tisdag 7 februari 2017

Attefallshus - när arkitekten själv får välja!

När jag själv tänkte på att bygga ett Attefallshus ritade jag ett som skulle passa ett klassiskt hus - gärna ett New England hus. Nedan presenterar jag det nya tillskottet i Attefallsfamiljen och som lite lätt narcissistisk har jag kallat det för "Heidi" 😀


Det är ett tag sedan jag ritade detta Attefallshus som jag personligen tycker är väldigt vackert. Det är ritat för att passa till vår egna gård, men passar även klassiska hus och New England hus.
Jag kände att det var dags att presentera en ny medlem i Attefallshus familjen.

Precis som alla andra av mina Attefallshus kan man välja precis vilken fasadkulör man önskar. 
Det vackraste är ju om komplementhuset har samma färg och takbeklädnad som huvudhuset.

Här några förslag:








Attefallshuset "Heidi" har en byggyta på 25 kvadratmeter och en nockhöjd på 4 meter.

Arkitekt- och konstruktionsritningar inkl V/A ritningar, U-värdesberäkning och brandsäkerhetsdokument kostar kr 5.900,- inkl moms.
Önskar du göra mindre ändringar såsom flytt av fönster, spegelvändning m.m kostar det kr 3.000,- extra. Huset är ritat på plintgrund.

Mer information hittar du på min HEMSIDA

Attefallshuset Heidi är tillgänglighetsanpassad och har gott om plats med förvaring.
Det finns plats med en liten tvättmaskin i badrummet, köket är litet men fullutrustad, två stora garderober får plats i huvudrummet där man också kan ha en bäddsoffa.

Planlösningen på nedre plan:


På loftet som har en nockhöjd på 1,07 cm kan man få plats med en dubbelsäng.


Attefallshuset "Heidi" är bygglovsfritt enligt Attefallshusreglerna, men mitt tips är att kolla med din kommun om man får bygga Attefallshus. Reglerna kan variera från kommun till kommun och för olika områden. I vissa kommuner behöver man inte kontrollansvarig medan andra kommuner kräver detta. I vissa kommuner får man bygga ett Attefallshus, men inte ha inlagd vatten och avlopp. 
Attefallhuset "Heidi" med en byggyta på 25 kvadratmeter kan räknas som komplementboende och har både badrum och kök.


På Youtube finns en walk-through film som ger en bättre helhetskänsla över huset:




Då detta Attefallshus har en frontespis vid huvudrummet upplevs rummet större och mer rymligt.
Det är full nockhöjd i taket där maxhöjden är 3,4 m.





I köket har jag planerat för ett bänkkylskåp bredvid spisen.
När det gäller uppvärmning av huset tänker jag mig en luftvärmepump.
Varmvattenberedaren kan både placeras över toalettstolen eller över tvättmaskinen i badrummet.


Badrummet är inte stort, men det är ändå tillgänglighetsanpassad. Här finns plats med tvättmaskin, dusch, toalett och ett litet handfat. Över tvättmaskinen kan man antingen välja att ha varmvattenberedaren eller förvaring. Varmvattenberedaren kan även placeras över toalettstolen vilket jag föreslår i ritningarna. Man kan aldrig få för mycket förvaring och man skall ta hand om dom förvaringsmöjligheter man kan.




Hoppas ni gillar senaste tillskottet i Attefallshusfamiljen.
Hade jag valt ett Attefallshus till en klassiskt hus med sadeltak är det helt klart detta jag hade valt. 

Framsidan på det bygglovsfria Attefallshuset Heidi:



Baksidan:



Jag visade bilder med panel inne i hela huset. Beroende på val av material får huset olikt uttryck.
Skulle man önska att måla en mörkare färg på gips så ser insidan såhär ut:


Hoppas du gillar Attefallshuset "Heidi" som är min egna favorit!


Beställning av arkitekt- och konstruktionsritningar görs längs ned på hemsidan under fliken Attefallshus. Länk till ATTEFALLSHUSEN som du kan köpa ritningar till.

Nu kommer det inte att ritas fler Attefallshus på ett bra tag.

Mina dagar fylls upp med stora projekt där jag ritar villor för kund. Just nu håller jag på med en hel hästgård som skall byggas i Vallentuna.
Första förslaget ser såhär ut. Återkommer när hus, stall och ridhus börjar bli klart.


Utanför fönstret på kontoret lyser solen och det känns riktigt bra efter veckor med moln.
Det var en härlig stund när jag körde ut med fyrhjulingen för att mata hästarna på morgonen:


Må så gott så hörs vi snart igen!