måndag 14 juni 2021

Blått är flott - både ute och inne


Nu har jag verkligen gått utanför min comfort zone och satsat på färg .... ja, jag vet - blått är kanske inte mycket till färg, men den sticker lite ut från vitt, beige och brunt som resten av hemmet går i.



På något sätt passar blått så himla fint till sommaren. Kan det vara att det passar så bra till den blå himlen och att färgen påminner om havet som för tankarna vidare till sommaren?
Oavsett så är köket numera fylld med blå kuddar och plädar i dom vita fåtöljerna och dom bruna trämöblerna och detaljerna.

Det känns krispigt och fräscht.


Vårt kök är verkligen husets hjärta med sina 60 kvadratmeter. Här sitter vi mycket, pratar, gör läxor, jobbar, läser, skrattar, umgås och gör mat. 
Sofforna från Ikea är riktigt sköna att sitta i och dessa gillas av både människor och djur. I vår familj är det viktigt att klädseln är tvättbar för det kan både spillas och komma smuts från skitiga tassar som vi missat att torka av. Vi har en extra uppsättning av klädslar så det skall gå snabbt att byta.


Det är inte bara sofforna som är från IKEA. Även vårt kök är från IKEA och luckorna har jag själv handmålat för att få samma kulör som alla andra snickerier i huset samt fönster och dörrar. Kulören är NCS S0502-Y, också kallat Stockholmsvit eller bruten vit.

Köket har nu hållit i 10 år och jag tycker fortfarande om det även om jag ofta frestas av vackra kök som jag ritar i husen till mina kunder.


Bänkskivorna i ek har vi betsat i samma kulör som golvet. Vi gillar att träslagen hänger ihop kulörmässigt. Det blir en härligare harmoni över rummet när man inte blandar för mycket kulörer och träslag.


Till och med barstolarna som vi köpt från Dunke Design har träslag och läder i samma kulör som bord, golv och bänkskiva. Nu börjar matbordets bänkskiva se lite slitet ut. 
Kanske dax att fräscha upp det också .... sommarprojekt!


Nytt i köket förutom blå kuddar och plädar är matsalsstolarna från Artwood.


Vi hade vita klädda stolar tidigare men det blev faktiskt för mycket tvätt och byte av klädsel då vi tenderar att smutsa ned rejält. Jag tycker man skall få lov att spilla, men då skal det också vara lätt att tvätta klädseln så nu fick det blir rottingmöbler med en enkel dyna. Även dessa stolar passar ihop med dom övriga träslagen i rummet.


Matsalssoffan från Slettvoll har hängt med i över 15 år och nu är det nog dax att byta klädsel på den också. Jag har bytt klädsel en gång och detta är verkligen favoritplatsen att sitta på så den får hänga med några år till. Det får bli ett sommarprojekt att sy ny klädsel.


En rolig grej med att byta ut kuddar från ljus beige till blått är att våra gamla tallrikar som vi fick i bröllopspresent för snart 30 år sedan kommer till in rätt. Här på underlägg från Newport Home. För att få lite mera liv köpte jag små assietter från Indiska som ger den där extra blå färgklicken.


I sommar blir det blått hos oss både ute och inne.

Ute på verandan har jag klätt en pall med gamla jeans samt sytt en jeanskudde. 
Det blev blått här ute också.


En välkomnande entré.


Det är här kvällens sista soltrålar kommer. Ett perfekt ställe att njuta på under sommarkvällarna.


Till och med på solnedgångsverandan går tonerna i blått!
Här är alla möbler och kuddar från Artwood.
Riktigt sköna att sitta i.


Helt ärlig så är soffan riktig skön att sova middag i också.


Maj var riktigt illa vädermässigt, men juni har verkligen levererat med sol och värme.
Här har vi dukat ute .... i blått ....

Jag lade ut denna bild på Instagram och taggade Newport home då jag hade köpt dom fina underläggen, tallriksunderläggen och servettringarna därifrån. Döm om min förvåning när det blev veckans bild och jag fick en liten gåvocheck från dom. Nu har jag beställt en blå och vit urna som skall pryda ett av borden i köket. När man satsat så mycket på blått så får man väl köra det hela vägen tänker jag.


Vi dukade ute och flyttade tillfälligt ut dom nya matsalstolarna från Artwood tillsammans med dom gamla som också är därifrån. Dom gamla vita är fortfarande snygga och dom skal vi ha kvar. Det är ju ofta man behöver flera stolar och jag misstänker att när vintern kommer så vill jag nog kanske byta till dom vita igen ... eller inte. Vi får se.


Ser fram emot många härliga middagar ute i solskenet i sommar.
Klädkoden är blått och vitt!

Här en bild när hela familjen var samlad.
Det händer inte varje dag då dom två stora tjejerna numera bor i Uppsala.
Som tur är kommer dom ofta hem på besök och då njuter vi extra.


Må bäst!