söndag 1 december 2019

Julkrans till första advent



Är så nöjd med denna krans som jag idag gjorde av en halmkrans och vass som finns bredvid ridbanan. 


Älskar att plocka saker från naturen och göra något fint.


Det var så enkelt. Jag plockade vassen och stoppade sedan dom en och en i halmkransen som jag köpt. Det tog inte lång tid och man såg snabbt att det blev vackert.


För några dagar sedan gjorde jag även dörrkransar av skogsfynd och halmkransar.


Nu är även entrén pyntad.
Det känns extra välkomnande att ha kransar på ytterdörren och jag tycker det är extra roligt att göra dom själv. 

Att göra kransar själv är otroligt enkelt.
Det är bara att plocka på sig lite mossa när man är i skogen. Bor man i storstaden är det kanske lite svårare, men bor man nära en skog är det bara att ta med sig en påse och plocka på sig lite.


Kransarna har jag köpt för flera år sedan och dom återanvänder jag år efter år.
Det är köket som är min pysselverkstad.
Här får jag pyssla medan dom andra i familjen gör annat som läxläsning eller bara samtal. Gillar att pyssla och samtidigt ha sällskap.


Jag lägger på mossa, strån och skogsfynd på kransen.


Sedan är det bara att snurra runt med vanlig sytråd.


Här är båda kransarna klara.
Jag gjorde dom spegelvända då dom skall hänga på var sin sida på dubbeldörren.


Här är dom upphängda och lite snöiga efter en snöig natt.


Snön som kom natten till fredag var välkommen.
Sol och snö lyste upp världen runt oss och gjorde allt så vackert.


Både djur och människor njöt.
Det blev en långpromenad i solen med hundarna. Åh, så skönt efter en månad som varit ovanlig grå.



Vår sidenhöna Gullefjun upplevde snön för första gången i helgen. Hon var dock inte lika förtjust som oss andra. Hon gick och ställde sig under värmelampan efter att upptäckt att snön var kall.
Det blev iallafall en vacker bild. Hon ser nästan ut som en fjällripa.


Julbelysning i all ära, men inget är väl vackrare än solnedgång och snö.


Det är så vackert och väldigt synd att solnedgången varar så kort tid.


Önskar er alla en riktig trevlig första advent!


Må bäst!