tisdag 11 april 2017

Attefallshuset "Heidi" under uppbyggnad

Nu är mitt Attefallshus under uppbyggnad - inte på gården men hos Sandberg såg i Svensbyn utanför Piteå. Huset skall så småningom stå på gården här i Enköping men det byggs upp inomhus uppe i Piteå.


På bilden ovan syns skalet från förra veckans jobb.
Nedan finns skalet efter dagens arbetspass. Det börjar likna ett hus:


Huset kommer transporteras ned till oss här i Enköping på lastbil när det är klart och vi har fått bygglov och startbesked.

Ja, du läste rätt - BYGGLOV!

På landet får vi egentligen bygga gästhus, garage, växthus och tillbyggnader på både huvudbyggnad och komplementbyggnader  utan varken bygglov eller bygganmälan, men i vårt fall blev det av någon anledning lite krångligare.

När vi köpte tomten för att bygga vår gård 2010 var den redan styckat i 3 tomten av Björklidenhus som sålde tomten. Dom hade planer om att bygga 3 gårdshus med ett gemensamt stall. Nu fick Björklidenhus ekonomiska problem och ingen villa köpa dom små tomterna så vi köpte alla tre för att bygga en gård. Styckningen finns kvar på pappren för det skulle bara kosta oss mera pengar om vi började slå ihop tomterna till en.

När vi byggde gården var detta inget problem gentemot kommunen. Vi har gemensamt vatten och avlopp till huset och stallet som egentligen står på olika tomter. Vi har samma elabonnemang och det inkommande elskåpet står på stallets mark. Vi har en väg och det var viktigt för vägverket att det just var en gård när vi sökte om enskild väg.

Med detta som utgångspunkt lämnade jag först in en bygganmälan på Attefallshuset då jag för det mesta jobbar med projekt inom planerade områden och vet hur man gör en bygganmälan för Attefallshus. Jag var sedan på en branschträff mellan byggare, arkitekter, kontrollansvariga och kommunen för någon vecka sedan och fick där veta att man inte behövde bygganmälan om man bor utanför planerat område enligt Plan och Bygglagen 9e kapitel.

Jag återkallade då bygganmälan, men fick kort därefter svar att p g a att det inte fanns ett huvudhus på tomten så jag fick omvandla bygganmälan till en bygglovsansökan.

Jag hade inte en tanke på att det saknades ett huvudhus på just denna tomt. Jag hade sett alla 3 tomterna som en stor. Det finns ett stort stall, ett växthus och ett gigantiskt ridhus på mittentomten, men inget huvudhus. Huvudhuset står nära på tomten bredvid.

Här är gårdens baksida från skogen. 
Attefallshuset skall placeras till vänster på bilden bakom stallet:


En bygganmälan skall inte ta mera än 4 veckor - en bygglovsansökan kan ta 10 veckor.
Thjohooooo!

Jag inser att kommunen endast följer regler och logiken om att vi köpte alla tomterna för att bygga en gård och att vi har gemensamt vatten, avlopp och väg för båda fastigheterna inte påverkar handläggningen. Jag tänker inte fäkta mot väderkvarnarna och lämnade därför in ett bygglov. Det kommer att kosta oss några tusenlappar extra och det känns lite konstigt att om jag placerade gästhuset bredvid huset skulle det inte kosta något alls. Å andra sidan så måste vi gräva otroligt mycket mera för vatten och avlopp om jag skulle placera huset någon annans stans på gården så det är bara att bita i det sura äpplet och gilla läget.

Bygglov är alltså inlämnat!


Det är ju ett annorlunda bygge när huset kommer färdigt levererad på lastbil.
Vatten och avlopp är redan dragit på det stället vi skall ställa Attefallshuset då vi hade en villavagn på samma ställe under byggtiden av gården. 

Kan man hoppas att handläggningstiden blir kort då alla papper är i ordning?
Risken är dock att huset blir klart innan pappershanteringen från kommunen.
Jag har bett Sandberg såg vänta med leveransen innan bygglov beviljas.

Vi får se - vem vet om inte kommunen hinner bevilja bygglovet snabbt som attan!
Jag vet att Enköpings kommun har satsat stort på att utveckla sin miljö- och bygglovsenhet. Bygglovshandläggningenstiden har minskat avsevärt det senaste halvåret och kommunen strävar efter  att bli ännu bättre. 
Hoppas jag bor i Sveriges bästa kommun när det gäller handläggning i bygglovsärendet.

Huset håller iallafall på att byggas på annan ort!
Det är så kul att få bilder och se utvecklingen.

Här ser man vatten och avloppsdragningen och kopplingsskåpet för vattenledningarna.
Det är ett seriöst jobb.


För några några dagar sedan stack bara rören upp ur bottenbjälklaget:


Jag längtar efter att huset skall bli klart och egentligen gör det inget att det tar tid. Min 15 åriga dotter fick precis svar på sin sommarjobbsansökan till kommunen att dom inte kunde erbjuda sommarjobb.
Hon skall få ha som sommarjobb att måla Attefallshuset utvändigt. 
Det är grundmålad vid leverans. 
Det blir perfekt att sätta dottern i arbete med att måla huset i sommar. Det är ett trevligt sommarjobb.
Vi skall även sätta mera staket och det är alltid jobb att göra på gården så arbetslös blir hon inte.


Såhär skall huset se ut när det är klart:



I ett tidigare inlägg har jag berättat att jag tänker köpa en bäddsoffa från IKEA. Jag hade hittat en rottingstol från MIO, men fick nyss syn på denna nya rottingstol från IKEA.
Den ser både luftig och skön ut.



Den kostar 2295,- och kommer från Stockholmsserien 2017.
Skall åka och provsitta den i veckan.

Önskar er alla en riktig trevlig påsk!

Själva har vi inga andra planer utom att vara lediga och ha det skönt.
Hoppas på bra väder, men inser när jag tittar på väderrapporten att det inte kommer att bli det.

På med kläder bara, så blir det nog en ridtur eller två bland tussilago och dunungar.


Glad påsk!