onsdag 13 december 2017

Välkomnande vinterentré

Tänka sig - vi fick lite snö igår. 
Åh, vad man hoppas det ligger kvar och ger oss en riktig vit jul!


Då vi har vår solnedgångsveranda under tak bredvid entrén har vi alltid kuddar och täcken ute så att man kan ta sig en fika eller ett glas glüwine på vintern.
På sommaren har vi ljusa och ofta blåvita kuddar här ute. 
Nu på vintern är det mera jordnära toner och lite mera vintrigt. Många tjocka plädar finns här för att gosa in sig i.


Det nya tillskottet i kuddhavet är denna hjortkudden från Åhléns för kr 199,- med innerkudde.
Jag tyckte den var så ståtlig och vacker och tänkte den skulle passa perfekt här ute vid entrén.
Kökssoffan är en gammal antik sak som vi tidigare hade som just kökssoffa. Nu får den stå här ute och bara vara dekorativ. Parytterdörrarna från Schöns snickeri är också väldig vackra och bidrar till den välkomnande känslan.


Även i sängen som står ute på verandan har hjortkudden fått plats tillsammans med fårskinnskuddar och kuddar i linne.


Jag tycker det är välkomnande att inreda ute även om man inte sitter här lika ofta som vi gör om sommaren. Jag har sagt det förr och säger det igen; "skaffa en veranda under tak" om ni har möjlighet. Det är både skönt om sommaren och om vintern. Här kan man ha kuddar ute året om och nyttja uteplatsen. 




Nu är vi tacksamma över snön som gör världen runt oss så ljus och fin.
Extra tacksam skulle jag vara om vi fick några sköna solstrålar som värmer och som gör världen ännu vackrare. Vi har infravärme och massor med plädar, men en värmande solstråle skulle varit grädden på tårtan.

 

Någon Lucia har vi inte nu när ungarna har blivit stora och en liten fika här på verandan får vara mitt Luciafirande.


När vi inte sitter här ligger hunden Russin här i ute sängen och har koll på gården. Hon har en otrolig tjock vinterpäls och man skulle inte tro att det var en hund från Thailand. Våra andra två Thaihundar har mycket kortare päls och tycker inte alls om att vara ute någon lägre tid när temperaturen ligger på minus. Russin däremot är ute flera timmar i sträck. Här har hon full koll på gården och grinden.
Hon har tagit på sig uppgiften att vara vår vakthund tillika ylande ringklocka när någon kommer.


Hästarna verkar inte bry sig särskilt om snön bara dom får massor med mat. Jag vet att dom inte gillar att gå i massor med snö så i morse plogade jag en drös med vägar i hagen.
Jag tycker det är otroligt roligt att ploga med fyrhjulingen så det blir lite extra plogning bara för att.
Jag tänker att det även är bra att ploga när och om det smälter så att det inte blir så kladdigt senare.


Njuter av ljuset från snön och önskar er en riktig trevlig Lucia!


Må bäst!