri.

I en av dom gamla fruktlådorna som jag köpte i höstas fyllde jag lite mossa, ljung och en maskäten trädstam - enkelt och dekorativt!




Så värst julig känsla har vi inte. Nu är all snö borta och det är 9 grader ute.
Det är rätt så skönt det också men otroligt mörkt på kvällarna.


Vi har satt belysning i flaggstången och i buskar runtom i huset. I helgen kommer julstjärnorna upp.
Tänka sig - det är snart jul!

Här i huset gläds vi över att få pynta lite extra. Det är kul att lysa upp i mörkret.

Tackar internet och näthandeln för att det inte blir någon julstress i år. Jag har faktiskt köpt dom flesta klapparna med datorn i knät framför TVn. Hur enkelt som helst!
Ett tips till dom som tycker det är svårt att hinna med.

På baksidan till groventrén har denna gamla julkrans fått plats!
Man blir lite glad av att titta på snögubben innan man stövlar in med smutsiga skor och kängor.
 

Önskar er alla en riktig härlig förjulstid!


Thjingeling!