lördag 17 mars 2018

Två nya Attefallshus/fritidshus på 30 kvm

Jag skulle bara göra ett förslag till ett 30 kvm stort Attefallshus i fall att Boverket föreslår att man får bygga 30 kvm istället för dom 25 kvm som man nu får bygga utan bygglov. När hjärnan börjar jobba och vara kreativ räcker det inte med bara ett förslag så jag har därför ritat upp några till.

I detta inlägget visar jag två olika fritidshus/Attefallshus med en byggnadsarea på 30 kvm. Samtliga hus på 30 kvm som jag ritat är tillgänglighetsanpassade vilket innebär att dom skulle kunna användas som komplementbostadshus. Vi väntar fortfarande på utredningen från Boverket som skall presenteras för regeringen i april i år, men jag är iallafall redo att presentera fyra små hus på 30 kvadratmeter.

Här är mina två förslag med pulpettak - Fritidshusen "Marit" och "Leonor"


Husen har samma yttermått som är 3,54m x 8,47 m.
Nockhöjden är 4 meter och jag har ritat dessa på plintgrund.

Husen har liknande planlösning. Skillnaden är främst att fritidshuset "Marit" har stege upp till sovloftet medan fritidshuset "Leonor" har en fast trappa. Fönster och dörrar skiljer sig en hel del som ni också ser.

Fritidshuset "Marit" med 30 kvm byggnadsarea



På nedre plan finns ett huvudrum med full nockhöjd där kök och vardagsrum får samsas. När man kommer in igenom entrédörren på långsidan finns badrummet där det finns plats för både dusch, toalett, handfat och tvättmaskin. Till höger finns ett sovrum med plats för en dubbelsäng. Detta rum har också full nockhöjd så i detta förslaget har jag lagt in en våningssäng.


Från vardagsrummet/köket tar man sig upp till sovloftet som ligger mitt i huset. Man kommer upp dit via en stege. Jag har valt en stege då den inte tar så mycket plats och är lätt att flytta undan när man inte behöver gå upp till loftet. 


Jag vet att många önskar en riktig trappa, men en trappa tar mycket plats och då det endast är 1,10 cm högt på sovloftets högsta del blir det faktiskt lite krångligt att gå i en trappa. Man måste krypa/huka sig i toppen på trappan så det blir faktiskt ganska krångligt på loftet. En stege är faktiskt ganska lätt att gå i. Jag har själv ett Attefallshus med stege och vet att det är lätt att gå upp och ned i den.
Det bästa är att den inte tar så mycket plats och att man kan ställa undan den. Alla kvadratmetrar är värdefulla.


I och med att det endast finns en stege upp till sovloftet blir det extra plats till både ett fult utrustad kök och hörnsoffa med plats för flera att sitta.


I köket finns det plats med ugn, spis, diskmaskin, vask, kyl/frys och förvaring.
Man behöver inte mera än såhär om man är ett litet hushåll. Har man huset som fritidshus räcker det gott och väl om man även har en lite grill ute.


Det är full nockhöjd i köket/vardagsrummet och trots att det endast är 9,5 kvadratmeter så upplevs det som rymligt.


Från hallen kommer man i badrummet som har plats med tvättmaskin. Jag har placerat varmvattenberedaren i skåpet över tvättmaskinen. Det finns lite plats kvar för lite förvaring. Förvaring av handdukar och andra badrumsprylar har man även under handfatet. Just på detta förslaget har jag lagt in öppna hyllor, men det kan lika gärna vara ett stängt skåp så att man inte behöver se allt stök.


I ena sidan av huset finns sovrummet med plats för garderober och en dubbelsäng. Då det är full nockhöjd i detta rum har jag i detta förslaget visat att man även kan placera in en våningssäng i rummet. 


Vy från sovrum till kök:


Fritidshuset/Attefallshuset "Marit" upplevs olika beroende på kulör på både fönster och fasad.
Kolla dessa olika kulörer. Vad passar din smak?

Fasader med vita fönster:


Fasader med svarta fönster: 

 

Olika kulörer på fönster och fasad påverkar verkligen uppfattningen av huset.
Jag tycker så mycket är vackert, men om jag skulle välja en kulör så hade det varit samma som husen runtomkring och i mitt fall blir det vitt med svart tak och vita fönster.

