måndag 16 juli 2018

Middag i växthuset

Ännu en sommardag till ända som avslutas med en trevlig middag i växthuset!


Det dukas upp enkelt för en god fisksoppa; rottingunderlägg, soppskålar, glas och träbräda för brödet. För att göra det lite extra lyxigt blir det linneservett dekorerad med ett rep och myntablomma.


Det är mysigt att duka upp i växthuset. Sent på kvällen lyser solen fortfarande upp fälten runtomkring. Själva växthuset står i skugga om kvällen och just nu är jag himla glad för det när gradstocken står på 31 grader.


Det är mysigt här inne och det känns lite extra att få duka upp i växthuset.
Bordet är ett betongbord från Livingstory som tyvärr blev tvungen att lägga ned sin verksamhet. Motsvarande finns hos Artwood och kostar ca 11.900,-.


Rottingstolarna är från Plantagen, men det är ju några år sedan vi köpte dom så jag är tveksam om dom finns kvar. Kuddar och filtar är köpta hos HM Home och IKEA.
Här i växthuset går färgskalan i svart, vitt och grått. Kanske inte så kreativt, men jag gillar det.


Maten är serverad och under bordet ligger det alltid en hund och väntar på att vi skall bli färdiga så att det kanske vankas rester.


Skål för livet! 
Det är mysigt att sitta och prata om vad som skett under dagen; livet, erfarenheter, funderingar!


Om våren och på hösten är det ganska skönt att sitta inne i växthuset på dagtid men nu när det är över 30 grader i skuggan och solen gassar in genom fönstren är det galet varmt här inne.
Det är kvällarna som gäller här!

Tog ändå en bild från växthuset på dagtid!
Hängmattorna utanför är skönare att tillbringa tid i just nu.


Har dekorerat lyktan med snäckor och stenar från platser vi besökt.


Någon tanke på att ha riktiga blockljus i lyktan är bara att glömma så länge den står i gassande sol. Dom smälter bort i denna värmen. Det får bli teljus i glas istället.


Snäcksanden är från Revelsøya nära Lofoten i Nord-Norge, dom stora snäckorna är från Koh Lanta i Thailand och dom unika stenarna är från Koh Ngai i Thailand.
Jag gillar alla dessa minnen som jag plockat på mig och som är en del av mig.
När jag tittar i lyktan väller mysiga minnen in.


I växthuset finns två ingångar och vi har intrett det främst med tanke på det sociala livet.
På ena sidan finns matbordet och på andra sidan finns planteringslådan  och betongfåtöljerna.


Planteringsdelen är inte så stor, men det måste ju finnas något i ett växthus. Här har vi planterat persikoträdet som ger supergoda persikor samt kryddor, paprika, chili och tomat. Tyvärr har vi haft besök av en råtta här inne så både paprikan och chilin blev uppätna. Hoppas  det sved rejält när råttan åt chilin och att den blev avskräckt för att dinera här mera. 


När man sitter i fåtöljerna ser man ut över resten av växthuset mot hagen, huset och poolen!


Dagar som detta är jag glad för att vi har pool. Det blir små projekt i trädgården och dopp i poolen med jämna mellanrum.

Jag inser att torkan är enorm, björkarna är redan gula, gräset växer inte, betet är snart slut och någon större skörd lär det inte bli. Det är kris för bönderna och små skogsbränder härjar runtom i vårt långa och numera torra land. Det känns lite oroande, men tyvärr är det inget jag kan göra åt saken och får därför bara njuta av att solen skiner och poolen svalkar!


Önskar er en riktig härlig sommar!

Må bäst!