torsdag 25 april 2019

Ordning och reda i skafferiet

Bara det att ha ett skafferi är guld värd och numera är vårt skafferiet nästan helt perfekt tack vare min yngsta dotter som önskade ha ett påsk-projekt som gick ut på att fixa i ordning vårt skafferi!


Numera när man kommer in genom skafferidörren möts man av enhetliga burkar och lådor.
Det känns alldeles underbart. Jag har nog alltid velat haft det såhär, men det har liksom alltid varit något annat som känts viktigare att göra. När dottern önskade att ta tag i skafferikaoset var det bara att tacka och ta emot.


Dottern hade sett Khloé Kardashians skafferi och blivit inspirerad. Jag förstår fullständigt.
Vem vill inte ha struktur och ordning? Såhär ser Khloés skafferi ut:


Det räckte inte med att bara städa upp i oredan. Vi behövde ta oss en  en tur till IKEA för inköp av lådor och burkar. 


Jag tänkte det bara skulle bli någon tusenlapp, men 4.000,- kronor fattigare blev jag.  Det var det värt - kolla vilket snyggt skafferi!


Nu är det ordning och reda. Saker finns på sin plats och lådorna är markerade med innehåll.
Det är en fröjd att komma in i skafferiet.
Dörren är nästan alltid öppet till skafferiet och då är det extra trevligt att det är ordning och reda.

Det tog lite tid att göra fint. Först skulle alla saker ut från skafferiet. Allt skulle sorteras, tvättas och kollas bäst före datum. Det fanns någon gammal konservburk med kondenserad mjölk från 2016. Undrar om det fortfarande håller? I övrigt var det inte så tokigt. Det var mest stökigt ... och dammigt.


Lådorna vi köpte på IKEA behövde skruvas ihop.
Dottern jobbade på flitigt!


Efter två dagars jobb var det klart!
Jag är otrolig tacksam för min hjälpreda. Det är kul när barnen själva tar initiativ. Det var hon som behövde tjata på mig och inte tvärtom.

Lite före och efterbilder:



Det är perfekt att ha barn som har lägre stök-tröskel än en själv. 
Visst kostade det lite pengar, men det känns så bra att äntligen ha ordning och struktur.
Nu när det är fint är det lättare att hålla ordning och var sak har sin plats. Nu gäller det bara att se till att returpapper kastas i tid så att det inte svällas över med burkar och kartong.

Jag gjorde en liten film på före och efter.
Klicka på bilden nedan för att se vår "Pantry makeover":



Detta var påskens projekt förutom att göra i ordning uteplatserna för sommarhäng, slappa i hängmattan och njuta av livet på gården.


Livet fortsätter rulla på som vanligt här hos oss. Vi jobbar rätt så mycket med våra vanliga jobb och nu när våren är här försöker vi så gott det går att jobba mindre. Hittills har vi misslyckats rätt så bra med att jobba mindre, men någon gång skal man kanske bli bra på det!

Håkan är just nu och tävlar i reining på Axevalla. 
Själv är jag kvar på gården och tänker njuta av dagarna med resten av familjen, hästarna och hundarna.
Vi kommer följa tävlingen från livestreamingen på Axevalla. Gör det också vetja!


Må bäst och ha en riktig härlig helg!