onsdag 18 oktober 2017

Farväl - ses igen till våren!

 Idag lämnade dom åkrarna som dom samlats vid den senaste veckan. 


Under nästan en veckas tid har gässen samlats på åkrarna runtom gården. Nya gäss har anlänt och gruppen har bara blivit större och större. Det har varit som en flygplats där alla småflyg har kommit in så att ett stort flyg kan fyllas upp och ta alla med på långflygningen. 
Det har varit fantastiskt att observera.
Jag kommer att sakna dom.


Det har varit absolut ljuvliga höstdagar och bara för att uppleva alla gäss som samlats har vi valt att båda rida och ta hundpromenaderna nära åkern där dom varje kväll har fyllt på gruppen.
Det har varit som att vandra i programmet "I ett med naturen".
Åkern där dom har samlats ligger väldigt nära vår hage och gässen har flugit över vårt hus i båda små och stora klungor dom senaste dagarna.


Idag, strax innan solnedgången tog jag med mig kameran i hästhagen för att både njuta av flyttfåglarna, men också av hästarna och alla höstfärger.


Vissa är vackra även om dom har rullat sig i lera.
Här är min absoluta favorithäst - min American Paint horse Diva.


Jag har tur som fick bild av henne då hon normalt följer mig hela tiden i hagen för att sedan följa med mig till stallet för att få lite pellets.


Precis som med flyttfåglarna så får man njuta intensivt av hösten med sina vackra färger. 
Quarterhästen Barbie matchar höstlöven med sin gyllenbeige färg. Hennes färg kallas palomino i quarter-världen.


Det bästa med Barbie är att hon sällan rullar sig i lera till skillnad från vissa andra hästar som är riktiga träsktroll. Skulle ha varit jobbigt om hon kladdade ner sina långa flätor med lera.


Jag har jobbat otroligt intensivt i flera veckor med ett läckert enplanshus i New England stil och en hel del Attefallshus så när jag hade avslutat jobbet lite tidigare idag valde jag att ta en tupplur ute på verandan i höstsolen.
Här är New England huset jag har jobbat med. Det skall byggas på en kuperad tomt med utsikt över vattnet i Älgö. Jag får återkomma med fler bilder lite senare i processen.


När man lämnat ritningar till kund för att få grundentreprenören att räkna på terrassering och sprängning känns det skönt att få ett lite andningshål och ta en tupplur. Jag har en tendens att jobba väldigt intensivt och inte ta några pauser, så när jag nu var klar och solen sken kände jag att en paus i höstsolen verkligen var det jag behövde.


Har man en säng med duntäcken på verandan så bara måste man njuta av höstsolens värmande strålar.


Skulle önska att höstlöven kunde hålla sig kvar ett tag till. Det är ju så vackert med alla dessa färger.


Här vid entrén där solnedgångsverandan är det gott att vara på eftermiddagen.


Jag får faktiskt lite panik när jag tänker på att allt det här vackra bara skall ramla av träden och låta världen bli grå och vit. Jag är ingen anhängare till vintern så det gäller att suga in alla vackra intryck så gott det går. Jag får återkomma till alla mina bilder när dagarna blir kortare.



Men vintern är inte här än. Kolla här - jordgubbsplantan blommar!


Flyttfåglarna har iallafall lämnat och jag är glad för att jag fick uppleva detta naturfenomen.
Hoppas dom får en riktig bra resa och att vi snart ses igen.


Hoppas också på ännu flera vackra höstdagar med fina solnedgångar.


Må bäst!