söndag 18 december 2016

4e advent i Winter Wonderland!

Vilka dagar vi har haft. Rena rama Winter Wonderland! Det är bara att tacka och ta emot då det verkar som det inte blir en vit jul på julafton enligt SMHI.


Man får njuta av dom dagarna man får och det har vi verkligen gjort i helgen.
I morse studsade jag upp ur sängen när solen gick upp (ja, jag hade sovmorgon) och sprang ut med kameran innan frukost. Jag kunde bara inte missa denna härliga soluppgången och myset med hästarna.


Ni kanske tröttnar på alla mina hästbilder, men jag tycker det är så härligt att vara ute i hagen alldeles ensam med dessa stora djur och att kombinera det med att ta bilder känns helt rätt för mig.
Så det får bli hästbilder och soluppgång!
Min blogg - jag bestämmer!


När solen stiger ställer hästarna sig upp och suger åt sig solstrålarnas värme.
Det är inte bara vi människor här uppe i nord som är soldyrkare.


Vi har quarterhästar och dom kännetecknas som muskulösa och har en stor bakdel. I just denna bilden blev kanske bakdelen väl dominant:


När man går runt i hagen så vill hästarna vara med en. Det kan vara svårt att få dom där perfekta bilderna. Egentligen skulle jag haft någon som tar bild av mig när jag är där i hagen. Jag har oftast en eller två hästar som står rätt bakom mig och nosar mig i håret.
Dom vill ju vara nära och tillsammans.

När jag gick på andra sidan av staketet fick jag väldens bild i motljus av dom tre musketörer som stod och hängde bakom mig:



Här är Wille och Luna - våra yngsta Quarterhästar:



Det är inte bara mig dom pillar på - även varandra:




Efter morgonmyset med hästarna gick jag in och åt frukost med familjen.
Utsikten från köket kan vi inte klaga på. Det är som en levande tavla. Det är otroligt trevligt att ha koll på hästarna i hagen.


Vi har haft en härlig slapparhelg. Julstress finns det inget av. Alla julklappar är inköpta och dom flesta  har vi köpt på nätet. Inget spring i affärer och köpcentrum här.
Bakning gör vi inte så mycket av. Vi har ju gjort vårt pepparkakshus, gjort några marsipanfigurer och resten lär vi nog köpa eller så gör vi det en annan gång. Inget krav.

Dom enda kraven vi har är att hästarna skall ha mat. Här utfordras dom i massor med olika högar. Vi kör ut maten två gånger om dagen med fyrhjuling. Våra hästar går på lösdrift så all tufordring sker utomhus.


Vi lägger högarna med hö på ställen där det är lä för väder och vind. Just idag var det vindstilla och högarna blev placerade överallt i hagen.






Här står hästarna och äter i morgonsolen. Ofta står dom 2 och 2 eller 3 och 3. Alltid tillsammans med någon, men inte alltid samma partner även om vissa hänger ihop mera än andra.


Tackar för en sagolik helg med människorna och djuren här på gården.


Medan hästarna åt tog vi en lång promenad på fälten och i skogen med hundarna.
Det var balsam för själen.


Belöningen blev fika i solen med hemgjorda marsipangodisar, köpta Lussebullar och pepparkakor.


Hoppas ni också har en fröjdefyll förjulstid!


Må bäst!