lördag 12 november 2016

Vintern kom tidigt och vi njuter!

Visst blev man överraskad när snön och vintern kom sådär tidigt i år. 
Kanske inte lika överraskad som att Donald Trump blev USA nästa president, men lite överraskad blev man .....


Jag hade tänkt åka på kundmöte i onsdags, men som tur var flyttade jag mötet till nästa vecka. Det var ju totalt kaos i Stockholms regionen. Både polisen och trafikverket tipsade om att man skulle undvika bilen så mycket som man kunde. Det gjorde jag - och jag är väldigt glad för att jag lyssnade på dom. Enligt vad jag hörde på radion var det ingen höjdare att köra runt i Stockholmstrafiken - varken onsdag eller torsdag. 

Istället stannade jag kvar på gården och plogade som en galning. Jag tycker det är otroligt roligt så jag kanske plogade lite extra mycket. Det är väl detta med att bygga strukturer i snön som jag gillar, samtidig som man är ute och känner vinden och snön i ansiktet. 
Jag plogar alltså på en fyrhjuling. I hela 3,5 timmar höll jag på. 


Belöningen kom i helgen!
Strålande sol och snö!
Kan November bli bättre än detta?


Lördagsmorgonen började med att fodra ut hästarna. Vi kör ut hö till hästarna i hagen två gånger om dagen - en gång på morgonen och en gång på kvällen.


Trots att jag har plogat vägar runtom i hagen till hästarna är det roligt att se hur mycket dom vandrar runtom i den 6 hektar stora hagen. Man ser det så tydligt i snön. Det är spår överallt!


Att köra ut mat är lite av dagens höjdpunkt. 
Man hinner med att titta igenom hästarna och "prata" lite med dom.


Mat och lite gos!


Nu när allt är plogad och allt är vackert är det bara så synd att vintern inte skall stanna kvar. Tycker faktiskt om snön och allt det vita. Det blir så ljust och vackert här på landet. Extra härligt var det att vi fick en solig helg innan bildvädret sätter igång.


Både människor och djur njuter.


Och medan hästarna fick sin mat i solskenet tog vi oss en fika på terrassen.
Solen värmde riktigt skönt. Tja - jag satte faktiskt på infravärmen också för att få in känslan man får om våren när solen värmer sådär extra mycket!


Gott med kaffe!



Idag har vi verkligen njutit av solen!


Man skulle kunna tro att vi hade ridit ut i detta vackra väder, men även vi är överraskade och har inte snösulor eller broddar på alla hästarna. Just i detta väder bygger dom nästan platådojjor under hovarna. Utan broddar är det för halt att rida.
Normalt brukar ju inte vinter komma förrän i slutet av December.

Men hästarna är lika glada! En skön dag i hagen är nog lika trevligt som en ridtur ut i skogen.


Visst är det extra mysigt när hästar ligger. Här har Fjolle lagt sig mitt i maten för en liten tupplur!


Tänk att bara lägga sig i maten. Det måste vara en skön känsla! Sedan när det passar en tar man en tugga .... och så sover man lite till!




Kunde inte låta bli att ta massor av bilder av quarterhästen Fjolle som ligger här mitt i hagen i sin mat. Visst är det lite gulligt?


Även hundarna njuter av livet.
Vi har tre hundar och alla är från ön Koh Lanta i Thailand.

Patrick som har den kortaste pälsen tycker vintern är helt OK! Han har kort päls, men har fått så otroligt många hårstrån. Riktig tjock päls har han och han verkar inte frysa.
Vill du veta mer om hur Patrick kom till Sverige från Thailand kan du läsa HÄR.


Thaihunden Russin har utvecklad en otrolig tjock vinterpäls. Hon är också den hunden som gärna ligger ute på verandan om dagarna.
Berättelsen om hur Russin blev en familjemedlem hittar du HÄR.


Pepsi som faktiskt är Russins syster är snart är 7 år har ganska kort päls, men otroligt mycket päls. Hon älskar att gå runt i hagen till hästarna och varje morgon tar hon sig en tur på egen hand.
Vill du läsa mer om Pepsi och hur hon kom till oss från Thailand kan du klicka HÄR.


Tackar för en härlig lördag!

Hoppas ni också har njutit av helgens sol och snö!


Må bäst!