söndag 18 augusti 2019

Kundbesök på strandhus i Båstad

På väg till ett kundmöte i Tylösand där jag skall rita ett hus bland sanddynorna körde jag inom en kund i Båstad som jag har ritat hus till. 


Tyvärr var dom inte hemma just när jag var där, men jag tog några bilder på mobilen.
Min kund ringde upp mig några minuter efter jag varit där och förstod att det var jag som hade gått runt på tomten.
Grannen hade nog sett en lång blond medelålders kvinna springa runt med kameran i högsta hugg. Vem gör något sånt - alltså springer in i någons trädgård och tar bilder?

Det gör jag!


Min man satt kvar i bilen och skämdes medan jag gick runt huset och tog några bilder.
Jag skulle få komma in dagen efter om jag ville, men tyvärr var kundmötet med nya kunden snabbt planerat så det gick inte att ordna från min sida. Synd!

Jag har redan sett huset genom facetime där jag fick vara med om en rundvandring av kunden. Det är verkligen en härlig stämning inne i huset och jag får nog planera bättre nästa gång jag är på västkusten.


Här skulle jag kunnat tillbringa många härliga sommardagar.
Huset ligger nästan direkt vid havet.
Här är utsikten från trädgården här bak:


Det är bara några meter till havet i väster.
Det är något alldeles speciellt med hav, måsar och sandstrand!


För mig är det något alldeles speciellt att få se husen jag ritat stå färdiga.
Jag har ju ägnat flera månader med att skapa huset i datorn tillsammans med kundens önskemål. Jag har fantiserat om livet i huset och försöker alltid tänka mig in i kundens livssituation och vad dom önskar.


Planbestämmelserna för området var väldigt speciellt. Byggnadsarean var generös men endast 50 kvm fick vara som tvåplanshus. Det fanns restriktioner på byggnadshöjder och taklutning.

Här är entrén:


På framsidan är huset ganska symmetriskt. På baksidan har det ett helt annan uttrycksätt.
Vardagsrummet ligger i den utstickande delen med full nockhöjd och öppen spis. Bara så läckert!


3D bilder på huset finns i ett tidigare blogginlägg när jag precis hade skickat in handlingarna för bygglov. Klicka HÄR för att komma dit.


Här är 3D bilden på huset med gäststugan som kommer byggas snart. 



På Youtube finns en rundvandring som jag gjort i mitt 3D arkitektritningsprogram Chief Architect.
Klicka på bilden nedan för att se om du är intresserad.



Kunden är nöjd med sitt beach hus i New England stil och jag förstår det så väl.
Här skulle jag också vilja tillbringa sköna sommardagar vid havet. 
Det är även läckert med sköna vår, höst och vinterdagar här.


Gästhus och carport skall byggas till. 
Det kommer bli extra fint när häcken som är nyplanterad kommer upp lite.


Jag får återkomma med fler inlägg från hus som jag ritat på västkusten. Det börjar bli en hel del.
Redan nu är 3 hus under uppbyggnad i Havstensund och bygglov väntas på ett hus i Kungsbacka. 
I vinter skal jag rita på ett hus bland dynorna i Tylösand.
Det ser jag verkligen fram emot. Det är extra roligt att jobba med sommarhus när det är vinter. Då drömmer jag mig bort till sol, bad och salta vindar.


Må bäst så hörs vi snart igen!