måndag 18 december 2017

Julgranen är pyntad i vardagsrummet

 Nu är vi verkligen redo för julen. Granen är pyntad och paketen inköpta. Vi behöver väl bara städa lite innan julafton och sedan lägger sig friden över oss här på gården.


I år fick julgranen stå i vardagsrummet.
Då vi har så otrolig hög takhöjd i vardagsrummet höjde jag upp granen genom att ställa den på en stor korg från Artwood. Jag lade en fuskpläd runt julgransfoten så att den inte skulle synas. 

Nu finns det både plats för julklappar under granen och granen har kommit upp en bit så att den passar i rummet.

I köket är det röd och vit jul. I ett tidigare blogginlägg visade jag bilder från köket.
Här i vardagsrummet håller vi oss kvar i dom neutrala jordtonerna i beige och brun. Lite vitt i granen och några vita kuddar får representera snön.

En kvällsbild från vardagsrummet:


Dagtid:


Det är kanske inte så där jätte juligt om man jämför med våra vita och röda kuddar i köket, men jag tycker ändå det känns mysigt med dom stora fuskpälskuddarna och fuskpälsplädarna från Artwood.


Medan vi pyntade granen höll resten av gänget på med pepparkaksbak och pyssel i köket.
Hur trevligt som helst!


Här i vardagsrummet myser vi med att titta på film. Här har även hundarna sina hundbäddar så hela flocken med både människor och djur är ofta samlade här på kvällen.


Tredje advent bjöd på en strålande morgon och dag. 
Soluppgången är lika vacker som solnedgången.


Förhoppningen om en vacker dag fanns både för människor och djur.


En vacker dag blev det!

På morgonen fodras det ut ett stort lass på fyrhjulingen släp.


Högen med höensilage körs ut i hagen och läggs i massor av olika småhögar runtom i hagen så att hästarna får leta och vandra i hela hagen efter maten. Vi försöker hitta ställen där det är lä för vinden då hästarna inte är så förtjusta i vind. När det är nederbörd försöker vi mata ut under träd och där det är lugnare. På detta sätt håller dom sig både sysselsatta i både hjärnan och med kroppen för att hitta mat. I lösdriften finns vattnet så hästarna måste också vandra mellan maten och lösdriften när dom är törstiga. 

Jag erfar att många bara kör ut en stor bal till hästarna i hagen vilket gör hästarna passiva och leder till att dom inte rör sig tillräckligt mycket om dagarna. Risken med att endast fodra ut med en stor bal är att hästar med låg rang upplever mer stress vid matning och att dom inte kommer till mathögen på ett enkelt och harmoniskt sätt. Istället för njutning blir det stressigt för dom när det är dags för mat. Risken är också stor att någon blir biten och sparkade om man endast har en hög med mat. Hästar behöver äta och tugga på något mest hela tiden för att inte bli stressad. På vintern när det är kallt behöver dom också mera mat. Dom är flockdjur och har sociala behov men precis som med människor behöver dom även utrymme för sig själva. Stora hagar med gott om plats för att både springa, äta och vila är ett måste för att en häst skall må bra. Stimulans att uppleva olikheter och att kunna söka efter föda är önskvärt. Sedan skall vi inte glömma att det är stora muskulösa djur som behöver röra sig mycket. En liten ridtur på en timme per dag räcker inte. En häst är ett stäppdjur och behöver ganska stora ytor för att röra sig.

Jag hoppas flera hästmänniskor börjar tänka om och ändrar så att hästarna får större vinterhagar och att man matar ut på flera ställen för att få aktiva och lyckliga hästar. Har man större hagar minskar även belastningen på hagen så att den slipper bli lerig och nertrampad. Vår hage är både en vinter och sommarhage. Den är på ca 6 hektar för 6 hästar och det fungerar alldeles utmärkt. För att förhindra att hagen blir nertrampad under vintertid när det är lerigt har vi gjort vägar och områden med hårdgjord yta på olika ställen i hagen.

Om jag får önska mig något till jul så önskar jag att alla hästar får gå med kompisar i stora hagar där det finns gott om stimulans och något att tugga på.
Jag önskar fred på jorden också och inget av önskemålen lär bli till verklighet så jag får nog önska mig en god bok att läsa istället.
Just nu står Åsa Hellbergs bok "Sonjas andra chans" på önskelistan. 
Det är nog stor chans att den önskan slår in.


Mitt under morgonmatningen hördes stora vingslag över huvuden och en flock med vita svanar flög förbi. Det sker inte varje dag kan jag lova och jag hade turen att ha kameran med mig just när det hände. Det kändes magiskt.


Söndagen den tredje advent bjöd på en riktig härlig solig dag med mycket utevistelse.
Tyvärr är dagarna lite för korta nu i mitten av december. När solen gick ned fick det bli en ridtur i ridhuset istället. Här är Håkan som hämtar en av hästarna i solnedgången. Flera vill följa med så man får sällan gå ensam om man skall hämta bara en häst. Själv hade jag tre hästar runt mig när jag fotade så alla fick till slut komma in i stallet och få lite pellets. Uppmärksamhet, mat och kärlek är viktigt.

 

När det är isigt på vägarna är det riktigt skönt att ha ett ridhus.
Här känns det lugn och skönt och underlaget är alldeles perfekt.


Önskar er en fortsatt trevlig adventstid!

Ta hand om er!