torsdag 4 maj 2017

Attefallshuset under uppbyggnad

Attefallshuset "Heidi" är under uppbyggnad och nu ser man verkligen att det börjar likna ett hus.
Med sina 25 kvm byggyta och 4 meter i nockhöjd är det inte stort, men här kommer det att finnas allt som krävs för ett riktigt hus så att man egentligen skulle kunna bo där året om.

Vi kommer använda huset som gästhus på gården.


Utsidans panel är påspikat. Här är en 3D bild från mitt arkitektprogram Chief Architect över hur huset skall se ut när det är klart.


Jag har ritat många Attefallshus som jag säljer ritningar till. 
Jag har själv valt att bygga Attefallshuset "Heidi".
Dom andra Attefallshuset hittar du på mitt företags hemsidan om du är intresserad.
Klicka HÄR för att komma till Attefallshusen på Dreams & Coffees hemsida.


Det är otroligt roligt att ha valt att själv skaffa sig ett Attefallshus.
Dom känns ju lite som mina bebisar.
När jag hade ritat så många hus och sålt så många ritningar till privatpersoner runtom i Sverige kändes det faktiskt så att jag själv ville ha ett.
Vi som bor på landet skulle kunna bygga ett större och högre hus, men då jag säljer ritningar önskar jag bygga och visa er här på bloggen hur ett hus kan se ut och användas.
Jag vill dela med mig av mina erfarenheter på bygget och användningen av huset.

Nu bygger vi ju inte själva utan har låtit Sandberg Såg och Hyvleri i Piteå bygga det i sin inomhushall för att sedan transportera huset helt nyckelfärdigt ned till oss här i Enköping.

Jag har under dom senaste veckorna fått bilder av husets utveckling och vi har haft telefonkontakt om det har varit något som behöver lösas. Med ny teknik kan man ju faktiskt samarbeta riktigt bra på distans.


Nedan visar jag förra veckans bilder.

Rörmokaren och elektrikern har varit på plats. Insidan börjar ta form.


Jag har valt att ha kvistfri träpanel på både vägg och tak på insidan.
Såhär skall det se ut när det är klart.
Vi tänker inreda med en bäddsoffa så att man både kan ha det som umgängesrum och sovrum.


Det jag spanar efter nu är ett soffbord med höj och sänkbart underrede så att man kan ha det som matbord om det skulle önskas. 

Detta soffbord från RUM21 för kr 4.490,- har jag hittat
Det kan kanske vara något? 80 cm i diameter är en bra storlek.


Detta bord från Artwood har en diameter på 76 cm och är också höj- och sänkbart. 
Pris ute i affär 9.300,-


Det tål att tänkas på.

Delvis under sovloftet skall köket stå. Spotlights i taket är monterad och klart.
Elen är förberett för både fläkt, ugn, uttag och mikrovågsugn.

Vatten och avlopp är också förberett.


Såhär kommer köket se ut när det är klart.


Jag har beställt köksinredning, luckor och bänkskiva från IKEA och bett om hemleverans till  Sandberg Såg och Hyvleri som både bygger huset och monterar kök och badrum så att det blir helt nyckelfärdigt när det levereras med lastbil från Piteå till tomten här i Enköping.

Köksluckorna som jag valt på IKEA heter Sävedal.
Jag tror det kommer passa perfekt till Attefallshuset. Klassiskt men ändå enkelt.


Badrummet börjar också ta form. Lutningen mot golvbrunnen är korrekt.


I mitt arkitektprogram kommer badrummet att se såhär ut.


Jag har valt vita våtrumsskivor som ser ut som kakelplattor. Våtrumsskivorna kommer från Fibo.
Kolla på deras hemsida för alla olika val. Det finns i olika färger, strukturer och storlekar på fräsningen som gör att det upplevs som kakelplattor.
Det är billigare och snabbare att montera än kakelplattor.

Även i badrummet har jag valt IKEA som leverantör till handfatet och spegelskåp.
Detta lilla skåp heter HEMNES och passar perfekt till det lilla badrummet som trots sin storlek är tillgänglighetsanpassad.


För att få så mycket förvaring som möjligt på en liten yta har jag valt tillhörande spegelskåp. Också detta kommer från HEMNES serien.



Rörmokaren och elektrikern har gjort sitt jobb. Nu skall det spacklas, primas och läggas våtrumsgolv och våtrumsskivor på väggarna.

Här är vattenfördelarskåpet som kommer stå bakom tvättmaskinen.
Bredvid kommer toalettstolen att stå.


Det är rätt mycket jobb med att bygga ett helt Attefallshus även om huset är väldigt litet. Alla funktioner som finns i ett stor hus skall ingå. Uppbyggnad av stomme, isolering, göra badrummet tät och funktionsdugligt, el, avlopp, vatten, installera kök, badrum, lägga golv, spika panel på väggar och tak. Måla. Installera fönster och dörrar, såga och spika lister och andra detaljer.

Det tar tid, men huset är på god väg att bli klart.

Jag är glad att det är Sandberg Såg och Hyvleri som levererar det nyckelfärdigt. Duktiga och seriösa hantverkare som vet vad dom sysslar med och som är noga med att det skall bli bra.

