onsdag 1 maj 2019

Positiv utveckling på ridningen

Tävlingshelgen i reining för Håkan och hans två hästar är nu över.
Precis som förra året blev högsta score 70,5 på det sexåriga quarterstoet Luna (som egentligen heter Custom Ruf Style). Det blev en andraplacering och Håkan är nöjd.


Visst vill man vinna när man tävlar, men det är inte bara siffror och placering som räknas. Man vill ha lite kvitto på sin egen utveckling och resultatet av helgen är att både Håkan och hästarna har utvecklats positivt.  Stoppen på Luna sitter riktigt bra. 


Spinnet behöver utvecklas lite mer innan ekipaget är 100%. Träningen hemma fortsätter.
Håkan har själv ridit in Luna och vi köpte henne som föl. Hon har ingen superstam bakom sig, men hon har ett coolt psyke vilket är en av nycklarna till framgång.

Nu finns det ingen tävlinggrupp där man tävlar med hästar som man själva har ridit in, men om det hade funnits så hade faktiskt Håkan vunnit förstaplats på Luna. Han har gjort ett riktigt bra jobb. Det har tagit många timmar i ridhuset att få fram en så trygg och bra häst. Det är få som rider in sina egna hästar och som lyckas placera sig. Det krävs både skicklighet, tid och tålamod.
Grattis Håkan!


Personligen är jag inte så väldans intresserad av tävling och stannade hemma istället för att följa med på tävlingen. Yngsta dotter följde dock med och var groom och fotograf medan jag och resten av gänget stannade hemma och följde tävlingen på livestream. Det är perfekt att sitta hemma och heja!
En ritt tar ca 3,5 minuter och det tar flera timmar mellan dom olika ritten. På livestreamen loggar man in när det är dax och så kan man göra annat under mellantiden.

Man får vara med på både ridning och prisutdelning. Känns lite som man är där.
Här var min vy:


Dottern tog denna bild:


Håkan tävlade även på 11-åriga quarterstoet Barbie (som på pappret heter Jacie Jo Jackspin).


Max score på deras ritt blev 68 poäng. Jag tittade på livestreamingen och tyckte det såg jättebra ut. Barbie som tidigare har varit stressig i tävlingssituationen var lugn och gjorde manövrerna riktig bra, men domarna tyckte inte lika som mig. Jag är nog lite partiskt. 


Jag gillar verkligen Barbie. Hon har den ljuvligaste hästpersonlighet och hon är så otrolig vacker med sin långa man. Håkan har lyckats få lugnet tillbaks i hästen på tävlingsarenan och jag tycker det såg bra ut när han red.  Det finns ett gott förtroende mellan ryttare och häst. Man märker det särskilt när Håkan går i hagen och skal hämta en häst att rida. Både Luna och Barbie kommer först fram. Luna blir riktig sur om han inte väljer henne först.


Själv var jag som sagt hemma på gården och valde hundpromenader, ridturer .....


.... och en Stockholmstur med shopping, inspiration, museibesök och god middag.


Ett av favoritmuseerna är Hallwylska Palatset mitt i Stockholm. Värt ett besök om man vill veta mer hur borgerligheten levde i början av 1900 talet.


Wilhelmina von Hallwyl var en samlare och här finns förutom vacker arkitektur och inredning otroliga konstskatter.


Det är jag och mellandottern som är gillar museer och historia.
Snart är vi på väg till nya upptäckter.


Det blev även en inspirationstur till Slettvoll när vi ändå var i Stockholm.
Jag älskar dessa chaiselonger som står bredvid varandra. Perfekt för ett TV-rum för två eller i ett rum med utsikt.


En annan favorit är denna kökssoffa som passar till ett runt bord. Den mjuka kökssoffan passar även till avlånga bord. Otrolig vacker och väldig skön att sitta i.


Stockholmsturen avslutades med en smaskig middag på East.
Här finns riktig goda alternativ för oss veganer. En fröjd för både ögat och smaklökarna.


Det var en trevlig helg för både dom som åkte iväg och vi som stannade kvar.
Extra mysigt är det dock när alla är hemma, hästarna myser i hagen och att vi tillsammans kan äta frukost ute med hönorna som sällskap.


Nu är livet härligt!

Må bäst!