söndag 24 november 2019

Söndagsmiddag; Vegansk Coq au vin

Söndagsmiddag; en bortglömd skatt i vår familj.
Jo, vi äter alltid middag på söndagar, men den är inte alltid välgjord och har tagit tid som förr i tiden.
Idag blev det dock en riktig söndagsmiddag; vegansk coq au vin.


Jag älskar mustiga grytor och det gäller att tänka om när man är vegan. 
Det gäller att hitta alternativa ingredienser till kött och grädde. 



Vi tog ett klassiskt coq au vin recept och ersatte kycklingen med Hälsans köks kycklingfilé och baconet ersatte vi med alspånsrökt tofu. 
Så gott - så likt! Grönsakerna och vinet bidrar ju verkligen till smaken.
Det var otroligt gott ... och tupparna på gården kommer inte bli någon gryta i framtiden.


Dom får skutta fritt här på gården och må bra.


Vi mår också bra även om det är mörka dagar utan något solsken.
Lyckan är ändå att ha familjen samlad.
Att ungarna har blivit riktigt duktiga kockar är inte helt fel.


Tänk att man nu bara behöver duka på och av och slippa göra mat. Fantastisk om du frågar mig.


Jag är nöjd bara jag får duka.


Idag blev det bruna tallrikar för maten och vin i glas av kokosnötsträ.
Vattnet serverades i små flaskor som jag har tagit med mig från Thailand.
Underlagen är av rullade bananblad.
Vi blandar hejvilt med saker från hela världen.
Tallrikarna köpte jag på en lokal loppis här i närheten. Dom är från Höganäs och är favoriter.
Jag tycker det är kul att tänka på att andra människor har ätit från tallrikarna och förhoppningsvis haft många härliga samtal. Tänk om tallrikarna kunde berätta sin historia. 


Det har varit en riktig grå november och i helgen har jag ljuspyntat rejält på gården.
Vackrast tycker jag växthuset Spira från Bossons är med sina ljusslingor runtom.
Det blir som ett smycke i trädgården.


Vissa av hästarna ser ut som träsktroll. 
Det är dessa hästar som Håkan rider.
Han var inte sådär jättenöjd när han tog in dom.


Luna som är det värsta träsktrollen fick duschas för att få bort lerkockorna i manen.
Jag fattar inte varför dom vill rulla sig i kall lera nu när det är så kladdigt och lite rått ute. Då blir dom ju ännu kallare och pälsen kan inte resa sig. Lustiga djur .... och lite dumma.

Ibland skrattar jag när jag läser kommentarer på hästbilder och någon skriver "så mycket kunskap" eller "klokhet". Min definition av kunskap och klokhet ligger inte i att rulla sig i lera om vintern och skita i sitt eget dricksvatten. Men det är min uppfattning. I övrigt älskar jag hästar och tycker dom är underbara individer med mycket kärlek och en häftig energi som griper tag i en.
Men klok .... näh!


Hoppas ni också haft en bra helg trots det tråkiga vädret.
Har spanat på vädret framöver och till nästa helg lovas det sol.
Hoppas det blir så. Det behöver vi nog alla.



Tills dess får vi njuta av belysningen i mörkret.

Må bäst!