söndag 25 mars 2018

Vardagsrummet - ett ställe att mysa under en pläd och titta på TV

Äntligen sommartid och vår!
Idag kom värmen och smälte bort nästan all snö. Visst kommer det bli lerigt och kladdigt några veckor framöver, men det känns bra att värmen och ljuset är här med ljusare kvällar och varmare dagar.

Det känns som om det har varit en lång vinter. Många kvällar har vi kurat oss under plädar i soffan och tittat på serier eller film. Detta inlägg får bli en hyllning till vardagsrummet som under vintern används flitigt och gett oss mysiga stunder. 



Det blir glesare med soffhäng under våren och sommaren.


Tulpanerna får stå i vardagsrummet som en hyllning till våren.


I vardagsrummet är det högt i tak. Det känns extra luftigt här och det är riktigt mysigt att gosa upp sig i sofforna och titta på något trevlig serie eller film tillsammans.

En favoritplats är chaiselongen.


Här har vi stora mjuka kuddar från Artwood. Pläden kommer också därifrån och är så himla mjuk och mysig. Vi har det ganska varmt inne i huset men det känns ändå så att man vill ha en pläd över sig när man sjunker ned i soffan.


Vårt vardagsrum är kanske inte typiskt för ett New England inspirerad hus. Det är mera influerad av våra många och långa resor till Thailand.
Vardagsrummet är inrett med tanke på TV och film.  När vi pratar och umgås är vi mest i köket.


Istället för klassiska tavlor har vi valt att ha en tempeltavla som är en typisk Thailändsk träutskärning.
Denna runda och mörka passar perfekt med dom färger som vi har i huset och vardagsrummet.


Många av detaljerna är köpta i Thailand. Snäckorna har vi själva plockat på stranden.
Dom små trädetaljerna till vänster på bilden ovan är inköpta från Indiska.
Lyktorna nedan kommer från OiSoiOi.


I hörnet av vardagsrummet hänger en taklampa som jag själv har gjort av oändligt många snäckor som jag har plockat på stranden och borrat hål i. Jag har sedan trädd snäckorna en och en på en fiskelina. Det tog lite tid, men det fanns en tid i våra liv där det fanns massor av tid att pyssla och umgås med ungarna. 
Många tycker kanske småbarnstiden var jobbig, men i vårt fall har det varit den bästa tiden i livet. Jag valde själv att inte jobba när ungarna var små. Under vintermånaderna åkte vi till Thailand och lekte på en strand istället för att konka runt i överaller i snöslask. Inget snor och magsjuka - bara sol, bad och sandstrand. Det var en tid med friska glada ungar och där livet inte innehöll stress.
Det låter kanske lyxigt och det kändes så även om vi bara bodde i en enkel bungalow med ett rum på stranden. Lyx är inte att ha mycket prylar - lyx är att leva lyckligt!

Jag kan sakna den tiden. Särskilt om vintern.
Nu när våren och sommaren är på gång tycker jag livet här i Sverige är härligt, men när mörkret och kylan på vintern dominerar så saknar jag Thailand något helt otroligt. 
Snäcklampan är ett kärt minne och en påminnelse om att jag nog ganska snart åker tillbaks. Just nu passar det inte ihop med ungarnas skolgång, men när dom växer upp lite till så packar iallafall jag väskan och stannar några månader i värmen om vintern.


Jag skall inte klaga - långt ifrån. Vi har ett fantastiskt liv och hem här i Sverige. 
Här i soffan i vardagsrummet har vi det rätt så mysigt om vintern!
Det slår såklart inte en solnedgång på stranden i Thailand, men det är ändå mysigt, varmt och trevligt.


Hundarna har sina hundbäddar bredvid TVn.
Här ligger dom ofta ......


..... men lika ofta ligger dom i soffan!


Tacksam för att våren är här!
På förmiddagen tog jag denna bild när Håkan hade varit och ridit i ridhuset.
På kvällen var nästan all snö borta. Det går fort undan.


Min vårliga insats denna helg var att hänga upp ett gäng holkar runtom i träden.
Holkarna har vi köpte vi i höstas på Granngården.
Hoppas fåglarna gillar dom.


Holken nedan har en egen blomsterlåda. Jag vet inte helt hur designern har tänkt när det gäller att vattna blomman, men cool är den. Får nog välja en blomma som tål mycket torka då jag inte vill störa den stackars fågeln med att vattna blommor.


Ridhuset är som vanligt flitigt använd.
Håkan är otroligt nöjd med ridhuset. Här är det ingen is och vind. Lugn och skönt och alltid perfekt ridunderlag. Det är mest Håkan som rider här, men i helgen var även yngsta dottern med. 
Här med sin matglada quartervallack JJ (Vics Jesse James).


Efter lite ridning bytte dom häst.


Jamenvisst - det funkar det också!



Tack för sommartiden, sol och värme!
Tack för årets första fika i växthuset.


Må bäst!