fredag 5 maj 2017

Årets varmaste dag hittills och vi njuter!

Äntligen vår!

Både djur och människor njuter på gården.


Årets varmaste dag ..... hittills.
Stor sol och 21 grader. Jag tackar!

Det var bara att njuta. 
Själv valde jag att logga ut tidigt från jobbet. Det är inte så ofta vi har så fina dagar som idag och man har ju längtat hela kalla våren på just dagar som detta.


Gräset har börjat växa, men det är fortfarande inte tillräcklig bra fart på gräset på grund av den kalla våren så vi får fortsätta fodra ut lite till. Igår gick vi ned från att mata ut hästarna två gånger per dag till en gång.
Helst vill ju hästarna ha det nya goda fräscha gräset, men vi märker att dom behöver få fylla upp magen med lite hö innemellan.

Våra hästar går på lösdrift dygnet runt/året om så dom följer verkligen årets och gräsets utveckling. Nu märker vi att dom är trötta på höet. Dom äter det mera för vanans skull än att dom tycker det är gott. Jag förstår dom. Saftigt nytt gräs måste ju vara bättre än torrt gammalt gräs. 



Vi har totalt 8 hästar. Denna lilla herren är äldst med sina 17 år. 
Solo är trots sin ålder en pigg och glad welsch moutain ponny.
Han är faktiskt den som leker mest med dom andra hästarna och han är en riktig finurlig liten kille.
Är glad han finns!


Dom andra hästarna är av rasen American Quarter horse och en American Paint horse.
Vi har både valacker och ston och det fungerar riktigt bra. Jag tror faktiskt det är bäst att blanda ston och valacker. När stona brunstar får valackerna lite mer uppmärksamhet och det verkar dom för det mesta uppskatta. Ibland kan nog stoet vara lite för intresserad och följa efter den stackars valacken, men lite extra uppmärksamhet har inget dött av. 
Det är en riktig fin flock med bra harmoni.
Jag tror det bidrar att vi har en riktig stor hage så hästarna går inte på varandra. Dom är oftast samlade i flocken, men kan också vara två och två om dom skulle önska.
Dom rör sig mycket i hagen under dagen. 
Vi behöver ingen skrittmaskin. Det sköter dom själva.

Ett sätt för att få dom att röra sig mycket är att vi matar dom i många olika högar med hö på olika ställen - gärna långt ifrån varandra och långt ifrån vattnet som finns i lösdriften / ligghallen.
Hästarna blir då stimulerade att leta efter maten och röra sig mycket.
Detta är muskulösa stäppdjur som verkligen behöver röra sig mycket för att må bra. 
En liten ridtur på en timme räcker inte.

Skulle önska fler hade sina hästar i större hagar.
Blir ledsen när jag ser dessa stora djur stå i små torra inhägnader där dom nästan inte kan springa och inte har några kompisar. Det är som om människan har glömt att hästar är ett stort flockdjur som behöver närhet och mycket rörelse.



Efter att ha planterat lite, slappat i hängmattan och njutit av ett glas vin i solnedgången tog jag med mig kameran ut till hästarna i hagen. Det är så mysigt att vara med dom.
Medan jag fotograferar är dom och nosar mig i huvudet och tycker det är spännande att jag är där.
Särskilt spännande är det när jag lägger mig ned i gräset för att inte få solen rakt i linsen.



Visst kan man bara älska solnedgångar?

Personligen tycker jag att det är den bästa tiden på dagen - både vacker och lugn.


Här på kullen finns dagens sista solstrålar och man märker att hästarna är riktiga soldyrkare.
Här är dom alltid vid solnedgång.
Det är som om dom vill suga in dom sista strålarna innan det blir mörkt - precis som vi människor också vill.





Thaihunden Patrick hade missat att jag gick ut till hästarna.
Överlycklig blev han när han insåg att sin favoritmänniska var ute i hagen.
Ja, det är jag som är hans favvomänniska. Han är ju mig nästan 24 timmar om dygnet och blir nästan helt förtvivlad om jag åker iväg någon timme. Nu är ju inte detta något större problem då jag har mitt kontor hemma och oftast är hemma.

Patrick är en fantastisk hund som jag är så glad för att vi adopterade från Lanta Animal Welfare i Thailand.
Vi mötte honom på Lanta Animal Welfare när vi var på besök där i januari 2015. I maj samma år fick jag en fråga från Lanta Animal Welfare om vi kunde ta hand om Patrick. Dom hade märkt att vi fick väldig bra kontakt när vi var där och han trivdes verkligen inte i hundgård. Han blev svår att ha att göra med.
Jag visste att det var en fantastisk hund så även om vi hade två thaihundar redan sa jag att han kunde komma till oss. I augusti 2015 hämtade jag honom på Arlanda.
Det har jag inte ångrat en sekund över.
Klicka HÄR om du vill läsa mer om hans historia.

Är otrolig glad för att vi sa att han kunde bo hos oss.
Vissa djur är bara helt unika - Patrick är en sådan individ.
Vi kallar honom för "lillebror" - han är som en liten människa.
Helt unik!


Medan jag var och valsade runt med kameran i hagen valde Håkan att träna på ridbanan.
Här rider han på Fjolle som faktiskt kom till oss på dagen för precis 4 år sedan.
Två favoriter i en bild.



Spin och slidstop som är två av reiningens hörnstenar tränades det på idag.
Reining är westernridningens fartfyllda dressyrgren.
Håkan tränar och tävlar i reining.  Så mycket tävling blir det inte, men han tränar ca 2 hästar per dag. På helgerna blir det kanske 4 eller 5. Snacka om att vara hästbiten.
Själv rider jag mest i skog och mark.
Jag tycker det är sjukt tråkigt att träna.

Kombinationen för hästarna är rätt bra. 
Håkan tränar dom på ridbanan - jag och tjejerna  rider mest ut.


Medan Håkan tränar jagar Patrick möss.
Här fick han tag i en stackare.

Vet inte om det är ovanligt, men vi har nästan inga möss på gården. 
Våra hundar är riktigt duktiga mus-jägare. Dom ligger och vakar som katter i diken och stenrös där möss och andra gnagare finns. Känns lite brutalt, men på något sätt är jag tacksam för det. Möss och råttor kan göra rätt så stora skador på hus och stall om det blir för många av dom.


Vilken dag!
Vilket slut!


Hoppas ni också har njutit av dagen.

Får man hoppas
på en skön morgondag också?

Trevlig helg och må bäst!