söndag 8 november 2020

Överlevnadsbelysning och fixarhelg

Nu har solen gått ned och det är snart dags för att släcka lampan efter en riktig härlig helg!


November levererar verkligen och det är vi tacksamma för efter en ganska regnig oktober.
Vi har fixat ute, krattat och klippt gräset. Bilarna är tvättade.


Vi har ridit och gått långa hundpromenader. 
Vi har firat farsdag med trerätters middag och presenter.

En riktig härlig helg!


Sol och blå himmel blev vi inte bortskämda med i oktober så både människor och djur njuter lite extra nu. Personligen får jag extra energi när det är fint väder och när det fina vädret är på en helg så är det bara att tracka och ta emot.


I Attefallshuset Heidi 25 kvm har sommarkuddarna bytts mot tjockare plädar och vita fluffigare kuddar.
Pläderna kommer från Artwood medan kuddarna är från HM Home.


Soffan som vi hade här tidigare har flyttat upp till huvudhuset och vi har nu köpt bäddsoffan Färlöv från IKEA som bjuder på en dubbelsäng när man börjar dra i den. Soffan var samma typ som förra, men lite smalare vilket gör att rummet känns större samtidigt som man nu kan sova två här.


Det är ett härligt rum med fin utsikt över åkrar och hästhage.


På loftet kan två sova, så nu kan vi husera en hel familj i det lilla huset när vi har gäster.
Själv gillar jag att gå hit och bara slappa, lyssna på musik och bara vara själv .... Det vill säga jag och min hund Patrick. Jag är aldrig ensam. Han har till och med lärt sig namnet Attefallshuset. 
Då viftar han på svansen och går före mig till lilla huset.


Det är min woman cave - ljust och fräscht.

Jag har tidigare haft min drejskiva här och haft det som keramikverkstad.
Det är kanske något jag borde göra igen, men samtidigt är det ju så mysigt att ha ett riktigt trevligt gästhus. Det får kanske bli både och. Drejskivan är ju inte så stor och den kan jag bära in i badrummet när gästerna kommer ..... fast dom kanske vill ta en dusch .... vi får se.


Huset är byggt av Sandberg Såg & Hyvleri och blev levererat nyckelfärdigt till tomten med lastbil.
Det är några år sedan men det känns fortfarande nybyggt och luktar fräscht.
Är extra nöjd med den kvistfria panelen som gör att det aldrig kommer fula kvistmärken på väggen med tiden.

Jag har ritat huset och säljer arkitekt- och konstruktionsritningar på Attefallshus.
Jag har ritat flera modeller, både 25 och 30 kvm enligt Attefallsreglerna.
Besök mitt företags hemsida för mer information.



Det är även mysigt att titta in i lilla huset när det är mörkt ute.


Tyvärr så blir det numera lite väl tidigt mörkt och jag valde att sätta på julbelysningen på växthuset för att få mera ljus på gården då vi inte har några gatlyktor här på landet.
Jag gillade en kommentar jag fick på Instagram om att det inte är  julbelysning utan att det är överlevnadsbelysning!
Helt rätt!


Belysningen reflekterar i pooltaket så det blir dubbel belysning.
Det känns så mycket trevligare både att titta ut och när man är ute i mörkret.


Kransarna jag gjorde tidigare i höst av vass har jag nu hängt på ytterdörrarna.


Jag brukar göra kransar med mossa och skogfynd, men dessa får nog bli årets kransar. Jag får kanske skoja till det med någon rosett närmare jul så det blir mera julkänsla. Eller så gör jag det inte.
Vi får se.


Hoppas ni också haft sol och en härlig helg och hoppas på flera dagar som dessa. 


Må bäst!