söndag 9 september 2018

Oaser i interiördjungeln

 Ibland behöver man en Stockholmstur och idag efter att ha röstat fylldes bilen med gårdens alla tjejer och vi åkte till kungliga hufvudstaden.

För att jag skall vara lycklig behöver jag lite inredningsinspiration och Slettvoll på Regeringsgatan är helt klart en av mina favoritplatser. 

Så mycket vackert - så härlig stämning!


Här finns allt jag söker. Från Buddhafigurer till sköna soffor man kan slå sig ned i.


Det är mycket grått och visst är det både stiligt och praktiskt, men själv är jag svagare för det ljusa. Skall jag välja något mörkare är det mot det beige hållet för min del.
Jag är väldig förtjust i borden på bilden nedan.


Matplats för flera. Kreativ lösning med att ha två soffor på ändan av matborden. 
Det kräver plats, men ack så läckert. 


För mig som arkitekt är det stor inspiration att gå i inredningsaffärer och se kreativa och vackra miljöer som jag sedan kan försöka möblera husen jag ritar. Lite nytänkande med en kökssoffa på gaveln av bordet. Här vill jag sitta och äta!


Visst kan man ha en fåtölj på bordsändan och kökssoffan Earnest på långsidan.
Jag har själv denna lösning hemma och soffan är underbar mjuk och skön att sitta i.


Fyra fåtöljer i en cirkel!
Riktigt trevlig. Har själv en sådan lösning i köket och jag gillar det starkt. Inspirationen fick jag från just Slettvoll. Personligen skulle jag placera en fotpall i mitten, men man gör som man vill. Kanske snyggare med bord, men mer bekvämt med fotpall.


Dorian - en klassisk vacker soffa.
Fotografierna man kan köpa är också vackra och stämningsfulla. 


Rocket daybed har funnits länge hos Slettvoll och är faktiskt en av deras favoriter som jag ofta lägger in som möbel i mina husritningar. Skulle nog själv vilja ha en sådan.


Ljusa möbler är kanske opraktiska när man har både barn, hundar och massor av människor i sitt hus, men ack så vackert.


Lampa och detaljer!


När jag kommer in i affären säger mina döttrar att detta är interiörporr för mig 
och visst har dom rätt i det. 
Det här går jag igång på!
Smakfullt och vackert!


Trädskidor på väggen, skrivbord bakom soffan .... kreativa lösningar!


Ett sådant sovrum ville döttrarna ha.
Kanske man skulle våga måla väggarna mörka? Iallafall i sovrummet!
Detaljerna kommer fram på ett vackert sätt. Sedan är det nog skönt att sova i ett mörkt rum.


Lösning på TV-rummet där man både kan vara social och alla får sköna sittplatser framför TVn.


Kan man inte köpa nya möbler kan man alltid köpa nya kuddar och på det sättet göra om.
Jag älskar även detaljerna.


Det blev inte bara ett besök hos Slettvoll. HM Home på biblioteksgatan fick sig också ett besök och såklart NK. Det är extra roligt att gå flera i affärerna så man får höra dom andras tankar och drömmar om interiör. 

Här är jag med mina tjejer!


Newport på NK har en vackert Artwood utställning.
Matbordet Paris är verkligen rejält och med plats för många.


Även här finns vackra soffor, fåtöljer och detaljer.
En favorit är denna lampa som har en diameter på 165 cm.
Den kostar kr 16.695,-


En annan favoritlampa är denna horn-takkrona som kostar kr 18.195,-
I mitt arkitektritningsprogram Chief Architect har jag just denna lampa och det är ofta jag lägger in den i mina ritningar. Inredningsdetaljer och möbler från Artwood och Slettvoll passar riktigt bra i dom klassiska och New England inspirerade hus jag ritar.


Soffan i linnetyg är otrolig skön att sitta i. 
Grått och svart passar ovanligt bra ihop med linne.


Har själv denna sänggavel i linnetyg samt svarta lampor bredvid. Kuddarna som presenteras här passar riktigt bra. Tänk vad man kan önska sig!


Ofta räcker det med nya kuddar för att få en ny känsla i rummet.
Jag är själv sjuklig förtjust i kuddar och lampor så det är inte konstigt att det är just det jag fotograferar. Vackra kuddar gör mycket för rummet.





















Ännu flera vackra lampor från Artwood!


Efter en lång dag med både röstning, shopping och inspiration satte sig tjejerna i sofforna och väntade på att jag skulle bli klar.


Helst av allt skolel dom nog vilja lägga sig i denna säng.
Visst är det en galen dröm att få sova över i ett varuhus när allt är nedstängd och alla har gått för dagen. Jag tror NK vore det perfekta varuhus för detta. Här finns sköna sängar, vackra kläder, smink och inte minst mat och annat gott! Vilken kväll och natt man skulle haft.
Det får bli en dröm som troligen aldrig kommer att ske!


Efter en lång dag i kungliga hufvudstaden var det skönt att komma hem till gården, hundarna och hästarna igen!


Må bäst!

Nu är jag spänt på valets resultat!
Med hopp om att dom positiva krafterna segrar!