torsdag 1 december 2016

Snart kommer tomten .....

..... och thaihunden Patrick tittar ut igenom fönstret och tittar efter vem som kommer.


Ja, jag pratar med djuren när jag är hemma. Dom förstår så många ord, men inte alltid innebörden av orden. När man säger "kommer" så tror dom att någon kommer just nu och blir alldeles till sig.
Dom har ju inte begrepp om att det dröjer hela 24 dagar tills tomten kommer ..... härliga djur som lever i nuet. Fast man får akta sig för vad man säger. Ord som "hej", "tur", "promenad" får man nästan inte säga - då tror dom att något skall hända - NU!


Nu har vi satt upp alla stjärnor som lyser så vackert i fönstren. Belysningen ute är också på. Och igår gjorde jag klart julkalendern med 24 små presenter till var och en av barnen. Barn och barn - tonåringar är dom numera och det finns tyvärr inga leksaker i paketen. Det är så tråkigt att inte få gå in i leksaksaffären och köpa roliga saker. Nu är det mera nagellack, godis, smink, trosor, strumpor, julpynt och annat smått som ligger i dom små påsarna. Lite roligt är det att varje morgon gå ned till öppna spisen och se vilken överraskning som finns.


Visst är det lite roligt med julkalender? Det tycker iallafall jag. Har nog ärvt det från min mamma som brukade fixa julkalendern till ungarna när dom var små. För mig känns det inte som ett måste - mera som ett roligt inslag i den övriga mörka årstiden. Jag kan planera månader i förväg och köpa lite småsaker nu och då.


Igår köpte jag även marsipan och pepparkaksdeg. Vi får nog pyssla och baka lite medan vi väntar på att tomten skall komma. Pepparkakshus skall göras, marsipanfigurer likaså. Härliga saker att fylla kvällarna med. Undrar vilken stil vårt pepparkakshus skall ha i år. Har inte bestämt det än. 
Vi får ha familjeråd ..... 


Önskar er alla en fröjdefyll adventstid!
Själva pyntar vi huset med naturfärger. Mest blir det i brunt och vitt.
Granen och kransen av kottar som hänger över öppna spisen är inköpta på Blomsterland.


Snart kommer tomten!

Må bäst!