fredag 9 december 2016

Årets pepparkakshus!

Jag bara älskar pepparkakshus! Det är så roligt att göra, men samtidigt får det inte vara för svårt för det är ju inte det allra lättaste att få delarna att passa i slutändan.

Här är årets pepparkakshus hos oss!


Jag tycker det är kul att planera. Hur skall det se ut?
Det gäller att ha lagom ambitionsnivå.
Det är ju lätt att rita huset och skära ut delarna i pepparkaksdegen, men delarna ändrar ju sig i ugnen så det är inte alltid lätt att få delarna att passa. Dom sväller, blir sneda och beter sig lite hur som helst. Här får man inte vara perfektionist om man skall tycka det är kul!
Det blir som det blir!


Lite snett och vint blev det, men det är ju det som är charmen.
Perfekt går bort i pepparkakshus-världen!


Alla tjejer i familjen har hjälpt till. Jag är huvudansvarig för att rita och sätta ihop huset. Tjejerna fixar detaljerna och pepparkaksfigurerna. 


Det bästa med att göra ett pepparkakshus är att få sitta och skapa och pyssla. Det värsta är att sätta ihop det - jag ogillar starkt när jag bränner mig på det heta sockret som används att limma ihop delarna. I år fick jag bare en liten droppe på ena fingret så det var inte så illa. Jag börjar väl få rutin!


Julklapparna är chokladbitar med sockerpasta som band.
Vi har aldrig tidigare provat sockerpasta, men oj vad roligt det var att jobba med. Bara att kavla ut eller forma som man vill. Taket är delvis dekorerat med sockerpasta-bitar. Otroligt roligt att jobba med - och gott är det också!



I år fick pepparkakshuset fönsterluckor. Jag ritar ju en hel del hus med just fönsterluckor och då tänkte jag att det vill jag även ha på pepparkakshuset. Det ser ju ännu gulligare ut här.


Jag vågar inte ha pepparkakshuset på matbordet eller på något bord som står lite lägre för då är jag säker på att den hamnar i vår ena hunds mage. Kul med hus som är ätbart. Det dröjer några veckor tills vi knackar ned det och äter upp bitarna - om inte hunden hinner före!


Florsockret över pepparkakshuset är det närmsta vi verkar komma en vit jul.
Här var det 8 grader varmt idag och solen sken.


Som tur tog jag ledigt hela dagen och mockade i hagen. En ridtur i skogen blev det också.
Helt underbart var det och jag är tacksam att jag tog ledigt och var ute i fyra timmar och fixade. Enda plumpen i paradiset var att alla hästarna hade rullat sig i lera och det tog evigheter att få ut lerklumparna ur pälsen. Jag fattar inte hur dom fyrbenta tänker, men vad skall man förvänta sig av ett djur som skiter i sitt egna dricksvatten och kissar i maten?


I helgen blir det ösregn både lördag och söndag så det lär nog inte bli så mycket ute vistelse för oss tvåbenta. Hästarna får regntäcke på sig nu på kvällen och det får sitta på hela helgen. Stackarna!
Fast det är bättre att få skydd för regn än att vara blöt och kall.


Jag har iallafall hunnit mocka i hagen och fixat lösdriften extra mysig då jag misstänker att hästarna kommer stå där en hel del under dom nästkommande regniga dagarna.

Inne i huset får vi fixa lite extra julkänsla genom att ta in och pynta granen. 
Lite glögg och pepparkakor får vi bjuda på.


Ha en riktigt härlig 3e advent!