måndag 12 december 2016

Magisk soluppgång

Det blir nog inte vackrare än såhär - en vintermorgon i december i Sverige!


Det är en alldeles klar morgon och det har snöat hela helgen. Lite kyligt är det och det osar värme från hästens rygg. 

När jag gick ut på morgonen kunde jag inte låta bli att ta med kameran. Världen var alldeles magisk.
Jag såg någon kommentar på Facebook för ett tag sedan om att någon inte hade tagit några bilder från en period. Dom skrev att dom valde att leva mera i nuet än att ta bilder.
För mig är det tvärtom. Jag ser världen i bilder hela tiden och när jag upplever något alldeles magiskt så måste jag bara ta en bild. För mig blir det som en förstärkning av synen - och så kan jag återkomma till bilden och minnas stunden flera gånger. För mig blir minnen blir lite suddiga med åren, men med en bild förstärks det.

Visst förstår jag att man missar nuet om man inte njuter och tar in det, men man kan göra både och.
Jag njöt för fulla muggar nu på morgonen medan jag gick ut och matade hästarna samtidigt som jag upplevde soluppgången ..... och tog bild av den.

Dessa bilder kommer jag att besöka igen!
Vackrare än såhär blir det inte en morgon i December i Sverige.


Snön blir alldeles rosa/orange när solen stiger upp.


Dimman ligger strax över snön och bildar ett täcke över fälten.




Solen hade stigit upp och för att få den där vackra silhuettbilden fick jag lägga mig ned i snön för att ta bilden. Jag hade tagit på mig ordentligt med kläder så det var inga problem. Här på landet går man inte runt och är snygg - här är man praktiskt och varm.


Det var många minusgrader nu på morgonen, men hästen är varm. Kolla hur värmen från hästen får solen att lysa! Detta är min häst Diva som är en American Paint horse. Hon är en alldeles underbar individ och enligt mig och min dotter som också haft henne är hon den bästa uteritt hästen. När man rider henne får man en slags koppling och kommunikation. Hon är alldeles speciell.

När hon ser mig gnäggar hon oavsett var hon är i hagen och hon har ingen förståelse för att jag tänker rida någon annan häst. I så fall får jag även ta in henne och ge henne mat. Något måste man ju få igen för att gnägga.


Hästarna matas ut på olika ställen i hagen allt beroende på väder och vind. Nu om vintern är solen en viktig faktor. Hästarna älskar att stå och värma sig i solen.



Allt blir så vackert när solen skiner och snön ligger kvar på grenar, träden och taken.


Tidigt på morgonen under blå timmen lämnade jag kaffekoppen vid frukosten och tog några bilder.
Det blir knappast vackrare än såhär hos oss i December:



Såhär tidigt på morgonen får man både med sig soluppgången och jul-belysningen. Ett vackert samspel.


Sitter nu under lunchen och lägger in bilderna här på bloggen och upplever morgonen en gång till.
Det är även vackert nu när jag tittar ut, men morgonen var mera magisk. Det är något speciellt med soluppgångar.


Önskar er alla en härlig dag!


Själv tog jag ledigt en timme mitt på dagen innan solen gick ned för att hinna med en ridtur. Dagarna är så korta att man för omstrukturera sin arbetstid så man hinner leva innemellan.


Må bäst!