Hade vi själva valt att bygga det skulle det ta hela semestern i anspråk och vem vet om vi hade blivit klara. Jag känner att när det är dax för semester, så vill jag ha lite ledigt. Det kommer ändå bli en hel del jobb med Attefallshuset. Trätrall skall spikas, Tak skall läggas då det är svårt att leverera huset med färdiga takpannor. Är rädd för att dom kan flyga av i transporten. 

Allt underarbete på taket skall förberedas av Sandberg Såg, men själva takpanneläggningen får vi göra själva. Benders Carisma Granit skall vi ha som takbeklädnad på Attefallshuset, precis som på alla andra tak på gården. Jag vill att det skall vara enhetligt.

Jag vill planera och göra det fint utanför huset. Just nu är det hårdgjord yta och jag vill att det skall vara vackert runtom. Lite plantering och snickra en trätrall får vi bidra med i sommar.


Det lär dock dröja tills huset levereras. Det beror inte på snickarna utan på Enköpings kommun som skall behandla bygglovsansökan för detta lilla gästhus som så småningom skall stå på gården. 

Normalt krävs endast en bygganmälan för Attefallshus, men i vårt fall blev det lite mer krångligt.

Byråkratins kvarnar skall mala och det går inte fort. Handläggaren på bygglovsavdelningen ringde mig i tisdags och varnade för den långa handläggningstiden då vi har valt att placera gästhuset på den del av gården där det inte finns något bostadshus. 

Det var väldigt schyst att hon ringde och gav oss möjligheten att flytta huset vilket skulle gjort så att man slipper både bygglov eller bygganmälan då vi bor på landet, men nu är det så att vi önskar att placera gästhuset där vi noga har planterat att det skall vara. Det blir bäst för gårdens struktur och för grannarna.

Det är så att när vi köpte tomten för 7 år sedan så var den styckat i 3 fastigheter. Vi köpte alla tre tomter för att bygga en gård. Enligt reglerna spelar det ingen roll att detta är en gård. Reglerna anser att det är 3 fastigheter och även om vi har både stall, ridhus och växthus på den delen där vi vill placera gästhuset så måste vi söka bygglov för gästhuset då det inte finns något huvudhus på fastigheten. Gästhuset på 25 kvadratmeter får bli huvudhuset.

Kommunens samhällsbyggnadsförvaltning skall tillsammans med bygglovsavdelningen ha ett beslutsmöte om det är lämpligt att bygga ett gästhus på tomten och grannar skall höras. Ärendet skall på remiss för lämplighetsbedömning och det tar minst 3 veckor. 
Att höra grannarna tar minst 2 veckor.

Betänk att vi endast har åkrar som grannar. Betänk även att ridhuset som vi fick bygglov för är 48 gånger så stort som gästhuset och drygt dubbelt så högt. Men bara för att det finns vatten, avlopp och möjlighet till att sova där behöver bygglovet behandlas som ett stort huvudhus och stenhårda regler måste följas. Betänk även att om vi placerar huset bredvid huvudhuset så behöver vi varken ansöka om bygglov eller göra en bygganmälan. 
Då är det bara att bygga. 

Huset med samma funktion kommer alltså att finnas på gården oavsett beslut från kommunen. Vi önskar att ha huset bakom stallet då det där redan finns vatten och avlopp så att vi inte skall behöva göra så stora och kostsamma ingrepp på gården. Sedan är det en bra placering som absolut inte stör någon och man blir inte störd. 
I mitt huvud är detta ett så enkelt beslut att det borde lösas med vändande post, men enligt dom regler som vi har i samhället är detta ett stort och omständigt beslut. Anar ni en viss frustration och att jag har ytterst svårt för processer som inte är effektiva?

Men jag andas in och andas ut. Attefallshuset är under uppbyggnad och det kommer att finnas på gården - oavsett beslut. Det är bara att vänta på att kommunen skall administrera det hela. Det kommer att ta ungefär ca 4 månader från jag skickade in handlingarna tills jag får något beslut. 
Jag väntar. Huset skall stå där i många år och en månad eller två kan jag nog klara av att vänta.
Jag har ju en sadelkammare att bädda upp i om ungdomarna skall ha fest igen och vi vuxna får fly fältet. 


I helgen när vi hade 45 ungdomar som festade i huvudhuset fick vi vuxna sova i sadelkammaren. När Attefallshuset finns på plats får vi sova i det och då är det perfekt om det står bakom stallet så att man slipper höra festernas stoj och stök. Fler bilder på Valborgsnatten i sadelkammaren hittar du i ett tidigare inlägg. Klicka HÄR för att komma dit.

Själva njuter vi av våren här på gården.
Jag har redan påbörjat planteringen och förberedelserna för sommarens växter.
I växthuset har jag planterat ett persikoträ.
Hoppas det kommer att trivas där.

Bougainvillean som jag köpte i helgen får stå inne på kvällarna då det är risk för frost.
Med dessa starkt rosa blommor får vi en liten känsla av medelhav just nu.



Önskar er riktigt härliga vårdagar!