Fritidshuset "Leonor" med 30 kvm byggnadsarea


När jag höll på med detta fritidshus/Attefallshus på 30 kvm tänkte jag på att flera har uttryckt ett önskemål om en fast trappa upp till sovloftet. För att få till uppgången till trappan ändrades takvinkeln åt andra hållet och jag kan nu presentera fritidshuset "Leonor" som är en lite mera moderna variant med flera fönsterpartier och skjutdörrar.


Precis som i fritidshuset "Marit" finns kök och vardagsrum i ena ändan av huset medan sovrum finns i andra ändan och badrummet och hall mitt i.



I detta fritidshus finns en brant trappa upp till sovloftet.


På sovloftet är det 1,1 m i takhöjd på den högsta delen så man får nästan krypa till kojs.
När man ligger i sängen känns det dock ljust och öppet då man både ser ut genom fönstren på vardera sida och har hela köket/vardagsrummet rakt fram.


Köket är fullt utrustad och här finns plats för allt man behöver för ett litet hushåll. Kyl/frys, ugn, spis, vask, förvaring och möjlighet för diskmaskin om man skulle vilja ha det.


När jag ritade in köket hade jag IKEAs kök Veddinge i tankarna. Visst skulle detta passa in i ett modernt hus som fritidshuset "Leonor"?


Köket i fritidshuset/attefallshuset.


I köket/vardagsrummet är det full nockhöjd och en hel del fönster som gör att huset känns extra rymligt. I början ritade jag ännu mera fönster men det är få tomter som möjliggör att ha stora fönsterpartier utan att ha mycket insyn. Då tänkte jag att det är bättre att ha en vägg där man kan hänga tavlor och bokhyllor istället för fönster som man kanske behöver täcka med gardiner.
På denna vägg valde jag ett fotografi från duktiga fotografen Magdalena Martin. Kolla hennes hemsida MMPHOTOART. Man hittar även några av hennes fotografier på Cobra Art där man kan beställa stora plexiglas foton. Läckert! 

Önskar man mer förvaring kan man bygga soffan över förvaringslådor. Skall man bo i ett så här litet hus får man kanske söka så mycket förvaring som möjligt. Dom flesta har både kläder och prylar som behöver stuvas undan ibland.


Även detta fritidshus/Attefallshus har ett sovrum med plats för både dubbelsäng och förvaring. Önskar man mer förvaring föreslår jag att man har lådor under sängen. Då det är full nockhöjd i detta sovrummet kan man ha mycket förvaring under sängen.


Som vanligt kollade jag Pinterest för inspiration och där finns otaliga idéer på allt inom inredning, hus och annat som man gillar. Här ett trevligt förslag till en säng med förvaring:


Jag har själv ritat in en loftsäng om man skulle vilja ha det. På Pinterest hittade jag denna inspirationsbild:


Det finns otaliga lösningar. Det gäller bara att hitta något som man gillar.
Det är viktigt med förvaring och i ett litet hus får man söka lite smarta lösningar om man inte har tillgång till annan förvaring i en friggebod eller i huvudhuset.

Förvaring under säng är smart:



I badrummet som ligger mellan kök/vardagsrum och sovrummet finns plats för både dusch, toalett, handfat och tvättmaskin. Jag har placerat varmvattenberedaren över tvättmaskinen men det finns även plats till lite förvaring där.


Hoppas du gillar husen.
Kanske ett passar dina behov?

Köp av ritningar:

Arkitekt- och konstruktionsritningar med V/A-ritningar, ventilationsbeskrivning, brandskyddsbeskrivning och u-värdesberäkning och förslag till kontrollplan kan köpas för kr 15.000,-.

Vid intresse - kontakta mig på mail: heidi@dreamsandcoffee.se
Har du några frågor kring huset och ritningarna kan du ringa mig på telefon 0703-998755

Fritidshusen/Attefallshusen "Marit" & "Leonor":



I ett tidigare blogginlägg presenteras fritidshuset "Heidi". Klicka HÄR för att komma till inlägget.
Fritidshuset "Frida" hittar du HÄR.

Fritidshusen/Attefallshusen "Heidi" & "Frida":


Fler Attefallshus som du kan köpa ritningar på hittar du på min hemsida under fliken ATTEFALLSHUS.

På väg till kundmöte med tåg från ostkusten till västkusten i veckan fick jag lite extra tid att jobba med dessa nya Attefallshus/fritidshus. Det var en helt OK arbetsmiljö att sitta på tåget. Lugnt och skönt med skiftande bakgrund.
Många vackra hus fick jag se på vägen - mycket trevlig inspiration.


Ha en fortsatt trevlig helg!