torsdag 20 september 2018

Skorstensfri gasolkamin för Attefallshus

Sommaren har varit fantastisk, men nu kommer mörkret och kylan och det är skönt att kura upp sig i soffan och mysa.


När jag ritar Attefallshus har många frågat efter eldstad för att få lite extra värme och mys. En riktig eldstad tar yta och när det gäller Attefallshuset som endast får en ha byggnadsarea på 25 kvm så vill man helst inte ta så mycket bostadsyta som en riktig kamin kräver.

När jag var på Formex i augusti hittade jag lösningen. En skorstensfri gasolkamin som verkligen värmer upp rummet på kort tid. Den är inte bara effektiv - den är även snygg!
Gasolkaminen finns hos GASOLTUBEN.SE
Här kan du beställa kaminen och få den levererad hem till dig. Just nu såg jag att den kostar kr 3.995,- (Normalpris 4.995,-) på deras hemsida.



Kaminen är i gjutjärn och känns rejäl, men då den har små hjul under sig kan man flytta den runt i rummet där det passar sig bäst. 
När man inte vill använda den kan man bara rulla den i ett hörn (eller förråd).


När jag ritar Attefallshus föreslår jag uppvärmning med luftvärmepump som även ger kyla om sommaren. Denna lilla pjäs är precis den där lilla extra värmekälla som man söker riktig kalla dagar eller nu på hösten när man inte riktig behöver slå på värmen än men vill ha det lite mysvarmt om kvällen. Att den även är snygg är en extra bonus och det var det jag föll för första gången jag såg den.

Kolla gärna min hemsida på Attefallshus som ni kan köpa ritningar till. 


I Attefallshuset Marit har jag faktiskt ritat in en riktig kamin, men jag måste nog säga att denna gör ett riktig bra jobb också.


Det finns flera modeller och färger. På Formex-mässan hittade jag dessa radade upp. Vilken gillar ni bäst av dessa skorstensfria gasolkaminerna?


Det är lite mysigt nu på kvällarna med tända ljus och brasa.
Hoppas på en riktig krispig höst med vackra färger och massor av sol.
Då känns det skönt att kura ihop sig när kvällen kommer.


Må så gott och ta hand om er!



Själv laddar jag för en ridtur medan temperaturen fortfarande flörtar med sommaren.