måndag 22 oktober 2018

Ljuvliga höst till häst!

Det har varit en alldeles fantastisk höst med vackra dagar och vackra höstfärger. Vi som är ute i naturen dagligen njuter för fullt av det som naturen bjuder på. Ofta glömmer man ta fram kameran men några vackra höstbilder har vi hunnit med.


Mellandottern Filippa tröttnade på att rida för några år sedan, men när hon hörde att Barbie inte skulle vara en tävlingshäst längre och Håkan undrade på om hon ville ha Barbie som sin nya häst växte ridlusten och motivationen åter. Man kan nästan känna kärleken till sin nya häst genom linsen.


Barbie är en otrolig trevlig individ; social och väldig snäll. Hon är en duktig reininghäst, men har en tendens att bli för stressad på tävling vilket inte är helt optimalt om man skall rida galoppmönster med slaka tyglar. 


Barbie är dock en perfekt häst för Filippa som är en mjuk ryttare som mest av allt gillar att rida ute i skog och mark, och nu med en utbildad häst blir det nog några timmar i ridhuset också. 
Det är ju roligt att rida duktiga hästar!


Jag tycker dom passar så fint ihop - Filippa och Barbie!
Sedan har dom liknande energi - snälla, lite coola, orädda, ibland lugna men gillar också fart och fläkt!


Själv har jag min American Paint häst Diva. Diva var faktiskt Filippas häst som jag övertog och Barbie var faktiskt min häst som Håkan fick tävla men som nu Filippa här. Det här är snurrigt!
Det var faktiskt Håkan som köpte Diva först men det var jag som ville köpa henne första gången jag såg henne på annons. Lustigt hur det blir.
Här i familjen byts det friskt utifrån behov och utveckling.
Nu känner jag att jag har hittat min häst för mig - det är Diva.



När vi köpte våra hästar för över 7 år sedan innan vi flyttade hit till gården var det faktiskt den bruna quarterhästen JJ som var tänkt att vara Filippas häst.
JJ var för orutinerad för Filippa, så Håkan tog honom ett tag och Filippa fick Diva.
Efter att Håkan hade ridit till JJ och fått honom stabil övertog yngsta dottern Linnea honom när hon hade växt ur sin lilla Welsh Mountain ponny Solo. 


Som ni ser så har yngsta dottern verkligen växt ur sin ponny. Jag kommer ihåg att hon tyckte han var så stor när vi köpte honom, men då var inte hon så stor hellre.
Hon bytte från en brun till en annan - från liten till stor.


Det har varit varma och sköna dagar här på gården.
Det är inte ofta Håkan väljer att rida på ridbanan, men med dessa dagar har det varit ljuvligt. Här rids Fjolle som också är en American Quarter horse och som är en duktig reininghäst.
I somras var ridbanan för torr, nu är den helt perfekt. Kanske inte så länge till, men man får njuta av det som är bra så länge man har det.


När jag tittar på väderrapporten ser jag att det blir lite ruggigare och regnigare senare i veckan. Tror till och med att dom nämnde ordet snö!
Idag var kanske en av dom sista dagarna av riktig härlig höstväder?


Vi har iallafall njutit av det hela.


Det har varit långa hundpromenader i skog och mark, ridturer och mys med djuren.


En och annan fika, lunch och glas vin i solskenet har vi också hunnit med.


I veckan har äldsta dottern varit hemma och tentapluggat.
Hon bor i Uppsala på veckorna men tycker det är trevligare att plugga hemma än i lägenheten. 
Vi har ju kontoret här hemma, så det är trevligt att få extra fika och lunchsällskap.
Louise är också väldigt duktig på att göra mat, så vi är alla överförtjusta när hon kommer hem. 
Då blir det alltid något alldeles extra på matbordet. Och vi njuter!


Vill nästan inte att hösten skall ta slut med sina vackra färger.
Vackra soluppgånger bjuds det på.


Växthuset blir som en gigantisk lampa när solen går upp precis bakom. 
Från mitt kontor ser det såhär ut.


Solnedgångarna är inte tokiga dom hellre.
Det har varit en alldeles fantastisk höst och sommar.
Javisst har det varit lite för torrt, men i det stora och hela har vi haft det helt magiskt.
Nu kommer den årstiden som jag personligen inte uppskattar så värst mycket då jag tycker den är lite för kall och mörk, men med en så pass energipåfyllning som denna höst och sommar har gett så skal jag nog klara av vintern också. Jag har ju min dagsljuslampa på kontoret!


Hoppas ni också har njutit av hösten!


Må bäst!