fredag 8 september 2017

Sovrummen görs om - sovrum 1

Nu när äldsta dottern flyttade hemifrån valde mellandottern att överta hennes gamla sovrum. 
Kvar blev det minsta sovrummet som såg rätt så tomt ut när mellandottern hade tagit med sig dom saker hon önskade i sitt nya rum. Med lite gammalt, lite nytt och massor med spayfärg har vi nu gjort om det lilla rummet till ett välkomnande sovrum med asiatiska inslag.


När man är student och flyttar hemifrån har man ju inte flyttat på riktigt. Äldsta dottern lär ju komma hem på både helger och lov och då skall man ju känna sig välkommen. Det är ju fortfarande hennes hem även om hon har börjat studera.


Den ena väggen fick spacklas och målas om, och sedan var det bara att inreda.
Väggarna är målade i NCS S1505-Y30R.

Vi hade ett vitt kinaskåp och en vit kinakista som hade en grönton i den vita färgen. Det var vackra möbler men ingen favoritfärg som passade i huset så jag tog fram den svarta matta sprayburken och nu har både skåpet och kistan fått nytt liv. Dom har blivit så vackra.
Ett nytt skåp från Baazar där jag köpte skåpen och kistan för 10 år sedan kostar nu 6.995,- .
Kolla gärna på Baazars hemsida där ni hittar många läckra kina-möbler.

Det är lätt att söka och hitta nytt, men vi hade en hel del gamla saker hemma och det känns riktigt bra att återanvända sina gamla möbler och detaljer.
Terrakottakrigarna som svärfar har köpt på en av sina otaliga tjänsteresor till Kina passar perfekt på det nymålade kinaskåpet.



Sidobordet Nest som kommer från Artwood är också nytt och passar i den svarta, vita och beige inredningen. 

Soffan är egentligen två fåtöljer och en pall. Jag satte ihop dom mot varandra och det blev då en spännande daybed. Fåtöljerna heter Dorian och kommer från Slettvoll. Vi har haft dom länge och dom är lite slitna så det blev några svarta getskinn som fick trolla bort det slitna.



Jag tänkte en hel del på vilken väggdekoration som skulle passa bäst på väggen innan jag valde en tavelvägg. Ett tag var jag inne på en stor canvastavla av något vackert djur i svartvitt, men jag tyckte det blev för opersonligt så till slut valde jag att köpa några tavellistor och sätta upp fotografier i nya svarta ramar.




Det bästa med detta är att man kan ändra om det är något man inte gillar eller om det är något annan minne som man vill lyfta fram. Snart kommer dottern hem över helgen och detta blir en liten överraskning. Hoppas hon gillar det!


Tidigare såg rummet såhär ut:


Same same but different:


Det känns som ett helt nytt rum som vi ändrade med små medel.
Det som kostade mest var den stora lampan som köptes från Jotex för 1.499,- och getskinnen på kr 600 styck som jag köpte på Jysk. Dom svartvita kuddarna kostade kr 100 styck på Jysk. Tavellisten och tavelramarna köpte jag på Rusta och tillsammans blev det under tusenlappen. Några spayburkar med matt svart färg behövdes också. 


Hörs snart igen. Sovrum 2 och 3 har också gjorts om och jag skall bara fixa lite med sängkappor och småfix så blir det klart att presentera.

Ha en riktig härlig hösthelg!
Själv hoppas jag på en galopp på någon stubbåker!