torsdag 9 februari 2017

Under the porch - drömmer om sommaren

Åh, vad man blir sugen att sätta sig ute och fika nu när solen skiner. Tyvärr blåste det från ost så mysighetsfaktorn ute under terrasstaket var lågt. Det såg så frestande ut, men väntar på en vindstilla dag när man kan värma sig i solen med en kopp kaffe eller varför inte en glüwine.



Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Alla borde ha en American Porch där man kan ha möbler under tak både vinter och sommar.

Kan väl ärligt säga att vi inte använder uteplatsen lika mycket under vintern som om sommaren, men när solen skiner och det är vindstilla är det riktigt skönt att ta en fika under pläden. 
Sätter man på infravärmen blir det extra skönt.


Alla våra utemöbler i fuskrotting kommer från Plantagen, men tyvärr har dom slutat med denna serie. Jag förstår inte varför då dom både är snygga, har bra kvalitet och hade ett bra pris.
Tillsvarande finns däremot att köpa från Artwood och Slettvoll.


Trots att det är vackert ute nu om vinter längtar jag till sommaren och grönskan. Jag längtar till tiden när man mer eller mindre är ute hela tiden. Här är lite sommarbilder från "under the porch":


Det är här man tar med sig sin kaffe och frukost och går rakt ut från köket:


Det blir inte så mycket bättre än såhär.

Ett tag stod dom nya läckra betongsofforna från Livingstory här ute innan jag flyttade dom till växthuset:


Här i växthuset ser jag också fram emot att spendera mycket tid i i sommar. Långa middagar med familj och vänner väntar.

Alla betongmöbler i växthuset kommer från Livingstory som avvecklades i höstas. Synd tycker jag då dom hade väldigt fina möbler och utomhusdetaljer för trädgården.
Artwood har dock ett liknande matsalsbord i betong.



Här i sofforna under verandataket tar man sig gärna en tupplur under eftermiddagen. Det härligaste är att det inte gör något om det kommer en regnskur. Här är man säker oavsett väder.


Visst längtar man?


Ett dopp i poolen efter en uteritt är riktigt skönt.
Toppen på livskvalitet.


I sommar har vi bestämt oss för att inte resa någonstans. Vi kommer att vara hemma och bara vara. Vi har över 6 mils ridvägar runtom och planerar därför ta några riktiga långritter. Några med övernattning i tält. Sådana ritter kan jag drömma om att jag vill göra på semestern och då tänker jag ofta att vi skall åka iväg, betala mycket pengar och göra det. Men varför skall man åka iväg när paradiset är här? Jag tycker ju att det är så vackert och trevligt nära där vi bor så nu tänker vi nyttja närområdet till max. Vi har ju även dom bästa hästarna för sådana turer.
 Ibland glömmer man av hur bra man har det. 
Gräset är inte grönare på andra sidan - tvärtom!


Visst skall man leva i nuet och det tycker jag faktiskt jag är rätt så bra på men jag ser ändå otroligt mycket fram emot sommaren. Ser fram emot att plantera, fixa i trädgården, hitta på något planteringsprojekt, snickra lite, gräva mycket, rida och avsluta dagen med ett dopp i det blå.


Vi har terrasstak i flera väderstreck. Blåser det från öster är det bäst att sitta vid den sydvästra terrassen och blåser det från väster är det bäst att sitta vid den sydöstra eller i växthuset där det aldrig blåser oavsett var vinden kommer ifrån.


Här vid entrén är solnedgångsterrassen.


Det är här man får ta sitt solnedgångsvin - och när man glömmer sätta vinet på kylning får isbitarna göra jobbet. Det är kanske en dödssynd att ha is i sitt vita vin, men jag syndar rätt så ofta. 


Javisst längtar man till lite varmare och soligare dagar som man kan spendera på verandan?


Må så gott och dröm så sött.
Även om man lever i nuet får man väl längta lite till sommaren?