fredag 12 december 2014

Bygglov beviljad för ridhus - men bygglovsavgiften är på tok för hög!

Visst kan man glädjas över att bygglov är beviljad för vårt ridhus, men bygglovsavgiften på drygt 72.000 kronor är väl ändå på tok för hög? Vi pratar alltså om ett plåtbygge - utan några faciliteter. 

Hade vi kallat det för en maskinhall hade det inte ens varit bygglovspliktigt, men bara för att vi söker för ett ridhus så tar kommunen ut en avgift på 72.558,-  kronor innan spaden sätts i jorden.


För plan- och miljönämndens verksamheter reglerar 12 kap. 10 §, PBL att en avgift inte får överstiga kommunens genomsnittliga kostnad för den typ av besked, beslut eller handläggning som avgiften avser. För all kommunal verksamhet gäller dessutom allmänt självkostnadsprincipen som uttrycks i 8 kap. 3c § kommunallagen. ”Kommuner och landsting får inte ta ut högre avgifter än som svarar mot kostnaderna för de tjänster eller nyttigheter som kommunen eller landstinget tillhandahåller (självkostnaden)”. 

Enligt prissättningen på vårt bygglovsärende av ridhuset skulle det innebära att tidsåtgången för det aktuella ärendet skulle vara drygt 90 timmar, vilket är helt orimligt. 

När vi kontaktade chefen för stadsbyggnadskontoret i Enköping så lovade han titta på det snarast. Det tog honom nästan 4 veckor att återkomma till oss för att säga att han tyckte att bygglovsavgiften var rimlig. Inte konstigt att det tar tid att få besked på sina bygglovsansökningar när chefen tar 4 veckor på sig för att svara på en anmärkning. Detta är helt horribelt.

Anser dom verkligen att dom använder 90 timmar på att titta på ett bygglovsärende som är ett ridhus utan något annat än fyra väggar? 

Nu är jag nyfiken. Har någon som läser denna blogg erfarenhet av att bygga ridhus? Vad kostade i så fall er bygglovsavgift?


När jag skickade in bygglovsansökan på ett sådant stort hus som är 48 meter långt fick jag inte plats att visa det i skala 1:100 då ett A3 papper endast är 42 cm långt på långsidan. Skalar man ned ett hus på 48 meter i skala 1:100 så blir huset 48 cm. Jag skalade då huset ned i skala 1:200 och fick med mig alla detaljer. 

Efter en vecka fick jag brev om att dom önskade fasad och planritningarna i skala 1:100. Det var när jag fick det mailet som jag undrade om dom har slutat tänka eller om dom endast tittar på en mall innan brev skickas. Jag ritade om bilden i skala 1:100, men delade upp bilden på 2 sidor (det gick ju inte att få det på en sida). När dom skickade ut ritningarna för grannhörande så använde dom ändå mina bilder i skala 1:200. Är det sådana mindre begåvade handlingar vi skall betala drygt 72.000 kronor för? Ja, och så förlängde dom ju bygglovshanteringen från 10 till 12 veckor då dom ansåg att handlingarna inte var kompletta.

Jag blir bara upprörd - och trött!



Så glädjen över att ha fått bygglov för ridhuset har övergått till vrede över en galen prissättning från kommunen. Vi skall betala över 72.000 kronor till någon som inte bidrar till något som helst mervärde i denna processen. Pomperipossa!

Avgift för att staka ut placeringen för ridhuset tillkommer. Och så kostar kontrollansvarig en slant. Vi lär hamna på runt 100.000,- innan vi har satt spaden i jorden.

Hör gärna av er om ni vet hur mycket bygglovsavgiften för ett ridhus som är byggt relativt nyligen blev! Vi skall överklaga igen. Detta är inte rimligt!

Tack Enköpings kommun för den julklappen!
Ni är på min shit-list!





7 kommentarer:

  1. Men herregud! Det låter ju helt vansinnigt! Ställer man tiden för bygglovshanering på ett ridhus mot en villa…eeeehhh, får se nu, hhhmmm.

    Hoppas ni kan få ner det betydligt! Det där känns inte rimligt.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Taxan för beräkningen är fastställd av kommunfullmäktige. Be och få en kopia på hur de räknat.

    Du kommer se att det faktiskt blev rätt billigt. Jag hade gissat på det dubbla efterson taxan beräknas på ytan som multiplikationsfaktor. Bara planavgiften och va-kostnaden i andra kommuner är 100´. Hade du sökt lov under förra året hade det blivit dyrare för då var prisbasbeloppet (en annan multiplikationsfaktor) högre.

