tisdag 22 september 2020

Kransar av vass

 Jag kramphåller mig fast i känslan av sommar. Ja, jag vet att det är höst, men med strålande sol och 20 grader så känns det som sensommar och jag njuter. Ville liksom inte gå in när solen gick ned, men när dom ropade att middagen var klar så fick jag väl hasa mig in.


Hade tagit in dynorna till utesoffan, men idag hämtade jag dom mörka dynorna som vi brukar ha under höst och vinter. Det är mysigt att sitta ute i solskenet. Här med thaihunden Patrick som aldrig lämnar min sida.


Även dynorna i solstolarna har jag hämtat ut igen. Idag blev det både fika och lunch här.


Fuskpälspläden och pälskuddarna är hur mysiga som helst och kommer från Artwood. Dom andra vita avlånga kuddarna är från HM Home.


Det är inte så många dagar kvar där det är 20 grader varmt och en stor sol, så jag tänker njuta så länge jag kan. I morgon tänker jag nog bara jobba halvdag. Jag vill nog fixa i trädgården resten av dagen. Kanske ta en ridtur .... det var längesedan.


Idag stängde jag datorn lite tidigare än jag normalt gör bara för att njuta av dagens solstrålar.
Jag plockade vass som växer mellan ridbanan och åkern och gjorde kransar.
Det är så mysigt och rogivande med skön musik, solsken och pyssel.


Jag har köpt kransar av halm från Blomsterland så det är bara att sticka in vassen i halmen. Väldigt lätt att göra själv och som sagt - väldigt rogivande.


Det gick av bara farten så jag hann göra 4 stycken på seneftermiddagen. Det blev 2 små och 2 stora.
Dom små hade jag tänk hänga på ytterdörren, men när jag hängde upp dom här i växthuset inser jag att det är en rätt så vacker väggdekoration.



Vass är vackert!


Jag gjorde en liknande krans förra året som jag hade över öppna spisen i vintras.
När mellandottern flyttade till Uppsala fick hon den som väggdekoration i sitt rum med svarta väggar. Jag tyckte det blev riktigt snyggt där.


Det får nog bli någon över öppna spisen lite senare i höst, men först får dom hänga i växthuset som dekoration. Nu har jag ju gjort lite väl många, så vem vet om jag inte tar med mig en krans nästa gång jag blir bjuden på middag. Fast det är svårt med dekorationer. Det är ju så personligt. Det jag tycker är fint kanske inte någon annan uppskattar. Då är det kanske bättre att ta med en flaska vin eller en vacker bukett.

Jag gillar iallafall mina vasskransar.


Det var dagens pysseltips från mig.
Hoppas du också njuter av sensommarkänslan med sol och värme.


Må bäst!