lördag 27 maj 2017

Attefallshuset "Heidi" snart klart

Attefallshuset "Heidi" är under uppbyggnad av byggföretaget Sandberg Såg & Hyvleri AB.
Just detta hus skall levereras till kund inom kort.
Huset levereras på plats med lastbil där plintgrund enligt ritning är förberett av kund.
Vatten, avlopp och el skall också vara dragit till huset.
Snart är det dags för transport från Svensbyn utanför Piteå där Sandberg Såg & Hyvleri finns till Stockholm där kunden finns.


När huset är levererat, inrett och klart får jag komma på besök och ta fler bilder så att man får en känsla om hur det blir när det är helt klart på plats. Det ser jag fram emot och jag lovar att jag kommer presentera bilderna här på bloggen.


Jag har själv beställt ett motsvarande hus av Sandberg Såg & Hyvleri, men mitt hus kommer inte ha alla faciliteter som ett komplementboende skall ha. Vi kommer använda vårt hus som förvaring och verkstad. Just nu har vi verkstaden i huset och jag kan väl säga att det inte är helt optimalt då vi har en tendens att fylla verkstaden med kläder och andra prylar. Tänk vad skönt det skall bli att ha plats med alla sakerna och kunna ta fram sågen utan att få sågspån på alla kläder, eller behöva att gå ut för att såga. Det går ju bra om sommaren, men om vintern är det värre.

Attefallshuset kan användas till så mycket och det är ens egna behov och önskemål som styr. 
Några vill ha förvaring och bastu, några önskar använda det till garage medan dom flesta faktiskt vill ha ett gästhus på tomten. En del av mina kunder som bor i storstadsområdena tänker kanske flera år framåt och möjliggör så att ungdomarna kan få ett eget litet hus i framtiden. Det är dyrt att hitta boende i storstäderna. Ett Attefallshus är bra mycket billigare än att köpa lägenhet. När och om ungdomarna sedan hittar ett eget boende kan det vara en lönsam affär att hyra ut huset.


Detta Attefallshus kommer användas som komplementboende för en ungdom och kommer att ha både kök och badrum. Sandberg såg kan leverera huset helt nyckelfärdigt med fullutrustad kök och badrum. Här är ett kök från IKEA installerat med luckorna Sävedal.
Golvet är ett enstavigt Parkettgolv i ek som är vitlasserad. Golvet kommer från Byggmax.
Fönster och dörrar kommer från Träryd fönster och har mellanliggande spröjs.

Fönster och dörrar är installerade. Nu är det bara foder som skall till och snart är huset leveransklart.



Jag är så glad för att jag hittade Sandberg Såg & Hyvleri AB som kan leverera alla "mina" Attefallshus nyckelfärdiga. Det finns många duktiga snickare men det finns få som lägger så mycket själ i jobbet som Stefan Sandberg med sina kollegor. Kolla bara på dessa detaljer:


Det är ofta man tänker på olika lösningsalternativ, lister, foder m.m men känner lite att man ställer för höga krav. När det gäller Sandberg Såg så levererar dom över förväntan på alla plan. Visst följer dom ritningarna som dom fått från mig, men dom gör det där lilla extra som man bara blir lycklig av.
Jag var nöjd med snickarna som byggde vårt hus, men när jag tittar på bilderna från Sandberg Såg inser jag att dessa killar gör ett ännu bättre jobb. 

Gratulera till mina kunder som får detta Attefallshus levererat lagom till sommaren!


På både vägg och tak är det kvistfri furupanel som är målad. Det är kanske lite dyrare än vanliga skivor, men så himla snyggt. Det är det är kvistfritt innebär att man inte behöver behandla kvistmärken efter några år. Detta är kvalitet!

Bakom panelen finns plywood. Det blir inget problem att spika upp saker på dessa väggar.
El och spotlights är dragna i väggarna.


Badrummet ser ut att vara kaklat, men det är kakelskivor från Fibo som är monterade. 
Skivorna ser ut som kakelplattor och kan fås i mängder av färger. Det är lika tät och snyggt som kakelplattor, men både billigare och lättare att montera.
Visst ser man fram emot bilder på ett färdigt badrum?


Inom kort kommer jag få en lista över priser på vad ett nyckelfärdigt Attefallshus från Sandberg Såg kostar. Att köpa arkitekt- och konstruktionsritningar från mig kostar kr 5.900,- inkl moms.
Mindre ändringar såsom borttagning och ändring av fönster, spegelvändning av hus, flytt av innerväggar kan göras för kr 3.000,- extra.

Du får kompletta arkitektritningar med mått, både utvändiga och invändiga. Det är fasadritningar, planritningar, sektionsritningar och konstruktionsritningar som krävs för bygglov och bygganmälan.

Fönster och dörrar beskrivs med modulmått så att det är enkelt att beställa hos dörr- och fönsterleverantörer.

Konstruktionsritningarna visar materialval och virkesstorlekar på väggar, tak, infästningar och grund. Det bifogas en u-värdesberäkning på hela konstruktionen.
Totalt får du 7 - 9 sidor arkitekt- och konstruktionsritningar beroende på hustyp. Ritningarna skrivs ut i A3 format och du får 4 papperskopior. Du får även en pdf-fil på handlingarna.

Detaljerad byggbeskrivning och måttsatt materiallists ingår INTE.
Jag har ritat husen på plintgrund.

Heidi Mikalsen, Dreams & Coffee AB står för arkitektritningarna och Rolf Sundberg, Sundberg Byggkonsult står för konstruktion och U-värdesberäkningar.

El-ritningar ingår INTE, men vatten och avloppsritningar ingår. Brandskyddsdokument och förslag till kontrollplan bifogas med handlingarna.

© Ritningarna och bilderna är skyddad enligt upphovsrättslagen och får inte kopieras, spridas eller i övrigt användas utan upphovsmannens medgivande vilket i detta fallet är Heidi Mikalsen på Dreams & Coffee AB. Ritningarna får endast användas till den fastighet som jag skriver ut ritningarna till.


På mitt företags hemsida Dreams & Coffee AB hittar du fler bilder på alla Attefallshus som jag har ritat och säljer ritningar till.

Jag kan verkligen rekommendera Sandberg Såg & Hyvleri som leverantör av Attefallshusen som jag ritar. Besök deras hemsida eller slå en signal till Stefan Sandberg på telefon 070-658 2718 
om du är intresserad.

Önskar er en fortsatt härlig helg!
Här på gården njuter vi av sommartemperaturen som kom lagom till långhelgen!

Kolla vad jag hittade i poolen!
Enhörningar - finns dom?
Ja, hos oss i Enköping flyter dom runt och sprider lite glädje!



Hoppas ni också njuter!