    Gläds åt beslutet istället. Det kommer ju bli skitbra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Jag känner till modellen som kommunen räknar ut bygglovsavgiften med och jag hävdar med bestämdhet att modellen är fel och strider mot lagen som säger att kommuner och landstings avgifter skall vara självkostnadsbaserade. Det är som du säger att avgiften bygger på storlek på bygget, och det är här det haltar. Enligt kommunens timpris skall en handläggare lägga drygt 2 veckors fulltidstjänst (90 timmar) på att handlägga detta ärende. Vi pratar här om en enkel hall utan några som helst faciliteter. Stålkonstruktion och plåtväggar - oisolerad och med sandbotten). Vi har följt alla regler och gör inga avsteg. Som arkitekt vet jag hur lite tid det tar att rita upp ett sådant uppdrag ( det är ju ändå jag som har gjort det) och komplexiteten är jämförbar med ett garage. Skillnaden är endast att denna byggnaden är lite längre och lite högre. Det är därför helt orimligt att avgiften är så hög.

      Hade jag anlitat en hantverkare som skulle göra ett enkelt uppdrag som beräknas ta några dagar och att jag sedan får en faktura för flera veckor skulle jag gått i taket och självklart bestridit fakturan. Varför skulle inte samma princip gälla kommunen? Man får enligt lag inte ta ut högre avgift än självkostnadsprincipen. Om dom har en beräkningsmodel som är felaktig så måste dom ändra på den. Flera än vi blir drbbade. Detta är en principsak.

      Du skriver att jag skall glädjas över beslutet och att det blir superbra. Jag bara undrar varför jag skall glädjas över att få betala ett överpris på något som är min medborgerliga rättighet på min egna mark som jag har betalt med skattade pengar på ett ridhus som kommer att betala med skattade pengar. Någon tacksamhet tänker jag absolut inte ha mot kommunen. Dom skall ge service åt oss skattebetalare och jag betalar rätt så mycket i skatt, både som privatperson och som företagare. Att det blir skitbra i slutändan är inget som kommunen bidrar med. Det är vårt egna verk som vi sliter rätt hårt för att åstadkomma. Det är kanske därför jag reagerar så starkt. Jag delar gärna med mig, jag är generös, tar själv inga överpriser och gillar att samarbeta. Jag reagerar starkt när en myndighet agerar oetiskt mot sina medborgare.

      Jag har överklagat beslutet och tänker inte ge mig. Fel är fel och skall rättas upp.

      Sedan undrar jag varför många som har en åsikt inte skriver under med sitt namn. Varför denna anonymitet? Underligt!

      Radera
  3. Jag googlade runt och hittade din hemsida då jag själv är i ridhus-tankar och äger Quarter hästar. Det visade sig då att min mor är ett av dina största fan och jag kan se varför. Jag älskar din gård och önskar att skapa en liknande framöver! Verkligen vackert, och bra inspirerat från olika Amerikanska herrgårdar! :)

    Sedan så är jag nyfiken över ditt projekt. Ser att det är "öppet" på ena långsidan, eller är det en synvilla och det blir stora "fönster" där istället? Tycker det ser väldigt fint ut men mycket ljusinsläpp vilket jag också önskar. Men eftersom jag bor uppe i Norrland (vi har en meter snö nu) så ser jag en stor risk i att bygga det liknande för mig själv... :) Ser fram emot att läsa vidare om det kommande projekt. Skriv gärna om vilka material och byggmetoder ni i slutändan kommer att använda er av. Ska bli riktigt intressant.

    Vänliga hälsningar, Silja Jonsson
    JonssonQH.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Silja!

      Ja, det stämmer att ridhuset kommer att vara "öppet" på två sidor (en långsida och en gavel). Vi kommer att ha vindduk där så att det även kan användas om vintern. Det blir både ljust och fräsht på det sättet. Tror nog det även kan vara en lösning för dig. Vind duken hindrar både snö, regn och vind :-) Så blir det ju även billigare än fönster.

      Ridhuset kommer planeras byggas under våren och jag kommer dokumentera utveckling. Välkommen att följa bygget!

      Må bäst!
      Heidi

      Radera
  4. Hej!
    Vi håller på också med kommunen om bygglov till ett ridhus. Kommunen har fått in ansökan i september och har två veckor sedan svarat att det ska ta 10 veckor till. Den handläggaren som vi har kontakt med vet inte ens vad ett ridhus är för han frågade oss hur många hästar som ska vistas inne i ridhuset och vad vi ska göra med gödsel (vi har redan ett stall med gödselcontainer) vi fick förklara till honom att ett ridhus är ett byggnad var man rider och tränar när man inte vill rida ute.
    Önskar er all lycka med ridhusbygget och det ser ut att bli jättefint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det måste jag säga låter väldigt underligt.

      När det gäller handläggningstiden skall den max vara 10 veckor enligt Plan och Bygglagen. Om kommunen väljer att förlänga handläggningstiden skall det bero på att man måste utreda ärendet. Mer info hittar du på: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/Lov--byggande/Om-handlaggning-av-lov-anmalan/Tidsfrist-for-hanlaggning-av-lov-och-forhandsbesked/

      10 veckor är det som gäller. I din kommun verkar kunskapen helt klart begränsad.

      Önskar dig också lycka till med byggandet. Vi håller på att slutförhandla med ridhusleverantörer och planerar sätta igång nu i vår.

      Må så gott!

      Heidi

      Radera