onsdag 31 januari 2018

Läckert när hästen stegrar

Plötsligt händer det! 


För en gång skull hade jag med mig kameran i hagen när jag matade ut hästarna på morgonen och tog av hästarna täckena efter en snöig natt.  Hästarna tycker det är så skönt att bli av med täckena att dom får extra energi och lite skutt i kroppen. 


Dom flesta rullar sig, men min häst Diva sprang runt med hög svans och visade upp sig. Thaihunden Patrick sprang efter. Inte så att hästen bryr sig, men hunden gillar att jaga efter dom stora djuren.
Det är roligt att titta på när dom springer runt tillsammans.



Rätt som det var stegrade hon och jag hade kameran med. 


Vilken lycka! Både för henne och mig. Diva brukar stegra när hela flocken får tuppjuck och springer runt i hagen, men det är aldrig på beställning och det har på dom senaste 7 åren inte hänt när jag har varit i hagen med kameran. Där hade jag tur. Jag har alltid önskat mig en stegringsbild.

Jag hade precis matat ut och tagit av lillponnyen täcket när hon stegrade första gången. Jag kastade mig efter kameran, men en häst var i vägen. Typiskt - det var ju så högt!


Med som tur var hade hon extra energi och stegrade flera gånger. Det är så läckert. Det är riktig stegring - inget fjutt som dom andra hästarna i hagen gör. Diva gillar verkligen ställa sig på två ben. Det händer aldrig när vi rider. Då är hon säkerheten själv. Det är bara i hagen och det får man ju vara tacksam för.


Snyggt var det och jag var överlycklig över att få förevigat det.
Det var över på några minuter och lugnet sänkte sig sedan över flocken.


En liten vardagsglädje!
Över och ut och tack från mig!

Må bäst!