söndag 16 april 2017

Höj- och sänkbart skrivbord på kontoret

Äntligen har jag skaffat mig ett höj- och sänkbart skrivbord på kontoret. Det var inte en dag för tidigt.


Jag arbetar som arkitekt och sitter som oftast vid datorn hela dagen. Då jag har en tendens att jobba mycket utan pauser när jag är i den kreativa fasen så behövde jag verkligen ett bord som kunde höjas och sänkas så jag kan få varierande arbetsställning under dagen.

Jag är så nöjd!


På mitt kontor har jag högt i tak och en fantastisk utsikt över hästarna som går runt och betar utanför i hagen. Kontoret har jag hemma på gården så någon promenad till och från jobbet blir det inte.
Tre steg från köket ligger kontoret i en flygel som går ut från huvudhuset.


Jag har verkligen letat efter ett skrivbord som jag tycker är snyggt och som har den funktion som jag söker. Det finns många vackra skrivbord från Artwood till exempel, men dessa är tyvärr inte höj- och sänkbara. För att få just det skrivbord jag önskade tog jag en bordsskiva från ett soffbord som vi hade och som jag tyckte var väldigt vackert, men lite för stort.
Jag köpte ett underrede från IKEA och vipps - ett skrivbord som passar mig och min stil.


Dom flesta möbler i mitt kontor kommer från Artwood och har en lite drivvedskänsla.
Jag blev därför så glad när jag kom på idén att använda soffbordets skiva som också har ett drivvedsinslag. Nu tycker jag möblerna i kontoret hänger ihop.

Välkommen till mitt kontor!
Här jobbar jag mest hela tiden!


I byrån som heter Elmwood från Artwood förvarar jag dom flesta kontorsprylarna såsom tyg, parkett och färgprover. Byrån kostar kr 16.500 och ser ut som den har många lådor, men dom flesta lådorna hänger ihop så att dom är större än det som syns. Man kan se på bilden ovan där dom är delvis uttagna. Här finns gott om plats till kataloger och andra papper som behövs även om jag mest jobbar digitalt.



Jag är väldig förtjust i den grova strukturen på träet i möblerna - här en närbild av byrån Elmwood från Artwood.


Närbild på skrivbordets skiva:


Närbild på sidobordens skivor. Dessa kommer också från Artwood och heter Bison. Pris: 5.500,- för två där det ena bordet är större än det andra.


Som glasunderlägg har jag två provbitar på kakel som ser ut som trä.
Dessa finns hos Kakeldax.


Jag har alltid tyckt det ser så läckert ut med stora soffbord där det finns coffetablebooks och massor med saker, men nu har jag provat det och känner att det tog alldeles för stor plats och energi i rummet. Jag har provat stora bord i alla rum där vi har soffor och jag har kommit underfund med att jag gillar små och flyttbara bord. Tur är väl det - annars hade jag inte vågat att stjäla bordskivan från soffbordet och använt det som skrivbord.


Jag gillar som sagt små och flyttbara soffbord. Jag använder alltså sidoborden som soffbord till soffan Abbey som också kommer ifrån Artwood.  Soffan kostar 35.500,- och kan fås i denna ljusa linneklädsel och en mörkare klädsel.


Det är en härlig soffa att sitta i och jag gillar detaljerna som är en blandning av det råa och den klassiska chesterfield stilen.


Då jag även erbjuder försäljning av Artwoodmöbler till mina kunder känns det bra att inreda mitt kontor med dessa möbler så man får en känsla över vilken kvalitet möblerna har.

Min favoritfåtölj Abbey står i hörnet och där får mina gäster sitta när vi går igenom deras hus som jag har ritat. Fåtöljen kostar kr 14.500,- i butik.


Jag är nöjd med mitt nya skrivbord och min nya arbetsmiljö.


Nu under påskledigheten har jag hunnit fixa både på kontoret och i hemmet. Vädret har varit växlande med typiskt aprilväder. Vissa timmar har det varit ljuvligt, men andra timmar har varit kalla och blåsiga. Trots kylan börjar det anas lite vår.


I morse hade vi två helt nya besökare kring fågelbordet.
Denna fågelsort har jag nu aldrig sett förut och efter att ha googlat har jag fått veta mer och den heter Steglits. Otrolig vacker!
Hoppas vi får se mer av detta par i sommar.


Vi har trots det kyliga vädret haft en riktig härlig påsk där påskharen var på besök.
Yngsta dottern hittade sitt ägg i växthuset. Även om tjejerna är riktig stora är det roligt med besök av den berömda påskharen som verkar vara i släkt med både jultomten och Jesus.


När alla andra verkar åka ut på landet tog vi lantisar oss in till storstaden för att njuta av körsbärsblomningen i Kungsträdgården och äta en god middag ute.


Lyxigt värre är det att ha en vuxen dotter med körkort så att vi förälder kunde få ett glas vin till maten. Det blev faktiskt två!
Sedan blev det hemfärd i solnedgången med allsång. Det var inte vackert - men det var kul!


Glad Påsk!