fredag 5 juli 2013

Hängmatta och semester

Att ligga i hängmattan är väl definitionen på semester och sommar?

Jag saknade just det på gården - det fanns inge optimala träd att hänga den emellan. Inspirerad av Thailands trekantshängmatteställningar på stranden byggde vi denna:


Det blir inte bättre än såhär!
Igår fyllde jag år och typiskt mig så köpte jag dessa hängmattor som födelsesdagspresent till mig och hela familjen. Bara 990 kronor från 
Det tog bara 3 dagar från beställning tills dom kom med posten. Och precis den kvaliten jag hade hoppats på. Brazilianska hängmattor.
Underbara att ligga i!


En bok - en hängmatta - en pool!
Välkommen - optimala sommar!


Enkel konstruktion - stabil och snygg!
En pelare 90x90, två reglar 45x45.
Voilá - en hängmatteställning!
Helt ärlig - en billigare och snyggare loungehörna finns knappast!



Nu är bara frågan?
Skall jag ta den till höger eller den till vänster?
Igår sov jag middag i hängmattan - riktigt skönt. Det får bli en sommarvana!


Önskar er alla en härlig semester. 
Vår semester började bra - igår blev jag firad med både presenter och tårta.
Supergoda tårtan som ungarna gjorde - mums - det finns en bit kvar i kylskåpet till förmiddagsfikat som skall njutas i hängmattan! Vänster eller höger - det är frågan?


Må bäst och lev livet!



19 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen!! og gratulerer med utrolig fine hengekøyer :) Ser ut som et perfekt sted å nyte varme feriedager !

    SvaraRadera
  2. Hjärtligt Grattis Heidi på födelsedagen!

    Ser jätteskönt ut med hängmattorna, snygga modeller också! :-)

    Kram

    Marit

    SvaraRadera
  3. Grattis i efterskott! Hörde att maken grattade på FB :-)

    Verkar som ett lagom jobbigt problem över sommaren, vänster eller höger hängmatta! Kanonsnygga för övrigt.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Grattis grattis ! Vilken bra ide , vi har en hängmatta i skogskanten där de lämpliga träden finns men så mycket mysigare att ha på pooldäcket. Den får nog copas .Inget slår en brasiliansk hängmatta! Vi köpte en när vi var där , en sån där som passar svenskt klimat så man ser ut som en kassler om man lyckas somna i den :-)))
    Kram Bittan

    SvaraRadera
  5. Instämmer i hyllningarna! Grattis!
    Vilka otrolig snygga hängmattor. Ser sköna ut för både unga och gamla. Ska genast kolla in sidan för beställning.

    Tack snälla rara för alla fina tips du delar med dig!!!!

    Kram
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar tipsen.

      Jag gillar hängmattorna starkt - har hunnit sova många timmar i den redan!

      Ha en fortsatt skön sommar!

      Heidi

      Radera
  6. Gratulerer med overstått bursdag! Håper du får fine dagar i hengekøya, takkar for tips om brasiliansk hengekøye, må kanskje prøvast! Smart løysing for oppheng når ein ikkje har tre i rett avstand! Sommarhelsing frå Mariann i Nordfjord bada i sommarsol!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blei en bra lösning - og så syns jeg det blei veldig fint.

      Ha en fortsatt fin sommer!

      Heidi

      Radera
  7. Har tittat igenom blogget om köksrenoveringen och undrar om du kan berätta hur ni gjorde köksbänkarna. Vad gjorde ni efter ni betsat med Black Walnut (är det Zar ni använt?)Använde ni olja? De är så jättefina!!!

    Tack på förhand och ha en underbar sommardag.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Annika - det var Zar Black Walnut som vi använde på köksbänkarna. Sedan oljade vi dom. Vi oljar dom lite nu och då för att hålla dom fräscha.

      Ha en underbar sommar du med!

      Heidi

      Radera
  8. Så fantastiskt fint ni har - jag är verkligen imponerad! Jag undrar vad ni har för färg och kulör på fasaden? Ser så himla fint ut!

    Mvh
    Therese Rydström

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Therese!

