söndag 26 november 2017

Julpyssel med skogsfynd

Det har varit en absolut fantastisk helg med sol och lite lätt frost på morgonen. Det där med frosten tycker jag är riktigt skönt för då blir inte hundarna sådär gudomlig smutsiga om tassarna och själv slipper man få platådojjor av lera under skorna när man skall gå på promenad.

Vi hann var ute en hel del i helgen och det blev både ridturer, hundpromenad och skogstur där jag plockade med mig både mossa, grenar och nypon.


I dag blev det pyssel av skogsfynden. 


Juliga dörrkransar stod först på listan över saker som jag ville använda mossan till. Jag tog en gammal halmring som jag tidigare använt till dörrkrans och lade mossa runt. Tvinnade mossan med en grön tråd och satte därefter dit grenar, nypongrenar, lingonris, engrenar och lite havre och korn som dekoration.


Det är otroligt lätt och det går fort att göra kransar som detta.
Det är även mysigt att gå i skogen och hitta mossa och andra skogsfynd.

Det färdiga resultatet:


Två stycken behövdes. Vi har ju dubbeldörrar.


Nu hänger dom så fina på entrédörrarna som kommer från Schöns snickeri:


För att få kransarna extra juliga tog jag ett rött band runt.
Här kan man välja vad som helst, men jag hade ett rött band i min sylåda så denna fick det bli.



Med den överblivna mossan pyntade jag lite till i lyktor och kärl.


På bänken vid entrén fyllde jag en mässingskål med mossa och en stor kotte från förra årets fågelmat. Brukar köpa jättekottar som är fyllda med frön och fett. När vintern är över har fåglarna ätit upp allt och kotten är kvar. Perfekt att pynta med.



Det har varit en riktig bra helg som jag kan leva på några dagar. Det behövdes då jag ser att det skall bli regn nästa vecka. Man får njuta av dom dagarna man får såhär års.
Jag är iallafall jättenöjd då jag både fått umgåtts med vänner i Stockholm, varit med familjen, ridit, varit i skogen med hundarna och pysslat här hemma. Vad mer kan man begära av en helg?


Vackra solnedgångar har vi också haft:


Hoppas ni också har njutit av dom soliga dagarna!


Må bäst!