      På fasaden och även alla listverk inomhus samt kök är målad i NCS S0502Y. Fönster levereras oftas i denna kulören också, så då slipper man ha olika vitfärger på huset. NCS S0502Y är som en standardfärg när det gäller brutet vitt.

      Vi är jättenöjda.

      Lycka till med ditt färgval!

      Ha en underbar sommar
      Heidi

      Radera
  9. Tack för trevliga kommentarer! Trevligt att höra ifrån er alla!

    Må bäst och njut av sommaren!

    Själv har jag hunnit sova många timmar i hängmattorna. Dom är guld!

    Heidi

    SvaraRadera
  10. Hur härligt såg inte det där ut!!! :) Smart och snygg lösning!
    Kan tänka mig att NewEngland hus slår i Norge, speciellt i de fina kustorterna kanske?
    Jag är också lite galen i New Englandhus, och vi har ritat och byggt vårt drömhus i just den stilen. Än är inte allt klart men, men... det kommer :)
    /Maria

    SvaraRadera
  11. Helt galet vad fint ni har det!

    Din blogg har givit mig och min sambo mycket

    inspiration till vårt

    byggprojekt. Du är såå duktig!

    Hängmatta står på önskelistan nu!

    Må gott!

    /Jennie

    SvaraRadera
  12. Heeej!

    Älskar ditt golv (Berg&Berg Dalarna XXL)Men hur nöjd är du med det såhär i efterhand? Är på jakt efter ett mörkt ekgolv i plank, men de flesta är så dyra, detta verkar väldigt prisvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christopher!

      Ja, det är en klart relevant fråga. Precis när vi flyttade in och det var lera överallt och hundarna trampade in med leriga fötter och allt syntes, så tänkte jag tanken om vi valde rätt. Inget fel med golvet, men grå lera syntes så mycket på mörkt golv. Nu två år senare när vi både har gräsmatta, grusgångar och ingen lera utanför är jag jättenöjd och glad för det mörka golvet. Jag vet att man skall underhålla med olja sisådär en gång per år, men det har vi inte gjort. Tänker att det skall vi nog göra i sommar även om jag inte tycker det ser särkilt slitet ut. Det viktiga är nog att man rengör med riktig fet såpa och inte så varmt vatten så att man löpande ger lite fuktighet åt golvet. Vi använder raps-såpa. En svaghet med mörkt golv är att repor på djupet syns mera då golvet egentligen bara är betsad. Fast med en liten pensel och bets i samma färg, så har man löst problemet. Fördelen är att golvet är hårt och det inte blir så mycket repor. Vi har 3 hundar och inga repor från klorna, däremot har vissa möbler repat (viktigt att ha tossar under).
      En annan fråga är oljad eller lackad. Nu har jag bara erfarenhet med oljad då jag valde det pga av känslan. Tycker det känns bättre att gå på oljad golv. Fast jag kan tänka mig att lackade golv är mera underhållsfria även om repor i lack inte är att leka med. Man behöver inte underhållsolja. Å andra sidan har vi även detta golv i sadelkammaren där vi går in med grova leriga kängor. Golvet är nästan aldrig tvättad, men när vi tvättar det ser det som nytt ut. Snacka om att hålla sig snygg i extrema situationer.
      Så svar på din fråga är att Berg & Berg Dalarna XXL är ett mycket bra golv som vi är nöjda med såhär i efterhand. Hade valt det igen.
      Den stora frågan tycker jag är Oljad eller Lackad golv?
      Lycka till med ditt val!

      Bästa hälsningar och glad sommar
      Heidi

      Radera
  13. Hej Heidi, du är så otroligt duktig. Sååå fin gård ni har. Det är så roligt att läsa och inspireras av alla fina bilder :).

    Ps är det inte dags för ett nytt inlägg?

    SvaraRadera
  14. Ser helt underbart ut! Precis sådana hängmattor sålde jag i min förra butik :-) Vet hur underbara och fina de är.Har varit inne och kikat på din blogg många gånger, ni är så otroligt duktiga och vilket paradis ni skapat!Allt ser fantastiskt ut :-)
    Soliga hälsningar från Paris!
    Magdalena
    www.mmphotoart.com

    SvaraRadera